Cuprins:
A scăzut numărul șoferilor nemulțumiți în ultimii 10 ani
Unele vehicule sunt echipate cu vedere pe timp de noapte în infraroșu, iluminare ambientală sezonieră și camere interioare („fam cams”) care monitorizează pasagerii din spate.
Mulți șoferi consideră însă că este prea mult. Procentul celor care au avut opinii pozitive despre ușurința în utilizare a comenzilor mașinii lor a scăzut de la 79% în 2015 la 56% în 2024, potrivit sondajelor realizate de firma de cercetare de piață Strategic Vision în rândul cumpărătorilor de mașini noi.
O tendință similară s-a observat și în percepția șoferilor asupra afișajelor de bord, interfețelor ecranelor și dispunerii panoului de instrumente.
În general, șoferii sunt încă mulțumiți de tehnologia din mașini, spune Alexander Edwards, președintele Strategic Vision, însă și-ar dori ca aceasta să fie la fel de ușor de folosit ca un iPhone, iar în majoritatea cazurilor, nu este așa.
Șoferii vor mânere normale la ușile de la mașină, nu pe senzori
În ianuarie, Vincent Dufault-Bedard a încercat, fără succes, să pornească de la distanță încărcarea mașinii sale electrice Volkswagen ID.4 din 2024, folosind aplicația de pe telefon.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_7a7f48dc9a7e24dfb4ed0eec993ee315.jpg)
Inginerul de 36 de ani, din Montreal, a ieșit noaptea la 15 grade, îmbrăcat doar în pantaloni scurți și papuci, gândindu-se că se va întoarce rapid în casă.
Însă ușile mașinii nu s-au deschis, pentru că mânerele echipate cu senzori nu funcționau corespunzător din cauza frigului. În cele din urmă, a fost nevoit să se strecoare în mașină prin portbagaj.
„Dați-mi doar un mâner de ușă normal”, a spus Dufault-Bedard.
În 2024, proprietarii de vehicule electrice au raportat probleme cu mânerele ușilor într-o proporție de 3,1 probleme la 100 de vehicule, față de doar 0,2 în 2020, potrivit unui studiu realizat de J.D. Power.
„Am transformat mânerele ușilor dintr-o funcție fără probleme într-una care acum se activează automat când proprietarul se apropie și apar o mulțime de probleme”, a declarat Kathleen Rizk, director senior la J.D. Power.
Problemele devin frustrante pentru șoferii care plătesc mai mult pentru tehnologie
Astfel de probleme sunt deosebit de frustrante pentru șoferii care plătesc mai mult pentru tehnologie suplimentară.
Unele dotări premium, precum scaunele cu masaj sau ecranele pentru pasageri, pot crește considerabil prețul unei mașini.
În februarie, prețul mediu de achiziție al unui vehicul nou era de 47.373 de dolari, conform platformei de cumpărare auto Edmunds.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_fe1dddd2eb5d06edff82a3f2c96569dc.jpg)
Ecranele tactile sunt un subiect sensibil pentru șoferi precum Jake Pratte. Le consideră atât o enervare, cât și un potențial pericol.
Schimbarea setărilor poate necesita mai multe atingeri și, de obicei, nu oferă un feedback fizic, precum rotirea unui buton sau apăsarea unei comenzi.
„Trebuie să stai și să te uiți la ce faci, ceea ce înseamnă că îți iei ochii de la drum”, explică Pratte, un manager de proiect în vârstă de 35 de ani, din zona St. Louis.
Are aceeași aversiune și față de comutatoarele, care arată ca niște butoane, dar reacționează la atingere în loc de apăsare. Ambele tipuri de comenzi sunt „un adevărat coșmar pentru cineva care are mâinile ușor transpirate”, adaugă el.
Unele companii auto reintroduc butoanele rotative la mașini noi
Ecranele tactile s-au mărit atât ca dimensiune, cât și ca răspândire în anii 2010 și acum sunt practic omniprezente.
O reglementare a Administrației Naționale pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) a impus ca toate vehiculele noi, începând cu 2018, să fie dotate cu camere pentru mersul înapoi, ceea ce necesită automat și un ecran.
Potrivit unui sondaj realizat în 2022 de firma de consultanță Escalent, 28% dintre cumpărătorii de mașini noi preferă butoanele în locul ecranelor tactile.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_0e0373809393f8e35009913fe3f39a02.jpg)
Unele companii auto reintroduc butoanele și butoanele rotative în noile modele. În plus, începând de anul viitor, ratingurile de siguranță Euro NCAP, o organizație europeană, vor considera mai sigure acele mașini care au comenzi primare pentru funcții esențiale, cum ar fi ștergătoarele de parbriz și luminile de avarie, în loc să le ascundă în meniurile unui ecran tactil.
