Cauze tulburări de limbaj la copil
Tulburările de limbaj reprezintă rezultatul disfuncțiilor intervenite în recepționarea, înțelegerea, elaborarea și realizarea comunicării scrise și orale din cauza unor afecțiuni de natură organică, funcțională, pshihologică sau educațională, care acționează asupra copilului mic în perioada apariției și dezvoltării limbajului. Poate fi vorba despre o insuficientă stimulare a bebelușului, mai poate fi vorba de blocaje psihice și de dificultățile copiilor de adaptare la nou.
Când cerem ajutorul specializat al logopedului
Fiecare copil are propriul ritm de dezvoltare a vorbiri. Dar, atunci când observați defecte de vorbire este recomandat să megeți la un cabinet de logopedie pentru evaluare. Pentru a remedia tulburările de limbaj este necesar ca intervenția logopedului să fie cât mai rapidă.
Ce tehnici folosește un logoped
Pentru fiecare tulburare de limbaj logopedul adaptează și personalizează intervenția. De exemplu, logopedul poate combina tehnici variate pentru a determina copilul să vorbească (copilul repetă după logoped sunete, silabe, cuvinte simple, propoziții scurte). O altă tehică este masajul la nivelul mușchilor feței, miogimnastica (tehnică ce presupune imitarea mișcărilor feței făcute de logoped) și jocuri care necesită colaborarea copilului, cum ar fi puzzle-uri, potrivirea unor piese și recunoașterea personajelor de pe cartonașe, sunt doar câteva dintre tehnicile folosite în timpul ședințelor de logopedie. După ședință, părintii pot solicita logopedului diferite tipuri de exerciții pe care aceștia să le poată exersa acasă, împreună cu copilul.
Când trebuie început programul la copilul diagnosticat cu autism
În cazul copiilor cu autism și tulburări din spectrul de autism, pe lângă terapiile specifice este extrem de importantă intervenția logopedică, doarece, altfel, există riscul ca micuții să nu vorbească deloc.
Televizorul afectează dezvoltarea limbajului copilului mic
Mulți părinti chiar cred că televizorul este un lucru educativ pentru copiii lor. Efectele negative ale televizorului în cazul copiilor sub 2 ani este extrem de puternic. Acesta se resimte ulterior asupra dezvoltării limbajului, a vieții sociale, și în evoluția cognitivă a copilului. Mai mult, copiii pot fi “autizați” de privitul excesiv la televizor.
Ce pot face părinții pentru a-i ajuta pe copii să-și dezvolte limbajul
– Să vorbim întotdeauna corect cu copilul, să nu stâlcim cuvintele.
– Să îi cântăm și să îi citim cât mai des, acest lucru îi va facilita deprinderea limbajului.
– Când este curios ce înseamnă un cuvânt, îi explicăm cât mai pe înțelesul lui și îi oferim exemple cât mai variate, încurajându-l să folosească acel cuvânt în limbajul curent.
– Ne putem folosi de cărți cu povești, cartonașe ilustrate, pentru a creea împreună cu copilul povești despre imaginile vizualizate, pentru a-l învață cuvinte noi, cu ajutorul imaginilor.
– Este bine să încurajăm socializarea cu alți copii. Copiii au capacitatea de a învață unii de la alții, în colectivitate.