De Flavius Toader,

Conflictul SUA-Iran a explodat în ultimele săptămâni după asasinarea generalului Qassem Soleimani și amenință să se prelungească, chiar dacă ambele puteri par să favorizeze momentan o de-escaladare a crizei.

Unul dintre scenariile cele mai negre în cazul unei reîncălziri a conflictului ar fi blocarea fie și parțială a strâmtorii Ormuz, de către Iran.

Un astfel de gest ar genera nu doar un conflict militar, dar și creșterea rapidă a prețului petrolului, cu consecințe directe pentru economia mondială.

O importanță geopolitică uriașă

Strâmtoarea Ormuz are o lățime minimă de doar 33 de kilometri și o importanță geopolitică uriașă. Este una dintre cele mai aglomerate rute navale, în special din cauza lipsei alternativelor necesare pentru ocolirea ei.

Cantitatea de petrol rafinat și nerafinat care tranzitează zilnic strâmtoarea Ormuz este uriașă: în jur de 21 de milioane de barili, reprezentând 1,2 miliarde de dolari, potrivit statisticilor din 2018. Adică o treime din petrolul transportat pe apă și o cincime din cantitatea totală de petrol produsă în lume.

blocarea strâmtorii Ormuz - g=harta zonei
Traficul obișnuit prin strâmtoarea Ormuz FOTO: Marinetraffic

Arabia Saudită își transportă prin acest loc cea mai mare parte a petrolului nerafinat. Prin urmare, SUA și aliații lor au multe motive pentru a proteja liberul trafic prin strâmtoare.

Tatăl unuia dintre copiii intoxicați cu gaze la Școala 133: «A fost cumplit»
Recomandări

Tatăl unuia dintre copiii intoxicați cu gaze la Școala 133: «A fost cumplit»

Anul trecut, Iranul a sechestrat două petroliere britanice și a doborât o dronă americană în regiune.

Tensiunile izbucnite l-au făcut pe Donald Trump să se întrebe de ce anume este nevoit Washingtonul să protejeze strâmtoarea. Președintele american a îndemnat China și Japonia să facă eforturi în acest sens.

Există argumente. În jur de 76% din petrolul care traversează acest loc ajunge în Asia.

În același timp, SUA nu se pot relaxa, în condițiile în care mai importă încă în jur de 30 de milioane de barili pe lună din țările din regiune, adică în jur de 10% din totalul importurilor de petrol.

Dar cum ar putea bloca Teheranul traficul naval în zonă?

1.000 de mine pentru blocarea strâmtorii Ormuz

Pentru a închide strâmtoarea, așa cum a amenințat în mai multe rânduri, Iranul ar trebui să plaseze în punctul strategic în jur de 1.000 de mine, care ar fi însoțite de submarine și alte nave, arată un scenariu evocat de Caitlin Talmadge, un cercetător MIT.

Cine e femeia care a murit săracă și cu datorii, dar cu 1,5 milioane de euro în casă
Recomandări

Cine e femeia care a murit săracă și cu datorii, dar cu 1,5 milioane de euro în casă

O variantă posibilă, dar cu consecințe grave. Pe de o parte, este de așteptat ca SUA să răspundă violent, ba chiar cu acordul unei părți importante a comunității internaționale.

Pe de altă parte, cumpărătorii ar căuta producători de petrol în alte colțuri ale lumii, în încercarea de a reduce pe cât posibil dependența față de exploziva regiune.

În condițiile în care industria petrolieră iraniană suferă deja de pe urma sancțiunilor dure impuse de SUA, acest scenariu ar fi o nouă lovitură.

Citeşte şi:

Cauza morții Cristinei Țopescu. Primele concluzii ale legiștilor

Ultima zi în care Cristina Țopescu și-a folosit telefonul, înaintea morții

Joe, agresorul care l-a masacrat pe ”Bebino”, șeful ”Clanului Sportivilor”, a fost reținut!

Poza cu amanta, din farfuria de ciorbă. Un mare fotbalist al României, prins în fapt de soție. „Nesimțitule, taci din gură!”
GSP.RO

Poza cu amanta, din farfuria de ciorbă. Un mare fotbalist al României, prins în fapt de soție. „Nesimțitule, taci din gură!”

Horoscop 22 ianuarie 2020. Gemenii caută răspunsuri la întrebările ce îi frământă
HOROSCOP

Horoscop 22 ianuarie 2020. Gemenii caută răspunsuri la întrebările ce îi frământă