Experții oferă sfaturi practice despre cum să vă pregătiți pentru vizita la medic
Înainte de a merge la medic, este util să vă pregătiți o listă cu simptomele și preocupările dumneavoastră. Dr. Fari Ahmad, medic de familie, recomandă să fiți deschiși de la început despre motivele vizitei: „Există trei lucruri despre care vreau să vorbesc cu dumneavoastră”.
Acest lucru vă ajută pe dumneavoastră și pe medic să stabiliți prioritățile
Dr. Faye Begeti, specialist în neurologie, sugerează să menționați mai întâi simptomul cel mai important: „Creierul nostru are o predispoziție de ancorare, în care tratăm prima informație prezentată ca fiind cea mai importantă”.
Așadar, dacă simptomul principal este o durere de cap, ar fi bine să începeți cu acesta.
Este important să depășiți orice jenă în explicarea simptomelor. Potrivit The Guardian, Dr. Ahmad afirmă: «Majoritatea medicilor de familie au văzut sau au auzit totul. Fac această meserie de 30 de ani, așa că nu găsesc nimic stânjenitor. Și de fapt, uneori acele simptome jenante sunt foarte importante pentru a mă ajuta să înțeleg ce se întâmplă
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/03/medic-de-familie-2-1024x597.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_6f1514ba0124c54f52ce8157b9af774c.jpg)
Comunicarea eficientă în timpul consultației
Experții recomandă să folosiți propriul limbaj atunci când descrieți simptomele. Dr. Begeti explică.
„Ceea ce un neurolog face foarte bine este să diferențieze. Un pacient ar putea spune că are vertij, care este o terminologie medicală. Și eu voi întreba, cum se simte asta pentru tine? Te simți ca și cum te-ai învârti? Sau te simți amețit, ca și cum ai fi pe o barcă?”, spune medicul.
Sinceritatea este crucială. Dr. Ahmad subliniază: „Medicii nu sunt aici pentru a vă judeca. Vrem doar să vă oferim cele mai bune sfaturi. De aceea este important să fiți deschiși cu privire la lucruri precum cât de mult alcool beți, dacă fumați, cât de activi sunteți și ce mâncați”.
Nu ezitați să întrerupeți sau să cereți explicații suplimentare dacă nu înțelegeți ceva. Dr. Petra Jankowska, oncolog consultant, spune: „Le spun întotdeauna pacienților mei: Dacă există ceva în timpul consultației noastre pe care nu îl înțelegeți, nu ezitați să mă întrerupeți”.
Implicarea activă în procesul de tratament
Este important să fiți implicați activ în procesul de luare a deciziilor privind tratamentul. Dr. Jankowska explică: „Există pacienți care, poate din propria experiență sau cea a unui membru al familiei, sunt temători cu privire la unele dintre tratamentele pe care le-aș putea recomanda. Este absolut în regulă ca ei să plece și să cântărească lucrurile”.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_c40b2b2848ca155b658226023f1fd567.jpg)
Dr. Begeti adaugă că este crucial să aflați despre toate opțiunile de medicație și efectele secundare: „În primul rând, oamenii vor să ia medicamente? Uneori s-ar putea să nu dorească. Cât de grave sunt simptomele lor? Când vine vorba de diferite tipuri de medicamente, discut despre efectele secundare și care ar fi acceptabile pentru persoană”.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/03/medic-de-familie-3-1024x597.jpg)
Cererea unei a doua opinii
Nu ezitați să cereți o a doua opinie dacă simțiți că este necesar. Prof. Matt Phillips, consultant în medicină genitourinară, afirmă: „Dacă nu sunteți mulțumit, ar trebui să puteți cere întotdeauna asta”.
Dr. Jankowska adaugă: „Dacă vă simțiți inconfortabil sau dacă simțiți că aveți nevoie de mai multe informații, sau dacă doriți să aveți confirmat ceea ce am discutat pentru a vă simți mai încrezător în tratamentul dumneavoastră, nu ezitați să cereți o a doua opinie”.
Gestionarea emoțiilor
Este normal să vă simțiți emoționat în timpul unei consultații medicale. Dr. Ahmad reamintește pacienților: „Uneori, pacienții se trezesc că se simt lacrimogeni în timpul unei consultații, cu emoții care apar pe neașteptate – și asta este absolut în regulă. Medicul dumneavoastră nu va fi surprins; de fapt, îi poate ajuta să înțeleagă mai bine impactul preocupărilor dumneavoastră”.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_63ff26b6b598b5617b0e437fd354840b.jpg)
Este important să întrebați despre procedurile medicale și potențialele complicații. Dr. Stella Vig, chirurg consultant vascular și general, împărtășește din propria experiență: „Când am avut intervenția chirurgicală, eram mai puțin anxioasă cu privire la procedură și mai anxioasă cu privire la complicațiile ulterioare – știam că voi pierde auzul în urechea dreaptă”.
Dr. Vig subliniază importanța relației medic-pacient: „Relația medic-pacient este ca magia. Încrederea în persoana care vă îngrijește îmbunătățește cu siguranță rezultatul”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_dc04e4043bfe24aab7dd9c781fc010ee.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_f1151644557da39f84fae40212b79fd1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_af0c59904225d71ef15faaab11d3f33f.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_d4520484ddf084e10d7da158a5f611a1.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_a20695f99c835f03267ac550f950ddd3.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_9262cb220da9665332a12b7a96868828.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_3d3a74d6c89267c1d8db02f3f8bccb33.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_45063146cd597b758e5a7075e6501c45.jpg)