In lumea afacerilor la nivel inalt, avionul personal este o conditie aproape obligatorie. Este un mijloc rapid si comod de transport pe distante mari, dar si un loc unde sa-ti impresionezi partenerii si prietenii. Ion Tiriac, cel mai bogat om din Romania, este proprietarul unui avion Bombardier Challenger 604, in valoare de peste 25 milioane de dolari.
El nu este singurul miliardar roman care are “la scara” propriul aparat de zbor. Dinu Patriciu, Ioan Neculaie, Dan Voiculescu sau George Copos detin sau au detinut o aeronava (sau chiar doua!). Iar lista este abia la inceput, pentru ca alti cativa miliardari, printre care si Gigi Becali, si-au manifestat interesul pentru astfel de “jucarii”.
Moda limuzinelor la scara incepe sa apuna. Bogatii Romaniei au capatat o noua “febra”, cea de a avea un avion sau elicopter personal. Nevoia de viteza si usurinta in deplasare inseamna bani mai multi, concedii sau partide de shopping mai lungi. Cum omul nu se poate inca teleporta la Paris sau New York, miliardarii romani trebuie sa se multumeasca cu un astfel de obiect, care sa ii stea la dispozitie 24 de ore din 24. Cat costa o astfel de jucarie si cine o detine, puteti citi in continuare.
Patronul de la FC Brasov isi inlocuieste elicopterul cu altul de 4 milioane euro
Patronul echipei de fotbal FC Brasov, Ioan Neculaie, urmeaza sa-si inlocuiasca elicopterul EC-120, in valoare de peste un milion de euro, cu unul de 4 ori mai scump, asemanator celui cu care se deplaseaza prese-dintele tarii, Traian Basescu.
Ioan Neculaie, ocupantul locului 11 in topul Capital al celor mai bogati romani, traieste si prospera la Brasov. In proprietatea sa se afla uzinele Roman, grupul de firme Prescon, clubul de fotbal FC Brasov si mai multe hoteluri. Daca sub conducerea sa echipa de fotbal a retrogradat in Divizia B, Ioan Neculaie se poate mandri cu salvarea uzinelor Roman care, in ultimele luni, au vandut armatei americane camioane de peste 200 milioane de dolari. De zece ani, afacerile nu i-au mai permis lui Neculaie timpul necesar unui concediu. In compensatie, investitorul isi satisface toate capriciile, iar unul dintre acestea e legat de autovehicule de lux, pe care magnatul a cheltuit de-a lungul timpului milioane de dolari.
Garajele lui Neculaie adapostesc mai multe motociclete, automobile sport cu doua usi, cateva masini de teren, precum si un elicopter, pe care omul de afaceri l-a cumparat cu un milion si doua sute de mii de euro acum doi ani. Ca sa isi manevreze singur elicopterul, Neculaie a urmat cursuri teoretice de pilotaj la Scoala Superioara de Aviatie Civila din Bucuresti, unde a obtinut licenta de pilot privat. “Cand ma ridic de la sol ma gandesc ca s-ar putea sa nu ma mai intorc, dar imi place prea mult sa zbor ca sa-mi pese si stiu ca detin un elicopter capabil, bine intretinut“, si-a explicat Neculaie pasiunea, care de altfel ii e si de ajutor in activitatea sa.
“Cu elicopterul economisesc timp pentru ca in 30 de minute ajung la Bucuresti, unde am intalniri de afaceri. Pot ajunge intr-un timp scurt in orice oras din Romania. Cel mai lung drum pe care l-am facut a fost de la Constanta la Timisoara”, a marturisit Neculaie. O alta sursa de venituri pentru el e inchirierea elicopterului sau EC- 120 celor pasionati de zbor, contra sumei de 650 de euro pe ora. Fabricat in Franta de concernul franco-german Eurocopter, elicopterul EC-120 e inregistrat la firma Cobrex din Brasov, care se ocupa si de intretinerea, controlarea si alimentarea aparatului de zbor. In viitorul apropiat, omul de afaceri urmeaza sa-si schimbe elicopterul cu unul mai bun.
Neculaie viseaza la un aparat de zbor din familia celui pe care il foloseste seful statului, Traian Basescu. “Vreau sa-mi cumpar un elicopter EC-155, cam la fel cu cel pe care-l foloseste presedintele, dar mai nou. O sa ma coste vreo 5 milioane de euro, pentru ca are doua motoare, 8 locuri si aparatura mult mai sofisticata, de ultima generatie. Pe asta o sa-l inchiriez cu 1.500-1.600 de euro. Cred ca exista oameni dispusi sa plateasca atatia bani pentru a zbura”, a precizat Neculaie.
