În chiar ziua în care cele două telecabine – cea de la urcare (Bâlea Lac) și cea de la coborâre (Bâlea Cascadă) în care se aflau 30 de persoane -, s-au izbit cu viteză de peroanele stațiilor, inspectorii OPC Sibiu le-au făcut o vizită administratorilor instalației de transport montan. În urma controlului, patronii s-au ales cu o amendă de 5.000 de lei și cu oprirea temporară a instalației de transport. Motivele?
”Informații incomplete privind capacitatea cabinei (număr maxim de persoane și greutatea maximă admisă) și prestarea deficitară a serviciilor de transport cu telecabina care a afectat sănătatea a șase consumatori, patru la Bâlea Cascadă și doi la Bâlea Lac”, se spune în raportul întocmit de inspectorii OPC Sibiu.
A șaptea victimă apărută în statistici este o fetiță care a suferit un atac de panică în salvarea în care se afla alături de mama ei rănită, în drum spre spital. Copila nu a fost ”contabilizată” de inspectorii OPC Sibiu ca fiind rănită efectiv în accident.
Mecanicul trolist și instructorii de cabină ar fi putut evita cele două tamponări nviolente ale telecabinelor cu peroanele de garare?
Însă, lucrurile care au dat o altă turnură anchetei în acest caz aveau să se producă o zi mai târziu, o dată cu venirea în control a specialiștilor de la ISCIR Brașov. Inspecția a celor două telecabine și a întregului sistem integrat a confirmat o primă ipoteză pe care investigatorii au luat în calcul – aceea de defecțiune tehnică -, dar a și adus o noutate anchetei. Eroarea umană de care se fac vinovați trei dintre angajații sistemului de transport cu telecabina peste Transfăgărășan, parcurs care acoperă o distanță de aproape patru kilometri.
”Cauzele producerii evenimentului sunt de natură tehnică – defecțiune la calculatorul de proces al instalației – , dar și de natură umană prin nerespectarea(…) de către mecanicul trolist aflaț în serviciu și de către instrucțorii de cabină (n.r. două persoane) aflate în serviciu care nu au acționat la timp sau deloc sistemul de siguranță de frânare de urgență aflat în dotarea instalației de transport persoane(..)”, se spune în informarea specialiștilor ISCIR.
Acuzațiile de vătămare corporală ar putea fi îndreptate asupra celor trei angajați găsiți vinovați
Cu alte cuvinte, în acest moment, în afara sistemului electronic care a cedat în timpul transportului celor 30 de persoane, apar primii trei vinovați de producerea acestui accident. În acest nou context, este foarte probabil ca urmărirea penală care se derulează în acest caz pentru infracțiunea de vătămare corporală să fie îndreptată asupra lor. În paralel este în derulare și o anchetă a ITM deoarece în accident a fost și unul dintre instructorii de cabină, fapt care este privit ca un accident de muncă.
Cele două telecabine, care fac legătura între Bâlea Cascadă şi Bâlea Lac, au fost implicate, duminică, într-un accident. Acestea au intrat cu viteză în stații și s-au lovit de parapeți.
În urma incidentului, șase oameni, printre care și un copil, au fost răniți și transportați la spitale din Sibiu. Alte 32 de persoane au fost coborâte de la Bâlea Lac cu maşini de intervenţie. În această perioadă a anului, telecabina este singurul mijloc de transport cu care se poate ajunge la Bâlea Lac deoarece Transfăgărășanul este încă acoperit de zăpadă.
Mai multe anchete a fost demarate, fiind deschis inclusiv un dosar penal pentru vătămare corporală din culpă.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro