folosit prima data de Singapore Airlines. Atunci cand s-a aflat prima oara despre proiectul A3XX, cum a fost el intitulat initial, marile companii constructoare de avioane din lume s-au aratat interesate, toate sperand ca, alaturi de Airbus, sa castige o mare felie financiara din ceea ce se dorea a fi construirea celei mai mari si mai moderne aeronave din lume.
Printre toti marii contractori sau subcontractori si-a facut loc si o firma romaneasca, Romaero Baneasa fiind invitata sa ia parte la proiect. "Acest lucru a venit ca o confirmare a faptului ca eforturile noastre din ultimii ani au fost canalizate catre directia cea buna. Mostrele de materiale pe care le-am realizat aici au fost trimise la Toulouse pentru a fi analizate si verificate, testul fiind trecut cu succes de proiectantii si inginerii nostri", ne-a spus Viorel Manole, director general al Romaero.
Concret, romanii vor realiza materialele necesare pentru fuselajul inferior, cel aflat in "burta" avionului, in zona in care se afla trenul de aterizare. "Este vorba despre 31 de piese ce vor forma intreg ansamblul respectiv, cu tot cu schelet. Fuselajul e facut dintr-o tabla speciala de aliaj aluminiu, prelucrata si deformata in Romania exact asa cum este stabilit in proiectul original. Pentru a atinge perfectiunea si rigurozitatea ceruta de francezi, am apelat la un procedeu special, pe care foarte putine tari din lume il folosesc, frezarea chimica. Piesele sunt introduse intr-o incinta chimica, procesul propriu-zis de frezare fiind destul de asemanator cu cel de electroliza. E o operatiune foarte complexa care necesita o multime de calcule, dar care ofera niste rezultate uimitoare", explica Viorel Manole.
De ce Romania? "Motivele sunt multiple, mai spune directorul Romaero. Avem traditie in aviatie, o cultura tehnologica pur britanica, o multime de certificari inter-nationale si, trebuie sa recunoastem, mana de lucru ieftina".
Pentru a putea folosi noua aeronava, marile aeroporturi vor trebui sa investeasca masiv in infrastructura, lucru absolut obligatoriu in conditiile in care numai anvergura aripilor este de lungimea unui teren de fotbal. Aeroportul Heathrow din Londra, de exemplu, va investi 841 milioane de dolari in extinderea si modernizarea terminalelor, pentru a putea gestiona numarul sporit de calatori dupa ce va fi introdus noul Airbus A380, cel mai mare avion de pasageri din lume.
Heathrow va extinde pistele pentru circulatia avioanelor la sol, va instala rampe supraetajate de acces in avioane si va moderniza echipamentele de transport si gestionare ale bagajelor.
Introducerea in 2006 a modelului A380, cu doua niveluri si cu o capacitate de 550 de calatori, forteaza aeroporturile aglomerate, precum Heathrow, sa-si modernizeze terminalele pentru a se asigura ca pot face fata unui numar dublu de pasageri adus de o aeronava.
Accesul pasagerilor in terminal se va face prin folosirea a doua pasaje suspendate mobile, montate la usile de acces ale avioanelor. Companiile aeriene au posibilitatea de a folosi si un al treilea tunel suspendat, daca accepta sa acopere costurile de utilizare ale acestuia. "Introducerea modelului A380 va avea acelasi efect asupra infrastructurii aeroportului ca si modelul Boeing 747", a declarat Eryl Smith, directorul de dezvoltare al companiei BAA, detinatoarea Heathrow. Smith a adaugat ca suma folosita pentru modernizarea aeroportului reprezinta in jur de 15% din capitalul aflat la dispozitie, urmand ca noi programe de investitii sa fie implementate ulterior.
BAA a prezis ca pana in 2016 fiecare al optulea avion va fi un A380, astfel incat numarul de pasageri va creste fara incarcarea suplimentara a traficului aerian.
Prima companie care va opera A380 cu destinatia Heathrow va fi Singapore Airlines, incepand cu martie 2006.