Elevi olimpici, „ieșeau din săli plângând”

Potrivit Edupedu.ro, care a publicat scrisoarea, elevul semnalează că „umilința este normalizată” în cadrul acestor competiții.

„S-a normalizat umilința. S-a acceptat ideea că olimpiadele sunt, prin natura lor, dure, stresante, copleșitoare. Nu, nu ar trebui să fie așa.”, spune elevul.

Elevul, care dorește să rămână anonim, descrie experiența sa de la Olimpiada Națională de Religie din 2024.

„Nu voi uita niciodată acele momente. Au existat situații în care elevi de clasa a V-a ieșeau din săli plângând, complet descurajați. Am văzut colegi dezorientați, demoralizați, simțindu-se nedreptățiți sau tratați cu superioritate. Și nimeni nu a spus nimic.”, a scris elevul care este în clasa a VIII-a.

„Și nimeni nu a spus nimic. Nimeni nu a considerat că acele derapaje merită o anchetă, o reflecție publică, o măsură corectivă. În schimb, s-a așternut tăcerea”, adaugă acesta. 

„Suntem învățați să nu ne exprimăm, să ne autocenzurăm, să acceptăm tăcerea ca pe o formă de protecție.”

Scrisoarea vine în contextul unui incident recent la Olimpiada națională de Cultură și Spiritualitate Românească, unde mai mulți elevi au fost pedepsiți pentru contestarea notelor, potrivit sursei citate.

Foștii generali SRI Florian Coldea și Dumitru Dumbravă, „înfundați” chiar de intermediarul care le racola clienții: „Te-au primit oamenii, îți închideau dosarul!”
Recomandări
Foștii generali SRI Florian Coldea și Dumitru Dumbravă, „înfundați” chiar de intermediarul care le racola clienții: „Te-au primit oamenii, îți închideau dosarul!”

Peste 80% dintre elevii care au contestat notele inițiale au fost depunctați la recorectare, iar mulți elevi au acuzat presiuni și comportamente abuzive din partea organizatorilor.

Critica sistemului olimpiadelor

Elevul argumentează că olimpiadele nu ar trebui să fie „dure, stresante, copleșitoare”, ci „prilej de bucurie, de confirmare a valorii, de creștere personală și intelectuală”. 

El subliniază necesitatea unei reforme profunde în sistemul competițiilor școlare.

„Ceea ce ne dorim noi, elevii, nu este să generăm scandal. Scandalul e obositor, nedemn și toxic. Ceea ce vrem este reformă, una reală, profundă și coerentă”, scrie elevul în mesajul său către ministrul David.

„Olimpiadele nu trebuie să devină spații ale epuizării emoționale sau ale nedreptății.”

Apel la transparență și etică

În scrisoarea sa, elevul cere mai multă transparență în procesul olimpiadelor, inclusiv publicarea subiectelor și baremelor de la etapele naționale de la olimpiadă. 

El subliniază importanța ascultării vocii elevilor și a încurajării gândirii critice.

Restructurare la Guvernul Bolojan: apar un Departament de Digitalizare și un director de HR extern. Răspuns pentru angajați: „Ce nu înțelegeți?”
Recomandări
Restructurare la Guvernul Bolojan: apar un Departament de Digitalizare și un director de HR extern. Răspuns pentru angajați: „Ce nu înțelegeți?”

„Vrem ca vocea copilului care ridică mâna nu pentru a cere răspunsuri, ci pentru a semnala o nedreptate, să fie ascultată. Vrem ca profesorii care încurajează reflecția critică și gândirea liberă să fie sprijiniți, nu izolați”, afirmă elevul.

„Vrem ca olimpiadele să nu mai fie locuri unde elevii plâng, ci locuri unde înfloresc.”

Scrisoarea face referire la un raport al ministrului Educației, Daniel David, care a evidențiat „o stare de disfuncționalitate sistemică profundă” în sistemul educațional românesc. 

Elevul folosește acest raport pentru a susține necesitatea unei reforme urgente și subliniază că „este nevoie de transparență la olimpiade”.

Scrisoarea se încheiei cu semnătura copilului de clasa a VIII-a: „un elev care nu mai acceptă tăcerea, un elev care crede că școala poate și trebuie să fie mai bună”.

Cu altă ocazie, ministrul Educației a precizat că sunt organizate 375 de olimpiade la faza națională și internațională: „Exagerăm foarte mult”.

Comentează
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.