Cuprins:
Expert în educație: „Punem carul înaintea boilor”
„Teoretic, nu ar încurca pe nimeni o testare generalizată. Întrebarea este ce ne dorim cu adevărat. Pentru că pe noi ne interesează ca elevul să învețe, nu să-i vânăm greșelile, să-l surprindem când nu știe”, explică profesorul universitar Ovidiu Pânișoară. Specialistul este de părere că, în primă instanță, aceste evaluări la mai multe materii ar trebui să existe doar ca o formă de feedback pentru profesori și școală.
Apoi, continuă expertul, pentru ca această Evaluare Națională chiar să fie eficientă, ar fi nevoie de o ajustare a programelor școlare și a manualelor după care învață copiii. Totul, în așa fel încât acestea să livreze un volum mai restrâns de informații, dar mai calitativ. „Este nevoie de informații esențiale care să construiască o cultură generală a copilului”.
Ovidiu Pânișoară consideră că volumul de informație ar trebui analizat nu pentru fiecare materie în parte, ci pe ansamblu de materii. „Dacă te uiți cât este de învățat la Geografie, de exemplu, nu ai spune că e mult. Dar, să nu uităm că pe lângă această disciplină se mai adaugă și altele. Iar când tragi linie, observi că volumul de informație este uriaș”, explică specialistul. „Nu mai punem la socoteală volumul de timp care trebuie alocat de elevi pentru învățare. Haideți să nu punem carul înaintea boilor!”
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_88b1986b9c8a55f4378b20d25a933c12.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/05/ovidiu-panisoara-expert-educatie-1024x1024.jpg)
„Noi știm cât poate asimila un copil de clasa a VIII-a? Nu!”
Însă această restructurare a informațiilor trebuie gândită în funcție de profilul elevului. Să se știe concret cât pot asimila copiii și care ar fi limita acestora. „Cum arată profilul de învățare la toate materiile al elevului de clasa a VIII-a? Astfel încât să ne dăm seama dacă nu e prea mult ceea ce e prea mult. Știe cineva?”, se întreabă prof. Pânișoară.
În contextul unui examen modificat, pe lângă materiile care acum sunt principale, Limba română și Matematică, esențiale vor deveni și altele. „Și atunci, nu cumva crește și presiunea asupra copiilor?”. Specialistul consideră că, înainte de a implementa noile propuneri, ministerul ar trebui să aibă o radiografie foarte clară a profilului elevului, pe de-o parte, iar pe de altă parte, în funcție de aceasta, ar trebui să ajusteze programa școlară.
„Astfel încât să știm care este capacitatea lui reală de asimilare, cât îi dăm de învățat din fiecare disciplină. Căci, dacă ne gândim la toate materiile, acolo este foarte multă informație. Dacă ne concentrăm doar pe două, lucrurile nu sunt așa de complicate”.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_7d90541b436f16ad28f50e22b8ed177f.jpg)
„Elevii au nevoie de informații esențiale, dar pe care să le cunoască ca pe Tatăl nostru”
Ajustarea programei școlare și a manualelor de clasa a VIII-a, eliminarea informațiilor multe și inutile sunt necesare și dintr-un alt motiv, consideră prof. Ovidiu Pânișoară. „Profesorii predau prin două metode: unele sunt bazate pe livrarea efectivă a informațiilor, iar altele se bazează sau ar trebui să se bazeze pe cunoașterea elevului. Să știi pe cine ai în față, cui i te adresezi, cât înțelege, cine este acest copil și cum poate fi motivat”.
Însă, din cauza materiei stufoase, profesorul nu are timp să-și cunoască elevii. „Predă și predă și predă, nu are altă soluție pentru că materia este multă. Totul, în detrimentul metodelor de descoperire a elevului, cele interactive care, însă, cer mult timp, durează“.
Prin urmare, se întreabă specialistul, de unde facem rost de timp? Răspunsul? „Din aerisirea programei școlare. Din diminuarea volumului de informații. Rămânem cu cele esențiale dar pe acestea copilul ar trebui copilul să le știe ca pe Tatăl nostru”.
Informațiile sunt bază pentru cunoaștere, explică specialistul, dar cunoașterea este un lucru mult mai important. „Cunoașterea înseamnă ca elevul să înțeleagă, iar apoi să poată aplica acele informații în viața de zi cu zi. Elevul trebuie să-și dezvolte capacitatea de reflexie asupra informației. Iar toate aceste lucruri consumă timp”.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_60b49817fe4b40d090f22882e5b3bdf2.jpg)
De ce nu au funcționat în România modelele preluate din străinătate
Ministrul Daniel David a declarat într-o conferință de presă susținută pe marginea raportului QX de diagnostic a educației românești că modelele implementate în Franța și Finlanda ar putea funcționa și la noi. Oficialul le-a dat ca exemplu din care și România s-ar putea inspira.
Expertul în educație Ovidiu Pânișoară consideră însă că, de multe ori, ce funcționează la unii, nu funcționează la alții. „De zeci de ani noi avem tendința să vedem ceva în străinătate și să împrumutăm, dar nu încercăm niciodată să preluăm o idee bună cap-coadă. E ca și când vedem un acoperiș în străinătate și-l vrem și noi pentru că ni se pare interesant. Dar nu ne interesează că noi avem o casă de paiantă care, efectiv, nu ține acoperișul acela. Ar trebui să vii din străinătate și cu tehnologia de construcție a clădirii. Cee ce noi nu am făcut până acum. Noi ne uităm doar după ce lucește, doar ce este frumos și strălucitor, avem o tendință de coțofană. Nu știu ce idee are ministrul David, eu mă refer la miniștrii de până acum”.
Specialist, despre noul examen de Evaluare Națională: „Orice schimbare trebuie testată înainte”
Pânișoară este de părere că, înainte de a face o anumită schimbare, oricare ar fi ea, trebuie să te asiguri că va funcționa. „De exemplu, există suficienți bani pentru a implementa modificările aduse examenului de Evaluare Națională? Dacă nu sunt, ce facem? Cârpim iar ceea ce nu funcționează?”.
Apoi, continuă expertul, nu faci nimic până nu testezi înainte. „În ultimii ani, s-au introdus module, s-au introdus o grămadă de lucruri, dar n-a testat nimeni nimic. Și când scoți o mașină, și când scoți un medicament sau când faci o mâncare, le testezi înainte de a le da drumul pe piață. Este absolut obligatoriu. Nu ai voie să aplici ceva și să nu testezi înainte”.
Ministrul David a propus pilotarea noului model de Evaluare Națională însă, dacă se ține de cuvânt și implementează schimbarea începând cu anul școlar viitor, nu va exista timp pentru testări.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_baf396da0bd72189054210db8fc64a2f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_50cf2d4e94cdf65ec3439baa4e4de752.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_197828ef6ac102045a69d75aee5bfd14.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_e887bdf840f7d0ba6b20a3f4ec500d20.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_410e1e18ef9c4e68bf5372aea48ff5f4.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_06499203f8c804acfb3f8a1258329ef7.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_82b44f80902e934f21a3cae9943142e6.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_f7ebf0865f7e067eee5350e21901c1f1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_35fb2be0226e4947ab4213e8ffba8402.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_d7a94eb5d34b6ceea0c709dde7fac0f9.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_d66c8bf4b7ba403b4b2536beedeb3363.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/233_7394912e2fb15a867bdc115a831a937f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/278_28c027e007f583e2e72f2195b2d6e7ec.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_7c40fbbcecc9978b0f0cf78d73d6fe77.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/172_36641a9e642448b2cd19c4833dc4e4c5.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/172_17d5564212c120126d363265e54dc4d9.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_daecab25c15ebb64d004bdd1d5271813.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/275_16e0fa4e0e37eb0d14a43ad7d99733cf.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_439ef289ea7183c2e15d74cec04a9046.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_b9424f1cb3e4ab0f8649fa2d8c72bc1a.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_c49949ea89ae2ff5933ce8978246834c.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/254_6906cff5e1142113ba2d28e2600820ad.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_df91369e16ed65ff7159a0e7d0bce70d.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/255_506985f8b4837afb9989731336a3ba01.jpg)
Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.