Oficial: Tehnologia dezvoltată duce la probleme de distragere a atenției șoferilor
„Există probleme reale de distragere a atenției”, afirmă Matthew Avery, director de dezvoltare strategică la Euro NCAP.
Șoferii sunt cei mai entuziasmați de caracteristici tehnologice, precum plăcuțele de încărcare wireless pentru telefoane, scaunele încălzite și ventilate, ștergătoarele de parbriz cu senzori de ploaie și aspiratoarele încorporate, conform unui sondaj realizat anul trecut de firma de cercetare AutoPacific.
Pe ultimele locuri în lista de dorințe ale cumpărătorilor se află ecranele pentru pasageri și realitatea augmentată proiectată pe parbriz.
De asemenea, potrivit J.D. Power, șoferii sunt dezamăgiți de comenzile prin gesturi, care permit, de exemplu, creșterea volumului prin rotirea unui buton imaginar în aer.
Mașinile din gama de bază își păstrează mai bine valoarea la finalul unui leasing, deoarece tehnologia mai scumpă este mai puțin apreciată pe piața mașinilor second-hand, arată datele J.D. Power.
Un dealer ar putea adăuga aproximativ 50 de dolari la plata lunară a unui leasing pentru un vehicul cu multe dotări tehnologice, pentru a acoperi deprecierea acestora.
Tehnologia scumpă nu e apreciată la mașinile second-hand
Unii șoferi spun că nu vor să plătească pentru tehnologii pe care le-ar evita dacă ar putea. Cu toate acestea, caracteristicile moderne nu cresc întotdeauna semnificativ prețul vehiculelor, susține Ed Kim, analist-șef la AutoPacific.
Comutatoarele electronice sunt mai ieftine decât butoanele și butoanele rotative, iar instalarea acelorași ecrane mari pe toate modelele poate fi mai rentabilă decât utilizarea unor ecrane mai mici pe versiunile de bază.
Desigur, accidentele minore și parbrizele crăpate pot genera facturi mari pentru șoferi, atunci când sunt implicate camere și senzori, ceea ce duce și la creșterea primelor de asigurare.
Anul trecut, aproximativ un sfert dintre reparațiile auto au necesitat recalibrarea senzorilor, cu un cost suplimentar mediu de aproximativ 600 de dolari, potrivit Mitchell, un furnizor de tehnologie și informații pentru asigurătorii auto.
Costurile tehnologiei se acumulează, chiar și cele mici. Ken Larsen, în vârstă de 59 de ani, își pornește de la distanță camioneta Toyota Tundra 2024 în diminețile reci din Montello, Nevada.
Funcția nu funcționează întotdeauna bine cu telecomanda, așa că este nevoit să o activeze prin aplicația Toyota, care percepe o taxă de abonament.
„Plătesc 1.000 de dolari pe lună pentru mașină și acum trebuie să mai dau încă 15 dolari lunar doar ca să o pot porni de la distanță”, spune Larsen, operator de echipamente într-o mină.
După un an și jumătate cu această camionetă, Larsen și-a cumpărat recent și un Chevrolet Silverado din 1985, pe care îl poate repara singur.

Arleqino • 12.03.2025, 14:39
ca o completare la ce s-a constatat, as aduce la cele doua sisteme obligatorii nedezactivabile - avertizare limita de viteza si pastrarea benzii de circulatie. Aceste doua sisteme sunt mai mult decat enervante si chiar periculoase. Cea cu avertizarea de viteza... este imposibil sa mergi dupa cum sugereaza. La o distanta sa zicem de 200 km, iesi din masina capiat. bingane non-stop, nici nu mai stii daca ai vreun alt tip de avertizare. limitele sunt asa 50-30-70-30-60-50-90-50... si astea pe distante mici, unele sunt intalnite si pe distanta de 500m. Sistemul cu pastrarea benzii e de-a dreptul periculos. cum e pe autostrada la 120km/h sa iti traga stanga sau dreapta, sau sa tii vartos de volan daca depasesti un tir, iar pe partea stanga sunt separatoare de sens din beton. Acolo practic te lupti cu masina sa nu te bage sub tir sau in beton. nu mai spun ca uneori senzorul citeste pe dos. vede linia din dreapta si trage tot dreapta, sa intri in sant sau invers, sa te bage in fata masinii.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_b561b3218fba7a344e31fde522cf86c4.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_f99e3287af49652c72d88369630d0562.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_b91d4d7dd563f3be43df7a76f9026f47.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_6b8a15005aff79979fc3fd0fbe1a1c17.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_31b794dcfac0426cbe4ace85dcc071db.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_977ae7a613c185fff00174de53b4c553.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_ed6d4c5fb56d083b0dfe2cd6344a0b17.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_8f93aa321984730fce45c6d5437d00d5.jpg)