De Petre Dobrescu,

“Este evident că situația prin care trecem, prelungindu-se, ne provoacă rutina comportamentală zilnică, forțându-ne la dezvoltarea unei rutine comportamentale noi. Dar dezvoltarea unei rutine noi nu se face simplu, deoarece veche rutină se activează adesea automat/involuntar și astfel este greu de controlat. De aceea, este important să planificăm eficient o nouă rutină, pe principii psihologice riguroase”, scrie profesorul clujean Daniel David, într-o postare pe blogul personal.

Ghidul practic pentru o nouă rutină

Daniel David susține că dacă recomandările sale vor fi implementate hotărât „nu doar că vom reduce negativul (suferința psihologică și reacțiile disfuncționale la criză), dar vom dezvolta pozitivul, epidemia și problemele asociate (ex. o potențială contaminare, izolarea etc.) putând deveni astfel nu doar tolerabile, ci și oportunități de dezvoltare personală”.

Pasul 1

Să gândim/înțelegem bine de ce vechea rutină este un risc și trebuie schimbată (epidemia este un risc pentru toți, mai ales pentru seniori). Aici trebuie să accesăm doar surse de încredere și să evităm Fake news.

Pasul 2:

Să facem un orar săptămânal scris (sâmbătă/duminică pentru următoarea săptămână), la un interval de o oră, maximum de două ore. Seniorii pot fi ajutați de familie/apropiați să-și facă orarul; însă în acest proces ei trebuie să fie parteneri, să aibă libertate de decizie și nu să li se prescrie orarul. În general, orarul trebuie să fie bine personalizat și acceptat, pentru a deveni în timp, prin practică, o nouă rutină comportamentală de viață!

PNL și PSD s-au unit în operațiunea de spălare a lui Gheorghe Flutur. Operașiunea psihologică de Suceava
Recomandări
PNL și PSD s-au unit în operațiunea de spălare a lui Gheorghe Flutur. Operașiunea psihologică de Suceava
 

Pasul 3:

În acest orar trebuie să prindem zilnic, în scris (în logica psihologiei cognitiv-comportamentale/pozitive validată științific):

(1) Activitățile de bază (ex. igienă, masă, studiu/serviciu, relaționare interpersonală, joacă/relaxare, somn): Dieta trebuie controlată riguros, pentru a fi sănătoasă și a nu duce la creșterea în greutate sau la alte condiții clinice. Includerea activităților sportive în activitățile de bază este foarte importantă în această perioadă, mai ales în asociere cu dieta, ambele contribuind la un stil de viață sănătos.

(2) Cel puțin un comportament, care, dacă îl facem, ne produce plăcere (pleasant life/viață plăcută): vizionarea unui film/citirea unei cărți/sport, etc.

(3) Cel puțin un comportament congruent cu aspectele definitorii din personalitatea noastră (good life/viață bună): Dacă suntem sociabili/extrovertiți, putem suna pentru suport social apropiații care au nevoie de asta.

Afaceri păguboase: România a pierdut 4 miliarde de euro din schimburile cu China. Ce importăm cel mai mult
Recomandări
Afaceri păguboase: România a pierdut 4 miliarde de euro din schimburile cu China. Ce importăm cel mai mult
 

(4) Cel puțin un comportament congruent cu cele două/trei valori cardinale pe care le-am asumat în viața personală (meaningful life/viață cu sens): Dacă generozitatea este o valoare pentru tine, poți face voluntariat care ajută în această perioadă.

(5) Comportamente de socializare (stress antidote/ca un antidot la stres): Izolarea fizică, în lumea digitalizată, nu înseamnă și izolare psihosocială. În acest proces de socializare, deși este bine să planificăm în orar multe activități în comun în cupu/familie, trebuie lăsat însă și spațiu personal/individual.

Pasul 4:

Este important ca cineva să ne verifice, o dată sau de două ori pe zi, că urmăm și implementăm orarul, mai ales în cazul acelora dintre noi care știm că avem avem dificultăți de autodisciplină și/sau de autocontrol. Această monitorizare suportivă este fundamentală mai ales pentru seniorii aflați în izolare și poate să fie făcută de aparținători sau prieteni (ca suport reciproc).

Pasul 5:

Dacă orarul nu este implementat eficient, analizăm cauzele, le eliminăm și-l refacem până când acesta devine acceptat și implementat. În timp, aceste practici cognitiv-comportamentale vor deveni o nouă rutină sănătoasă de viață, unele lucruri putând fi păstrate apoi și în perioada postcriză!

foto: site-ul Facultății de Psihologie a UBB Cluj



Citeşte şi:

Idei bune. Doi campioni de baschet ai României, stabiliți în Dubai, au făcut un program de e-learning pentru copii

Mănânci întruna de când stai în izolare? Fumezi prea mult? Un psihoterapeut te învață cum să te lupți cu dependențele

După Marica, un alt fotbalist a fost prins de soţie cu amanta într-o cameră de hotel
GSP.RO
După Marica, un alt fotbalist a fost prins de soţie cu amanta într-o cameră de hotel
Horoscop 28 mai 2020. Taurii se grăbesc să tragă concluzii greșite
HOROSCOP
Horoscop 28 mai 2020. Taurii se grăbesc să tragă concluzii greșite