Succesul „Colectiv”, cu dublă nominalizare la Oscar, nominalizarea la BAFTA și titlul de cel mai bun documentar european al lui 2020, este destul de puțin discutat în țară, în special în mediile Puterii sau Opoziției, una dintre explicații, indirecte, fiind furnizată recent de The Independent.
Ziarul britanic scrie că „lumina reflectoarelor” și aducerea poveștii filmului la un asemenea nivel îi deranjează pe politicienii sau pe membrii establishmentului care se recunosc în el.
În străinătate însă, cinefilii au la dispoziție o dezbatere mai largă și nepolarizată politic. Ceea ce se întâmplă cu orice operă culturală cu rezonanță, care este în mod firesc citită într-o cheie autohtonă destul de încinsă în țara de unde provine și mai relaxat în străinătate.
”Dacă filmul ar fi fost unul britanic, și la noi, în UK, s-ar fi stârnit exact aceeași dispută partizană”, a spus recent un ziarist englez regizorului Nanau și protagoniștilor, într-un dialog pe zoom.
Reputatul critic de cinema Andrei Gorzo a fost, pe 11 martie, înaintea nominalizărilor la Oscar, invitatul podcastului „The Cinematologist”. El a făcut o încadrare istorică a cinematografiei noastre, de la epoca obedienței față de stat, înainte de căderea comunismului, și până la noul val de regizori, un fenomen care are deja un deceniu și jumătate de creștere.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_5c6e9e989eab9747631faefae85d9732.jpg)
„Cristi Puiu este cel care a studiat și cercetat ce anume «vinde» și interesează marele public internațional. Așa a apărut «Moartea domnului Lăzărescu» și marele său succes”, a explicat Andrei Gorzo. Criticul a argumentat că acel demers din 2005, unul nu doar regizoral, ci și de adaptare, a fost momentul fondator al realismului cinematografiei noastre, atât de apreciată astăzi în lume.
Demersul lui Puiu, spune jurnalistul de cinema, a fost clarificator și a impregnat o generație întreagă cu disciplina mijloacelor realismului. „Așa a reușit cristalizarea lui Cristian Mungiu”, explică criticul.
Întrebat ce crede despre „Colectiv”, pe care criticul britanic l-a numit ”remarcabil”, Andrei Gorzo a spus că îl găsește ”atractiv”, însă că i-a plăcut mai mult prima parte, a doua dând senzația că „doar un anume rezultat al alegerilor ar face lucrurile să evolueze bine”.
El a spus că asta este sugestia regizorului Alexander Nanau, plasată telespectatorului, bazată pe o simplificare și o romanțare a ideii că puțini oameni luptă împotriva Puterii. Eroizarea, inclusiv cea a jurnaliștilor, consideră criticul că taie din puterea filmului. „Acest lucru nu l-am văzut la Puiu sau la Mungiu”, a adăugat Andrei Gorzo.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_bdb8aa688f9594d1883724f7c5b83c99.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_38b820998ed12974b30b56880eb11cf3.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_a2bad3e7269f1057ba424799f89509cd.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_a59e922fdde135524823b745b172b09b.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_3f0cb0e2d9eab9e74d568bd5e4099da3.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_fe8363acb5eefa8435ce43ee2a8d8e67.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_7e6df8bc8a6c9519ce0b795ef1124f96.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_bf0a2ebc8c415dbd62f0ce792660b75b.jpg)