De asemenea, nici legislația în vigoare nu ne ajută prea mult, astfel că, în ultimii ani, piața turismului din România a devenit un teren propice pentru companiile din domeniu să dea țepe, unele mai mici, altele mai mari și mai răsunătoare.
Ciprian Enea a declarat că turistul român este încă vulnerabil atunci când plătește în avans o vacanță.
„Există un tip de asigurare pe care-l are agenția de turism, este vorba de acea asigurare de 50.000 de dolari care este obligatorie când se acordă licența și care, din păcate, în acest caz s-a dovedit foarte mică. Mai avem o formă de asigurare de tip storno, dar ea nu funcționează în caz de insolvență”, a declarant pentru Libertatea, Ciprian Enea.
Turistul încă își riscă banii
Ar mai fi și alte variante de asigurări, dar și acestea au vulnerabilitățile lor.
„Și mai avem o asigurare pe un produs, și ea cu care anumite limite, în care putem să ne asigurăm în caz de insolvență, însă doar pentru anumite agenții de turism și doar în anumite limite și condiții. Așadar, pe scurt, în momentul de față, turistul nu are la îndemână o variantă 100% sigură prin care să își asigure un astfel de serviciu pe care îl achită în avans”, a mai spus Ciprian Enea.
Potrivit lui Enea, tocmai aici este miza, aici se așteaptă o soluție din partea Ministerului Turismului. Propuneri s-au făcut. A făcut și ANAT, dar și alte organizații, și au fost și propuneri individuale din partea unor specialiști în domeniu.
„Rămâne de văzut dacă toate aceste lucruri vor putea fi puse cap la cap într-un timp foarte scurt și dacă, întradevăr, vor reuși să securizăm într-o măsură mai mare banii pe care turiștii îi achită în avans și pe care turoperatorii, la rândul lor, ar trebui să-i achite în avans către companiile aeriene, companiile locale, către transportatorii locali sau alți parteneri cu care lucrează”, a mai spus consultantul în turism.
Există, totuși, o varianță care ar putea funcționa
Directiva Europeană 314 din 1990, la articolul 7, precizează că „organizatorul și/sau detailistul parte contractantă trebuie să aducă garanții suficiente pentru a asigura, în caz de insolvență, rambursarea sumelor achitate de consumator și repatrierea acestuia”.
Cu toate acestea, România a intrat în UE de mai bine de 10 ani, dar nici până în momentul de față nu a transpus această directivă în legislația autohtonă. Tocmai din acest motiv, țara noastră se află în preinfrigement.
Tot în directiva europeană mai sus menționată se precizează, la articolul 6, că, „în caz de reclamație, organizatorul și/sau detailistul sau reprezentantul său local, dacă acesta există, trebuie să ia măsuri imediate pentru a găsi soluții corespunzătoare”. Bineînțeles, această directivă se referă numai la ceea ce ține de Uniunea Europeană.
Turiștii păgubiți dau în judecată statul
Turiștii care au fost păgubiți în cazul Omnia Turism deja au început să se organizeze pe Facebook în diferite grupuri pentru a da în judecată atât compania, cât și statul român care nu a făcut nimic pentru a preveni, cea mai mare țeapă post-decembristă dată în domeniul turismului.
Oarecum pentru a-i consola pe turiști, specialiștii din domeniu spun că nu numai în România au loc astfel de tunuri financiare. Cazuri similare, chiar mai răsunătoare decât acesta de la noi, au fost în Germania sau Marea Britanie. Cu toate acestea, în cazul țărilor vestice, există precizarea că acestea nu au vidul legislativ de care suferă România.
CITEȘTE ȘI: