Pentru acest joc e nevoie de patru copii, cel puţin. Împăratul e desemnat prin tragere la sorţi, iar ceilalţi “se vor lupta”, de-a lungul jocului, să-i ia locul. Dar împăratul îi supune unor probe. Copiii se aliniază, la distanţă de aproximativ trei metri de împărat, şi-l întreabă, pe rând, pe acesta: “Împărate, împărate, cât e ceasul la cetate?”, iar împăratul le indică, printr-un răspuns cifrat, cât pot înainta.
De exemplu: doi paşi de furnică, un pas de uriaş, un pas de prinţesă, trei paşi de vrăbiuţă, ba chiar un pas de rac (un pas înapoi, pe care împăratul îl poate folosi de doar două ori pentru un concurent). Jucătorii pot trişa şi pot înainta, dacă împăratul nu-i vede. Dacă însă i-a prins, îi trimite la locul de start. Acela care străbate primul distanţa va fi următorul împărat.
Țările
E nevoie de minimum patru copii şi-o minge. Se desenează un cerc împărţit în atâtea zone câţi jucători sunt. Fiecare îşi alege numele unei ţări, pe care îl scrie cu o cretă într-o zonă. Se trage la sorţi ţara care aruncă mingea. Aceasta va fi aruncată vertical, cât mai sus, în timp ce se strigă… “să tragă, să tragă, mâţa de coadăăă…” şi urmează numele ţării desemnate să prindă mingea, în timp ce ceilalţi o rup la fugă. În momentul în care copilul care poartă numele ţării a reuşit să prindă mingea, strigă tare “Stoooop!” şi ceilalţi participanţi la joc trebuie să se oprească.
Cu mingea în braţe, jucătorul trebuie să aleagă un altul, pe care să-l elimine. Are voie să facă doar trei paşi către el şi să arunce mingea. Dacă-l nimereşte, îl va elimina din joc. Dacă nu, el este cel care va ieşi.