In acest moment, in Uniunea Europeana, taxa pentru prima inmatriculare se plateste in 18 state. Valoarea taxei difera insa, in functie de formulele de calcul, de la tara la tara. Cel mai mare bir este in Danemarca, unde doar taxa pentru un Logan este de 10.000 de euro, adica 105% din valoarea masinii. La polul opus se afla Germania, unde suma platita la inmatriculare este de doar 25,6 euro si reprezinta procesarea documentelor.
In Uniunea Europeana, 18 state (inclusiv Romania) impun taxe la achizitionarea unui autoturism. La unii, valoarea taxei depinde de gradul de poluare, iar la altii, de numarul de cilindree sau de pretul masinii. Din aceasta cauza, potrivit unor surse din Ministerul Mediului, Comisia Europeana a propus instituirea unei taxe unice pentru toate cele 27 de state membre. Nu se stie exact cand va fi introdusa aceasta taxa unica, insa cele care sunt acum in vigoare vor fi eliminate treptat.
In Danemarca, spre exemplu, ar fi bine sa nu fii nevoit sa-ti inmatriculezi masina. Aici, taxele ajung de la 105% din valoarea masinii, pentru autoturismele cu un pret sub 10.000 euro, si urca pana la 180%, pentru cele de peste 10.000 de euro. De exemplu, pentru un Logan, numai taxa ar fi cat masina, in timp ce la un automobil Mercedes S Klasse, taxa poate ajunge si la 400.000 de euro.
In Franta, cuantumul taxei este intre 200 si 2.600 de euro, in functie de emisiile de dioxid de carbon pe kilometru. Cele mai poluante sunt considerate masinile care emit peste 160 de grade de dioxid de carbon pe kilometru. Cele mai ieftine taxe sunt in Germania si in Italia (doar o taxa pentru procesarea documentelor), in Letonia (o taxa fixa, indiferent de autoturism), in Slovenia (o taxa pe valoarea masinii) si in Belgia (taxa in functie de normele Euro).
In Romania, taxa pentru prima inmatriculare a intrat in vigoare la inceputul anului trecut. In prezent, e calculata dupa principiul: cu cat este mai veche masina, cu atat este mai mare taxa. In ultima varianta a Guvernului, suma crestea de doua-trei ori la masinile noi Euro 4 si scadea de 10 ori la masinile vechi. Acum se pregateste o noua formula de calcul, in functie de emisiile de dioxid de carbon pentru masinile Euro 4 si de pastrarea formulei de calcul pentru celelalte autovehicule.
In Danemarca, statul ia peste 100%
Incredibil, 402.031 de euro! Atat reprezinta diferenta de taxa pentru aceasta superba limuzina Mercedes S 65 AMG L dintre Romania si Danemarca. Daca la noi in tara, taxa e de 4.600 de euro, in Danemarca, pentru acelasi autoturism, se plateste nu mai putin de 406.631 de euro.
8 tari nu percep dari
Doar opt tari din UE nu percep taxa pentru prima inmatriculare in acest moment. Astfel, in Cehia, Estonia, Lituania, Luxemburg, Suedia, Slovacia, Marea Britanie si Bulgaria, inmatricularea masinii nu necesita nici un fel de taxa. Deja foarte multi romani, in special cei din sudul tarii, prefera sa aiba numere bulgaresti decat sa plateasca taxa impusa de autoritatile romane.
Petitiile de la Realitatea tv au ajuns la Strasbourg
Patru jurnalisti de la Realitatea TV, Cosmin Prelipceanu, Laura Chiriac, Liliana Anghel si Sergiu Olteanu, au depus marti, 19 februarie, la Comisia pentru petitii a Parlamentului European de la Strasbourg, cele peste 122.000 de semnaturi impotriva taxei auto. Campania ‘Taxa la zid?Semneaza. Modernizeaza Romania’ reprezinta un record european la Comisia pentru petitii a Parlamentului European, urmatoarea clasata dupa Romania fiind Spania, cu 7.000 de semnaturi. Saptamana viitoare, comisia a programat o sedinta in plen pentru a audia delegatia din Romania.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro