Deseneaza pe tot ce prind in cale. Pe cladiri abandonate, pe trenuri si pe gardurile din beton sau metal. De cele mai multe ori sunt prinsi, amendati, iar uneori chiar batuti. Cu toate acestea, grafferii nu ar renunta nici in ruptul capului la pasiunea pe care o au din copilarie.
AC si CAGE sunt pseudonimele a doi tineri care de 6 ani s-au molipsit de boala desenelor ilegale. Pasiunea pentru graffiti i-a costat pana acum o avere, asa ca de teama altor amenzi cei doi “desenatori” au ales sa-si pastreze anonimatul. Ei au acceptat insa sa ne dezvaluie cateva din secretele fenomenului care innebuneste tinerii, dar scoate din sarite autoritatile.
“Graffiti inseamna litere stilizate. Asa ca orice desen are o semnificatie, desi la prima vedere, pentru cei neinitiati, pare o simpla mazgalitura. Pentru mine, graffiti este o forma de exprimare. Am inceput sa dau cu spray-ul pe pereti din 2000 si chiar daca am facut colectie de amenzi nu am de gand sa ma opresc”, ne-a spus CAGE. Potrivit acestuia, tinerii recurg la aceaste desene pe pereti din mai multe motive. “Unii pentru faima, altii pentru ca vor sa transmita un mesaj. Sunt si tineri care picteaza peretii doar pentru ca acest lucru este interzis”, ne-a mai spus baiatul.
Metroul e desenat ziua la depou
Locul preferat al grafferilor este metroul. Ca sa reuseasca sa deseneze pe trenuri, tinerii recurg la tot felul de metode. Patrund in tunele prin locuri numai de ei stiute, iar de multe ori dau nas in nas cu trenurile pline cu calatori. “Mi s-a intamplat in urma cu doi ani. Eram in tunel si mergeam spre un garajul dintre statii. La mijlocul drumului, luminile metroului m-au orbit. M-am lipit de peretele lateral si am asteptat sa treaca. Recunosc, m-am speriat putin, dar nu m-am intors din drum”, ne-a marturisit CAGE. Multe dintre desenele de pe trenuri sunt realizate de grafferi din alte tari. Norvegieni, nemti si chiar americani au venit special in Romania pentru a picta pe trenuri. “Romania este recunoscuta pe plan mondial in ceea ce priveste graffiti-ul, chiar si grafferi de peste hotare vin special pentru a desena pe metrourile noastre. Si asta pentru ca la ei nu se poate. Vopseaua nu se prinde de metalul vagoanelor”, ne-a povestit AC.
Inca de la inceputuri, cei prezenti in aceasta lume ilegala a desenului au facut tot ce au putut numai pentru a desena. Au organizat concursuri ilegale, au desenat pe bani pentru firme si sali de internet, unii chiar au furat din magazine vopsea. Multi dintre cei care decoreaza peretii pe parcursul scolii strang banii pe care ii primesc de la parinti pentru mancare si isi cumpara spray-uri.
“Ca sa faci graffiti in Romania te costa mult, un singur tub de vopsea speciala costa 160 de mii de lei vechi, iar pentru un desen iti trebuie minimum 5-6 tuburi. Autoritatile lupta impotriva acestui fenomen, dar fara succes.
Amenzile sunt foarte mari, ajung pana la 150 de milioane, in special daca desenezi pe trenuri sau metrouri, insa acest lucru nu ne descurajeaza”, ne-a mai spus AC.
Dictionarul nescris al celor care deseneaza peretii
Tinerii pasionati de graffiti folosesc intre ei un limbaj specific atat in vorbirea de zi cu zi, cat si in desene. Iata cateva din cele mai folosite expresii, copiate din limba engleza.
– to slash’ a tag – a taia sau a scrie peste tag-ul cuiva, socotit ca o insulta grava adusa persoanei care a facut tag-ul taiat.
– going over – daca un writer merge peste opera altuia, este analog cu o declaratie de razboi. Majoritatea grafferilor respecta operele altora, iar regula de baza pentru inlocuirea creatiilor anterioare este urmatoarea: tag – bomb – piece. De asemenea se poate picta peste lucrarile „taiate” deja. Daca cineva incalca aceste reguli, este considerat un „toy” sau pur si simplu o pacoste.
– buffing (to buff) – a indeparta graffiti folosind substante chimice si alte instrumente.
– toy – un graffer fara experienta sau fara talent. Writer-ii versati folosesc acest cuvant ca un termen derizoriu pentru grafferii nou-aparuti.
– king – writer cu un anume respect printre alti grafferi. A detine interiorul (to own the inside) inseamna sa ai majoritatea tag-urilor in interiorul trenurilor, iar a detine exteriorul inseamna ca majoritatea lucrarilor sunt pe exteriorul trenurilor.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro