De cate ori ati calatorit cu avionul, ati predat bagajele si v-ati indreptat catre aeronava, nu v-ati intrebat macar o data ce se intampla de fapt cu gentile dumneavoastra? Cu siguranta, uneori v-au trecut fiorii cand gentile au intarziat sa apara, iar gandul ca lucrurile v-au fost pierdute v-a speriat. Libertatea a intrat in culisele Aeroportului International Henri Coanda din Otopeni pentru a descoperi modul in care se pot pierde bagajele, traseul parcurs pana ajung la avion, la destinatie si din nou la pasageri.
Traseul bagajelor dintr-un aeroport e relativ simplu pentru un pasager. Acesta preda gentile la un ‘Check-in point’, ghiseul companiei aeriene de la care a cumparat biletul. ‘Atunci gentile sunt etichetate, iar pasagerul primeste tichetul de imbarcare in avion’, ne-a spus Valentin Iordache, director relatii externe la Aeroportul Otopeni. Din acel moment pasagerul si bagajul primesc un cod unic care permite in ambele cazuri accesul in aeronava. Mai exact, datele sunt inregistrate intr-un computer, iar atunci cand bagajul e pe punctul de a ajunge in cala avionului se verifica daca proprietarul a trecut de ultimul punct de control inainte de imbarcare. ‘Niciodata bagajul nu ajunge in avion fara proprietar.
Daca omul nu se prezinta la ultimul control, iar bagajul e pe punctul de a intra in avion, e oprit imediat’, ne-a spus directorul.
Dupa ce gentile marcate au fost predate, acestea sunt plasate pe un sistem complet automatizat de benzi. ‘Benzile transporta bagajul intr-un subsol. Aici exista o incapere securizata dotata cu trei scanere. Primul din ele functioneaza pe principiul computerului tomograf. Aici sunt descoperite potentialele amenintari’, ne-a explicat directorul. Radiatiile scanerului ‘feliaza’ continutul unei genti transformand toate informatiile primite intr-o forma grafica, permitand in felul acesta agentului de securitate sa vada tot ce ati pus in bagaj. Alt scaner sorteaza bagajele in functie de eticheta pusa la predare. In acel cod sunt date privind compania aeriana si numarul zborului. Dupa acest punct toate gentile sunt aduse in zona de incarcare. Aici bagajele sunt incarcate in carucioare si duse la avion. In cala, acestea sunt asezate in functie de greutate pentru a asigura un bun echilibru in zbor.
Iata traseul urmat de gentile de voiaj
La biroul de check-in pasagerii predau bagajele
Valizele marcate pleaca pe banda rulanta
Banda rulanta duce bagajele in zona de incarcare
Lucratorii incarca gentile de voiaj in carucioare
Valizele sunt asezate in cala, in functie de greutate
Ce se pierde la o escala poate fi recuperat
‘In primul rand nu poate fi vorba de o pierdere propriu-zisa, ci de o intarziere a bagajelor. Pe aeroporturile extrem de aglomerate intr-adevar acestea pot fi ratacite. Dar nu se pierd niciodata. Problemele legate de tranzit cauzeaza de obicei aceste intarzieri’, ne-a spus Valentin Iordache, director de relatii externe din cadrul Aeroportului Henri Coanda din Otopeni. Mai exact, daca un avion face escala si din diverse motive poate interveni o intarziere, iar pasagerul prinde conexiunea, insa bagajele sunt descarcate si procesate mai greu, pot ramane in urma. Este cel mai frecvent scenariu, insa de fiecare data situatia poate fi remediata. Chiar daca pasagerul a plecat inaintea bagajelor, acestea in mod normal ar trebui incarcate in urmatorul avion, intarzierea fiind de cateva ore. ‘Important e ca atunci cand omul vede ca bagajul nu apare pe banda sa anunte imediat agentul de handling din aeroport. Un sfat cu adevarat practic e ca acesta sa lase un semn distinctiv pe bagaj sau sa completeze un talon cu datele personale pe care sa-l ataseze gentii. Lucrurile importante oricum trebuie luate in bagajul de mana, care merge mereu cu pasagerul’, ne-a mai spus Iordache.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro