Sunt licee la care cea mai mică medie de intrare a fost 9,88, dar şi instituţii şcolare unde au fost admişi chiar şi cei care nu au scris nici un cuvânt pe foaia de examen. S-a intrat cu nota 1 la examenul de limba română şi cu nota 1 la cel de matematică, adică acele puncte acordate din oficiu! E drept, aceştia au avut medii de admitere “ceva mai mari”, adică 2,50 sau 2,54, datorită mediei de absolvire mai de doamne-ajută din clasele clasele V-VIII. Acum chiar şi aceşti elevi cu note de repetenţi au devenit liceeni, încă din prima etapă a repartiţiei computerizate, la fel ca şi cei care au muncit pe brânci în clasele V-VIII pentru a lua examenele cu note maxime. “Doar 71% dintre cei 160.000 de absolvenţi de clasa a VIII-a care s-au prezentat la evaluarea naţională au luat peste cinci. Nu că ar avea vreo importanţă! Media de la acest examen nu era, de fapt, condiţie de admitere la liceu, având în vedere că deja mulţi dintre cei care nu au luat notă de trecere au fost repartizaţi. E o conspiraţie împotriva Educaţiei! Au sau n-au resurse, copiii ajung într-un Bac şi trebuie să înveţe cu toţii integrale şi derivate. Asta, în timp ce 70% din cererea de pe piaţa muncii vizează meseriaşi, şi nu filozofi sau matematicieni”, ne-a explicat Ştefan Vlaston, preşedintele asociaţiei de învăţământ Edu Cer, profesor de matematică şi fost director de liceu.
Tinerii ajung să muncească la negru
Potrivit acestuia, mult mai grav este că avem un abandon şcolar în învăţământul obligatoriu de circa 33%, cifră nemaiîntâlnită în învăţământul românesc din ultimii 50 de ani. “Ce fac aceşti tineri de 14-15 ani, când nici nu au vârsta de încadrare în piaţa muncii? N-au nici o calificare, fac agricultură de subzistenţă împreună cu părinţii, în rural, sau bat străzile la oraş, în căutarea unui job care nu cere calificare, la negru. Aceasta este consecinţa neghiobiilor şi a lipsei de politici publice în domeniul Educaţiei şi formării profesionale, ca să ne exprimăm elegant”, a subliniat profesorul Vlaston.
“Învăţământul obligatoriu e de 11 clase (cu tot cu clasa pregătitoare).Prin urmare, trebuie să asigurăm trecerea elevilor dintr-a VIII-a într-a IX-a, astfel încât să-şi încheie ciclul obligatoriu. Ăsta e sistemul! Copiii trebuie să aibă posibilitatea să meargă mai departe. Nu putem să le batem cuie în propriul sicriu. În viitor se vor regla lucrurile acestea, pentru că s-a reintrodus învăţământul profesional”, ne-au declarat, ieri, oficiali ai Ministerului Educaţiei.
Cu alte cuvinte, nu contează că statul cheltuie bani pentru întreţinerea şcolilor, plata profesorilor şi materiale didactice, pentru a-i ajuta pe tineri să pornească în viaţă cu dreptul şi să-şi facă un viitor, ci trebuie ca toţi adolescenţii să treacă prin şcoală, cu turma, pentru a-i oferi statului un procent cât mai mare de absolvenţi de zece clase, care abia ştiu să citească.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro