Mergi direct la conținut »
Suspectele probleme de la Metrorex. Defecțiunile tehnice vin pe fondul luptei dintre sindicatul lui Rădoi și directorul Șodolescu, uns de Dragnea
Opinii Libertatea > Opinii > Suspectele probleme de la Metrorex. Defecțiunile tehnice vin pe fondul luptei dintre sindicatul lui Rădoi și directorul Șodolescu, uns de Dragnea

Suspectele probleme de la Metrorex. Defecțiunile tehnice vin pe fondul luptei dintre sindicatul lui Rădoi și directorul Șodolescu, uns de Dragnea

Sub străzile Bucureştiului, o luptă politică surdă pune umărul la aglomerația din oraș.

Opinie de
Cătălin Doscaș
Toate articolele autorului

Întârzierile și problemele tehnice de la metrou s-au îndesit în ultima vreme. Surse din interiorul companiei susţin că multe dintre defecţiunile tehnice apărute recent ar fi rezultatul luptei politice dintre sindicat și management.

Sindicatul urmărește ca subiectul Metrorex şi proasta administrare a sa să apară în spaţiul public la ore de maximă audienţă.

„Semafoare” pe roșu

La adăpostul unor verificări tehnice, a căror legitimitate nu o poate nimeni contesta legal, semnalele din subteran sunt puse pe roşu, la ore de vârf, când e suficient ca un singur tren să întârzie ca blocajul ulterior să fie asigurat, susțin sursele.

Mai mult, problema liniei fisurate de acum câteva zile, apărută tot la o oră de vârf, e ciudată, în contextul în care aceasta ar fi trebuit să fie descoperită cu o noapte înainte, cu utilaje specifice şi abia atunci când întreaga reţea ar fi fost scoasă de sub tensiune.   

Tocmai aceste chestiuni tehnice sunt folosite ca elemente de presiune care să sublinieze managementul defectuos atunci când scaunul vreunui director “incomod” s-a clătinat.

Aşa a reuşit cel mai prolific sindicat din România să-şi consolideze cu succes puterea într-o mlaştină managerială compusă din birouri pline de funcţionari numiţi politic, birouri care la rândul lor sunt “păzite” de secretare cu patalama sindicală.

Iar la mijloc au fost întotdeauna călătorii.

Problemele tehnice care apar la ore de vârf dau peste cap întreaga circulaţie din subteran

Se luptă PSD 1 cu PSD 2

Nu e o luptă între ”răi” și ”buni”, ci o răfuială între două aripi politice, care ambele provin din PSD.

Libertatea a dezvăluit la sfârşitul anului trecut că organizaţia din subteran este puternic politizată şi că interesele cultivate de aceasta nu au fost niciodată în favoarea călătorilor.

Actualul lider Ion Rădoi a fost parlamentar de Giurgiu în două legislaturi, numărul doi din organizaţie este reprezentatul PMB în companiile municipale, iar finanţe importante ale sindicatului trec prin mâna unui consilier local de la sectorul 1, ales pe listele PSD.

Pe de altă parte, actualul director al Metrorex, Dumitru Şodolescu, a fost numit politic pe filiera Dragnea, fentând astfel la limită legea care dictează concursuri şi o pregătire profesională specifică scaunului care urmează să fie ocupat într-o companie controlată de stat.

Faptul că fiii celor doi au făcut afeceri împreună, la un moment dat, a fost suficient, au explicat sursele Libertatea.

Sindicatul, extrem de puternic, vizează debarcarea lui Șodolescu.

Iar sindicatul este foarte influent și pentru că e compus din reprezentanţi ai unor departamentele vitale pentru funcţionarea metroului. Exact cele care pot preveni sau crea probleme.

Preşedintele Ion Rădoi vine de la S.C.B (n.r. – Semnalizare, Centralizare, Bloc) care răspunde de “semafoarele” şi macazele din subteran iar unul dintre vicepreşedinţi, Ghiţă Nichifor, este şi liderul de sindicat al Secţiilor de Linii şi Tunele.

Nu e un joc între ”buni” și ”răi”, ci un pericol pentru călători.

Dumitru Şodolescu (stânga) directorul general al Metrorex şi Ion Rădoi(dreapta) preşedintele „Unitatea – Sindicatul Liber Metrou”

Un „război” de uzură

Meciul dintre cele două tabere politice a intrat în prelungiri anul trecut cu o grevă de avertisment care, la adăpostul unor majorari salariale, a fost de fapt despre spaţiile comerciale.

Libertatea a dezvăluit că în ziua grevei, sindicatul ar fi trebui să elibereze chioşcurile din subteran.

Ultimul protest de la metrou a fost o grevă de avertisment care a avut loc pe 15 noiembrie 2019. În aceeaşi zi sindicatul ar fi trebuit să elibereze spaţiile comerciale pe care le controlează

Când vorbim despre infrastructura de transport subterană, îmbunătățirile s-ar vedea mult mai repede. Reţeaua de metrou bucureşteană s-a îmbogăţit doar cu câteva staţii în ultimii ani, în zone nu tocmai necesare, în timp ce viitoarea Magistrală 6 din Drumul Taberei încă aşteaptă cablurile care să permită circulaţia trenurilor prin tunelurile.

Degeaba staţiile care sunt deja gata, căci oamenii din Drumul Taberei continuă să sufere.

Cât despre extinderea reţelei către aeroportul Otopeni, drumul este şi mai lung.

Serviciu public strategic, aspiraţii de SRL

În tot acest timp, metroul bucureştean apare mai degrabă ca o afacere, nicidecum ca un serviciu public strategic fără de care un oraş de anvergura Bucureştiului nu ar putea, pur şi simplu, să îşi îndeplinească rolul.

Nicăieri în lume metroul nu funcţioneaza fără subvenţie.

Chiar şi la Londra, acolo unde drumul de fier subteran a împlinit anul acesta 156 de ani, banii obtinuţi din vânzarea de cartele şi abonamente se întorc direct în modernizarea reţelei, în special în îmbunătaţirea confortului călătorilor cum ar fi instalaţiile de aer condiţionat ori uşile de protecţie pe peroane.

Aşa s-a ajuns ca la Westminster, sub fluviul Tamisa, să se intersecteze patru magistrale de metrou.

Westminster este una dintre staţiile importante ale celei mai vechi reţele de metrou din lume

Funcţionalitatea metroului, în esenţă, este susţinută chiar şi în Anglia cu bani de la bugetul local şi naţional.

Sindicatul şi oamenii cheie

În Bucureşti, investiţiile în extindere și confort sunt minimale sau întârziate.

Subvenţia pentru Metrorex a fost anual dezbătută cu ocazia fiecărui proiect de buget iar fierul a fost bătut pe lipsa de personal și nu pe îmbunătăţirea condiţiilor de transport.

Cu atât mai puțin lipsesc discuțiile despre reducerea consumului de electricitate prin tehnologii mai puţin energofage, optimizarea cheltuielilor sau identificarea unor surse de finanţare conexe, cum ar fi spaţiile comerciale, panotajul publicitar sau reţeaua de televizoare aducătoare de profit garantat.

Pentru că acestea din urmă sunt controlate, mai mult sau mai puţin, tot de cel mai puternic sindicat din România.


CITEŞTE ŞI 

INTERVIU/ Un angajat Metrorex rupe tăcerea! „De multă vreme, șefii sindicatului nu s-au mai luptat pentru muncitori, ci pentru spațiile comerciale”

EXCLUSIV/ Face legea-n două locuri! Numărul doi din sindicatul Metrorex e reprezentantul PSD în companiile municipale înființate de Gabriela Firea 

Legăturile „bolnăvicioase” de la metrou. Metrorex plătește cu sute de mii de euro sindicatul care amenință cu greva generală!  

Close
Închide
  Close