Cuprins:
S-a întâmplat mai multor șoferi care circulau pe A9 în direcția Berlin, Germania, acolo unde trei indicatoare rutiere au provocat confuzie.
Mii de mașini, camioane și autobuze tranzitează zilnic această zonă a intersecției Hermsdorfer Kreuz în direcția Munchen, Dresda, Frankfurt sau Berlin.
Pentru ca acest nod rutier să fie sigur, au fost instalate numeroase indicatoare de limitare a vitezei, precum și patru radare fixe pe autostrada A9.
Pe benzile de accelerare, viteza maximă permisă este de 60 km/h sau 80 km/h. Toate aceste semne rutiere au fost înțelese de șoferi.
Problemele apar atunci când șoferii care vin de pe A4 și se îndreaptă spre nord accelerează pe banda de accelerare până la 100 km/h.
Semnele de circulație care au provocat confuzie șoferilor din Germania
În acel moment, un radar mobil amplasat într-o remorcă își face treaba. Motivul? Șoferii nu observă un indicator – sau îl interpretează greșit.
La cel mai înalt punct al intersecției este amplasat un indicator cu un semn pe care scrie „80” pentru limita de viteză.
Sub acesta se află un alt semn de circulație de „interzicere a depășirii”, iar dedesubt un alt indicator alb care afișează un camion, un autobuz și o mașină cu remorcă.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_5c6e9e989eab9747631faefae85d9732.jpg)
Tocmai acest semn este interpretat greșit de mulți șoferi, care cred că limita de 80 km/h se aplică doar vehiculelor reprezentate, nu tuturor.
Citirea indicatoarelor rutiere: de sus în jos
„Acest semn de circulație provoacă confuzie printre participanții la trafic. În general, recomandăm citirea indicatoarelor rutiere de sus în jos”, a precizat Natalie Meier, reprezentanta Poliției Autostrăzilor din Turingia.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/01/politista-germania-1024x538.jpg)
Foto: mdr.de/Mitterldeutscher Rundfunk
Această regulă este prevăzută în paragraful 39 al Codului Rutier, unde se precizează: „(3)… Indicatoarele suplimentare sunt reprezentate pe un fundal alb cu margine neagră, având simboluri, desene sau inscripții negre, dacă nu este specificat altfel. Acestea sunt amplasate imediat sub indicatorul rutier la care se referă”.
Radarele nu sunt amplasate pentru a crea dificultăți, continuă Natalie Meier, purtătoarea de cuvânt a Poliției Autostrăzilor.
Conform Codului Rutier, indicatoarele suplimentare, dacă nu este specificat altfel, se referă la semnul rutier imediat adiacent și sunt, de regulă, amplasate sub acesta.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_b7834c28c4a14f1b7912c74aadde3be9.jpg)
Asta înseamnă că pe A9, la intersecția Hermsdorfer Kreuz, limita de viteză de 80 km/h se aplică tuturor vehiculelor.
La intersecția Hermsdorfer Kreuz sunt doar radare mobile sau fixe, nu ambele în același timp
„Radarele nu sunt amplasate pentru a crea dificultăți”, spune Natalie Meier, deși mulți șoferi au această impresie. Totuși, reducerea vitezei este mai sigură pentru toți.
„Particularitatea acestui segment este că banda principală și cea laterală se unesc, iar apoi cele patru benzi se îngustează la trei. Pentru ca toți să circule cu aceeași viteză și pentru a preveni accidentele, limita de 80 km/h este justificată”, explică Meier.
În plus, radarul mobil din direcția Berlin nu este activ permanent. Sub pod sunt deja instalate două radare fixe. Însă doar acestea sunt funcționale, sau radarul mobil, niciodată simultan.
„Conform reglementărilor, la o distanță de 2.000 de metri nu pot fi amplasate două radare active în același timp”, precizează Natalie Meier.
Comisia pentru accidente decide asupra limitelor de viteză
Limitările de viteză nu sunt impuse arbitrar de Poliția Autostrăzilor. O comisie pentru accidente analizează în prealabil dacă acestea sunt cu adevărat necesare.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_b6787f5769af31f6fa2059ae953be8b8.jpg)
Comisia este formată din reprezentanți ai Autobahn GmbH, autoritatea rutieră competentă și Poliția Autostrăzilor.
În zonele în care au loc frecvent accidente, pot fi implementate diverse măsuri preventive, cum ar fi o limită generală de viteză sau una aplicabilă doar pe timp de ploaie sau ninsoare.
Cât de eficientă este această măsură o arată exemplul de pe A9 de lângă Schleiz, în direcția Berlin.
Pe o curbă lungă, denumită colocvial „curba morții”, au avut loc numeroase accidente grave. Acolo, viteza a fost limitată la 120 km/h.
„Cu succes, pentru că de un an nu am mai avut accidente majore în acea zonă!”, spune Natalie Meier cu entuziasm.
De altfel, și acest indicator de la Schleiz trebuie citit „de sus în jos”. Deasupra limitei de viteză de 120 km/h este amplasat un semn care avertizează asupra unei curbe. Odată ce aceasta se termină, șoferii pot circula din nou cu o viteză mai mare.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_bdb8aa688f9594d1883724f7c5b83c99.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_38b820998ed12974b30b56880eb11cf3.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_a2bad3e7269f1057ba424799f89509cd.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_558f1eda72f254b52e299b032bb4f21a.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_3f0cb0e2d9eab9e74d568bd5e4099da3.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_fe8363acb5eefa8435ce43ee2a8d8e67.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_f54e2564ae26e15f8fae1bf2f5105b53.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_5d1e3361c989b00593fe24d6384b4cec.jpg)