In cateva zile misterul care pluteste de mai bine de sase ani asupra prototipului Dacia X90, rebotezata de curand L90, va fi dezvaluit. Pe 2 iunie, la Paris, presedintele Renault va prezenta noul model intregii prese mondiale. Acelasi lucru se va petrece si la Bucuresti, Palatul Parlamentului urmand a gazdui o ceremonie grandioasa, in cadrul careia presedintele Iliescu va avea ocazia de a da “prima cheie” noii Dacii.
Din momentul in care concernul Renault si-a dezvaluit intentiile de a realiza, sub sigla Dacia, un model economic, robust si, mai important ca toate, foarte ieftin, presa de specialitate din intreaga lume a manifestat un interes crescand pentru ceea ce se vrea sa devina cel mai de succes model conceput vreodata in laboratoarele de la Tehnocentre-Paris. Informatiile au curs garla, au aparut fotografii, detalii tehnice, stiri despre motorizari, aspect general, dotari etc. In toata aceasta perioada, oficialii Renault s-au multumit sa taca, lasand acest bombardament informational fara nici o replica coerenta.
Criticile nu au intarziat sa apara, principalele indoieli vizand capacitatea gigantului francez de a realiza un automobil modern la pretul de numai 5.000 de euro. De exemplu, ultima lovitura sub centura a fost primita chiar din partea francezilor, in urma cu o saptamana jurnalistii de la “Le Nouvel Observateur” scriind despre L90 ca “linia sa este banala, nu va merge repede, iar echiparea de baza este spartana” si ca “noul model pe care il va scoate Renault ii va deceptiona pe fanii autoturismului”.
Desi analistii europeni sunt sceptici in ceea ce priveste sansele “limuzinei saracului”, cum a fost ea botezata in popor, de a se impune pe pietele europene si asiatice, optimismul a atins cote ridicate in Romania, in special in orasul unde va fi fabricata noua Dacie, Colibasi. “Asteptam cu nerabdare sa o sarbatorim, personal nu am vazut-o, dar am auzit ca este deja la fabrica si ca este foarte frumoasa. Vom da lovitura”, ne-a spus Stefan Teodor Stefanescu, profesor de informatica la scoala generala din oras. Aceeasi parere este impartasita si de Vlad Nistorescu, taximetrist: “Masina asta va scoate orasul din saracie. Daca francezilor le va fi bine, si noua ne va fi bine”.
Gardul fabricii a fost inaltat cu 30 cm
Dorin Manicescu este unul dintre angajatii Dacia Renault care au avut privilegiul nu numai de a vedea noul model, dar si de a-l testa pe pista interioara a uzinei de la Mioveni.
“Va pot spune din start ca e o masina deosebita. In Romania sunt sosite aproximativ 40 de bucati inca din luna martie. Este spatioasa, silentioasa, vitezele se pot schimba cu un singur deget. Comanda pentru mers inapoi e ca la Cielo, stanga fata. Motorul mi s-a parut cam lenes, dar este in schimb foarte silentios. Este mai ridicata in spate, seamana din acest punct de vedere cu Skoda Octavia. Modelul condus de mine avea servodirectie, geamuri electrice, CD, aer conditionat si insemnele sistemelor airbag. Bordul seamana putin cu cel al Solenzei, dar au mutat casetofonul mai jos”.
Cel putin in ceea ce priveste fabrica de la Colibasi, constructorul francez si-a luat toate masurile de precautie pentru a limita scurgerile de informatii ce ar putea periclita lansarea oficiala de la Paris. De o buna bucata de timp zona in care se afla pista de incercare precum si poarta opt de acces au fost securizate la cel mai inalt grad, intregul perimetru semanand izbitor in aceste zile cu un lagar de concentrare. Gardul fabricii a fost inaltat cu 30 de centimetri, au fost montate suplimentar valuri de sarma ghimpata, iar in punctele de observatie etajate, amenajate din cincizeci in cincizeci de metri de-a lungul gardului, se afla cate un angajat al unei firme private de paza si protectie. Mai mult, pentru a descuraja orice tentativa de apropiere la mai putin de 50 de metri de gard zona este impanzita de gardieni insotiti de caini lup.
Desi nici nu a fost lansat sau prezentat oficial, noul model Dacia se afla deja in “vanzare” la concesionarii Renault din Bucuresti, fapt oarecum fara precedent in istoria comercializarii de autoturisme in Romania. Astfel, pe paginile de Internet ale firmelor care distribuie modelele Dacia se afla un formular (foto facsimil) care, o data completat, le asigura potentialilor clienti prioritate la achizitionarea L90. “Pana la ora actuala si-au exprimat intentia de a cumpara noul model in jur de 250 de clienti, dar estimam ca numarul acestora va creste”, ne-a declarat Adrian Carstea, director al Latin Efe Dacia. Procedura e simpla. Dupa completarea formularului de pe pagina de Internet, viitorul client va fi contactat pentru definitivarea detaliilor aferente achizitiei. Avansul propriu-zis se va face la o data ulterioara.