Gigi Becali e hotarat sa-si cumpere cat mai repede un elicopter. Dupa ce a investit in afaceri imobiliare, Becali viseaza sa aiba elicopter la scara vilei sale din Pipera. “Trebuie neaparat sa-mi iau un elicopter. Acum nu prea mai am bani, astept sa vand un jucator la o echipa din afara si cum prind un contract de 8-10 milioane de euro, cum mi-am luat elicopter, ca nu vreau sa dau mai mult de zece milioane. Sa nu credeti ca imi cumpar eu, asa, pe numele meu, il iau pe firma, sa-l pun la dispozitia clubului” a declarat Gigi Becali.
Tiriac are avion de 25 milioane de dolari
Ion Tiriac, cel mai bogat om din Romania, detine un avion in valoare de peste 25 milioane de dolari. Bombardier Challenger 604 e considerat un model “clasic” al avioanelor tip intercontinental (poate parcurge distante de peste 7.000 km fara escala), iar primul model din aceasta gama a fost produs acum zece ani.
Avionul lui Tiriac poate transporta pana la 19 pasageri, iar pana in prezent au fost vandute mai mult de 600 de bucati.
Nu este considerat un model de lux, in ciuda pretului sau, ci mai degraba unul destinat misiunilor diplomatice. Mai multe agentii guvernamentale folosesc acest tip de avion. Flota Aeriana Regala daneza foloseste acest model de cativa ani buni.
Copos si-a luat elicopter ca sa scape de bani!
George Copos, patronul RapiduluI, a povestit unei reviste cum si-a luat elicopter: “In ’96 aveam echivalentul a 50 de milioane de dolari si doua alternative: sa schimb banii in moneda convertibila „pe sub masa” sau sa cumpar active. Am decis sa merg pe varianta a doua. Am achizitionat Crowne Plaza, Ana IMEP, toate spatiile pe care le aveam inchiriate, fabrica de paine de la Bucur-Obor, chiar si un elicopter! Asta doar ca sa scap de lei”. Copos a explicat miscarea prin faptul ca a intuit instabilitatea economica ce avea sa urmeze.
Elicoptere utilitare pentru Niculae de la Astra
Si Ioan Niculae, patronul fostei prim-divizionare Astra Ploiesti (ajunsa azi in al treilea esalon al fotbalului romanesc), are elicopter personal. Bosul Interagro si-a cumparat aparatul in urma cu cativa ani, dupa ce formatia prahoveana accedea in premiera in Divizia A. Omul de afaceri detine de asemenea cateva elicoptere utilitare bimotor, model KA-26, pe care le foloseste in agricultura si care sunt garate la Zimnicea, cartierul general al teleormaneanului.
Dan Voiculescu, proprietar al unei companii de transport
Dan Voiculescu a detinut o companie de transport aerian care opera cu un avion de tip Hawker HS 125 (precum cel din imaginea de jos). Avionul lui Voiculescu este un model celebru inca din anii ’70, cand toti magnatii care se respecta detineau o astfel de bijuterie.
Hawker HS 125 poate transporta maximum noua persoane si, in ciuda faptului ca este foarte rapid, este oarecum depasit. Jet-ul nu se mai fabrica de mai multi ani, iar pretul unui astfel de aparat la mana a doua nu sare de doua milioane de euro.
Patriciu: doua avioane
Dinu Patriciu, cel mai important nume din domeniul petrolier, detine doua avioane: Cessna Citation Encore si British Aerospace Jetstream 3200.
Primul (asemanator celui din foto sus) e considerat unul dintre cele mai reusite modele de tip jet. Rapid (viteza de croaziera 900 km/h), are o raza de actiune de peste 3.500 km, iar cei noua pasageri pot zbura in conditii de confort maxim. E fabricat in 2004 si costa sapte milioane si jumatate de dolari.
Cel de-al doilea e un model ceva mai vechi: British Aerospace Jetstream 3200 (precum cel din foto jos) transporta in conditii foarte bune pasageri, avand un interior incapator. Se spune ca Patriciu a platit pentru el aproape doua milioane de dolari.