Alături de aceasta vor mai fi judecați Iorgu Ganea, asociat al societății inculpate Regiotrans SRL și fost administrator al aceleiași societăți, pentru 74 de fapte de participație improprie în modalitatea instigării la infracțiunea de acordare de subvenții cu încălcarea legii, în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite și 29 de fapte de evaziune fiscală.
Societatea Regiotrans, operator de transport feroviar public de călători, va fi judecată în acest dosar pentru 74 de fapte de participație improprie în modalitatea instigării la infracțiunea de acordarea de subvenții cu încălcarea legii în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite.
Totodată vor mai fi judecate și persoanele juridice Rail Force, pentru 64 de fapte de complicitate la participație improprie în modalitatea instigării la infracțiunea de acordarea de subvenții cu încălcarea legii în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite, RC CF Trans SRL, pentru evaziune fiscală și 74 de fapte de complicitate la participație improprie în modalitatea instigării la infracțiunea de acordarea de subvenții cu încălcarea legii în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite și societatea Marub, pentru 28 de fapte de evaziune fiscală.
Cazată de privați la stațiune
Procurorii DNA arată despre Estrella Ștefănescu că în calitatea sa de șef serviciu în cadrul CNCF-CFR SA, în perioada 3 iunie 2010 – 6 aprilie 2015, a pretins, a acceptat promisiunea, respectiv după caz, a primit, de la directorul general al Regiotrans, sume de bani și foloase necuvenite.
Ea ar fi primit în total 24.653,67 de lei sub forma de combustibil, un laptop, un telefon și abonament telefonic, servicii de cazare în stațiune turistică, reparații la autoturismul personal sau alte beneficii, precum și 923 lei cash.
Femeia ar s-ar fi bucurat de aceste bunuri și servicii pentru a confirma din partea companiei feroviare de stat, a volumului de tren km (indicator principal în funcție de care se acorda subvenția – n.r.) realizat de inculpata societatea REgiotrans.
Documentele în care era făcută această confirmare au fost atașate cererilor și notelor de fundamentare pe baza cărora Regiotrans a obținut, în mod nelegal, subvenții de la bugetul de stat.
Cum era fraudat statul
În perioada 7 ianuarie 2009 – 20 ianuarie 2015, arată procurorii, în baza unui număr de 74 de cereri și a notelor de fundamentare și justificare a subvențiilor atașate cererilor, Iorgu Ganea și Costel Comana (suspect, decedat în februarie 2015 – n.r.), i-au determinat pe funcționarii publici din cadrul Ministerului Transporturilor-Direcția Economică să acorde firmei Regiotrans, subvenții în valoare totală de 236.238.281 de lei (echivalentul a 54.506.882 de euro) cu încălcarea legii.
DNA arată că acești bani reprezintă parte din suma totală de 1.061.343.466 de lei ce a fost încasată de Regiotrans cu titlu de subvenție de la buget în perioada 2009 – ianuarie 2015.
Cei doi, Comana și Iorgu au acționat fie direct, fie prin intermediul unor persoane care dețineau funcții de conducere în Regiotrans și au beneficiat de complicitatea societăților RC CF TRANS SRL și Rail Force SRL (firme din același grup cu Regiotrans – n.r.).
DNA arată că societatea Regiotrans a beneficiat de subvenția acordată nelegal, în valoare de 236.238.281 de lei, prin majorarea artificială a costurilor reale de transport, cu complicitatea celolrlalte două societăți din grup, care-i prestau servicii.
Practic, cele două societăți au fost interpuse ca prestatori de servicii pentru Regiotrans în scopul majorării artificiale a costurilor reale de transport ce erau luate în calcul în procedura acordării subvenției.
Astfel, a fost creată o schemă prin s-a realizat un transfer de subvenție de la Regiotrans la celelalte firme din grup, între care cele două firme inculpate în dosar.
Aceasta, întrucât contractele de servicii publice în domeniul transportului feroviar public de călători, încheiate cu Ministerul Transporturilor de Regiotrans, plafonau cota de profit ce putea fi obținută de aceasta la maxim 5 % din venituri, respectiv 3 % începând cu 2013.
Astfel, se acordau de la buget cu titlu de subvenție diferențele dintre costurile reale de transport și tarifele stabilite pentru transportul feroviar public de călători, la care se adăuga o cotă de profit de 5%, iar începând cu 2013 de 3%.
Sumele care depășeau acest plafon ar fi trebuit să fie restituite la buget.
Urmare a indicelui ridicat de profitabilitate înregistrat de cele două societăți complice interpuse care nu aveau o cotă de profit limitată, s-au distribuit dividende, de către RC CF TRANS, acționarilor Ganea și Comana, respectiv de RAIL FORCE SRL, lui Comana și unei alte persoane, în valoare de peste 83 de milioane de lei.
Operațiuni fictive
În scopul sustragerii de la îndeplinirea obligațiilor fiscale, mai arată procurorii, Ganea, în calitate de administrator al firmelor RC-CF Trans și Marub, în perioada 5 mai 2010-31 decembrie 2014, a dispus înregistrarea în contabilitatea RC-CF TRANS de cheltuieli în baza unei operațiunii fictive de cumpărare a unui utilaj.
Ăn contabilitatea Marub Ganea a dispus înregistrarea de cheltuieli în baza operațiunilor fictive de închiriere a acestui utilaj de către RC-CF TRANS către Marub.
Bugetul de stat a fost astfel prejudiciat cu 1.527.236 de lei echivalentul a 362.316,81 de euro, din care: 314.429 lei impozit pe profit suplimentar și 1.212.807 lei TVA suplimentar.
În esență, societatea Marub a cumpărat un utilaj de la o societate comercială care desfășura o activitate reală de producție a unor astfel de bunuri.
Ulterior, scriptic, acest utilaj a fost vândut de o societate cu un comportament fiscal tip „fantomă” deținută de o cunoștință a lui Ganea, către RC-CF TRANS SRL, iar aceasta din urmă l-a oferit spre închiriere firmei Marub, care de fapt îl deținea în proprietate.
Astfel, scriptic, același utilaj a fost vândut de două ori în scopul sustragerii celor două firme de la îndeplinirea obligațiilor fiscale.
Statul Român prin ANAF s-a constituit parte civilă în cauză cu 1.156.064.128 de lei.
Cu moștenirea sub sechestru
Pentru a putea recupera prejudiciul produs statului procurorii DNA au sechestrat averile celor cercetați.
Astfel s-a instituit măsura sechestrului asigurător pe bunurile lăsate moștenire de suspectul Costel Comana, decedat în anul 2015 pe șapte bunuri imobile și pe părțile sociale deținute la opt societăți comerciale.
În cazul lui Ganea aceștia au pus sechestru pe 3 terenuri și părți sociale deținute la 12 societăți comerciale, în cazul Regiotrans pe 14 automotoare, 9 autoturisme, 5.000.000 de lei indisponibilizați în conturi, în cazul firmei RAIL FORCE pe 85 de automotoare, 28 de locomotive, 92 de vagoane, 8 rame RIO, 6 rame RIB, 12 echipamente tehnologice, 4 autoturisme), în cazul firmei RC CF TRANS SRL pe 3 terenuri, 11 autoturisme, acțiuni în valoare totală de 11.922.875 de lei reprezentând 99,996% cotă de participare la societatea Marub, iar în cazul firmei Marub pe 7 autoturisme).
În cazul șefei din CFR procurorii au confiscat 1240 de euro.
Dosarul a fost trimis pentru judecare la Tribunalul București cu propunere de a se menține măsurile asigurătorii dispuse în cauză.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro