Pe lângă prețurile imense pentru produse, care în orice market sau restaurant din București costă de două, trei ori mai puțin, pasagerii care ajung cu „cel puțin două, trei ore înainte de ora decolării”, așa cum sună recomandările, se lovesc de alte probleme deranjante.
Cuprins:
Scaune puține, locuri pe gresie și fără zone speciale de alimentare
Nu există scaune și bănci disponibile pentru cei care vor să plece din România, dar mai au nevoie de așteptare până la îmbarcare. Lumea stă efectiv pe jos, pe gresia aeroportului, sau pe pervazurile geamurilor. Își înghesuie plasele sub cap și se întind unde găsesc un loc cât de cât disponibil.
O altă mare problemă este alimentarea cu electricitate. Restaurantele care și-au deschis puncte de alimentație după trecerea frontierei oferă curent doar celor care fac consumație. Mai există câteva prize extrem de rare, dar marea lor majoritate sunt nefuncționale sau se desprind din pereți.
De exemplu, pe aeroportul din Copenhaga sunt sute de locuri pentru pasageri care sunt în așteptarea avionului spre decolare sau în tranzit. Sute! Așezate în toate zonele, fie înainte de controlul de securitate, fie după.
Iar fiecare loc are priză, dar și unul sau două locașuri USB pentru alimentarea dispozitivelor mobile. Totul într-un suport special fix lângă scaunul ocupat de pasager.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_5fdf7c52d37f735faae9195915ec1a11.jpg)
Cum răspund oficialii Companiei Naționale Aeroporturi București
Libertatea a cerut un punct de vedere referitor la numărul de prize disponibile pentru pasageri de pe „Henri Coandă”.
În răspuns se precizează că „la stabilirea numărului și amplasării prizelor din zona de îmbarcare a aeroportului Henri Coandă s-a ținut cont, prin proiect, de necesitatea alimentării diverselor echipamente strict necesare în aeroport (de regulă, echipamente electrice pentru curățenie) sau alte echipamente care necesită alimentare electrică. La momentul proiectării, dispozitivele mobile (telefoane, în principal) nu necesitau încărcarea bateriilor la câteva ore sau menținerea lor în priză pe durata utilizării, deci nu au fost luate în considerare”.
„Totuşi, terminalul dispune în zona de îmbarcare de un chioșc care asigură încărcarea dispozitivelor mobile şi de un număr – insuficient, deocamdată de prize libere. Din acest motiv, în cadrul lucrărilor de modernizare a terminalului, care vor demara fizic în cca. două săptămâni, este prevăzută suplimentarea prizelor. Totodată, banchetele în curs de achiziție pentru dotarea terminalului de pasageri vor fi dotate cu mufe de încărcare USB-C”, se mai arată în răspuns.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_40d81d0493f889cea721723b620ea365.jpg)
Traficul aerian crește de la an la an
Traficul aerian de pasageri înregistrat de aeroporturile din România pe parcursul anului 2024 a crescut cu aproape 6% față de 2023 și cu 12% față de 2019.
Compania Națională Aeroporturi București a anunțat că pe „Otopeni” și „Băneasa” s-a înregistrat un trafic aerian de 16.053.878 de pasageri și 134.700 de mișcări de aeronave (aterizări și decolări).
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/02/441496485417284547734148544906741459853793n-1024x768.jpg)
Pe locul 2 în clasamentul aeroporturilor din România se află cel din Cluj-Napoca, cu 3,266 milioane de pasageri, locul 3 este ocupat de Iași, cu 2,197 milioane de pasageri, iar pe locul 4 se situează Timișoara, cu 1,324 milioane de pasageri.
Cei mai puțini pasageri, sub o sută de mii, s-au înregistrat anul trecut pe aeroporturile din Tulcea (1.621 de pasageri), Arad (15.270), Satu Mare (70.206) și Maramureș (86.928).
Top 10 destinații de pe Aeroportul „Henri Coandă”
În 2024, pasagerii care au decolat sau tranzitat cel mai mare aeroport din România au ales ca destinație favorită Londra! Vorbim de numărul de pasageri, exclusiv pe traficul comercial.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_67587a142fafc7ba082cd0290aa4e563.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/01/marea-britanie-1024x597.jpg)
După capitala Marii Britanii, pe poziția secundă se află Istanbul, iar topul e încheiat de Roma. Top 5 e completat de Bergamo și Viena.
Conform datelor statistice puse la dispoziție de Compania Națională Aeroporturi București, următoarele cinci orașe preferate de cei care au decolat din București sunt Amsterdam, Tel Aviv, Frankfurt, Paris și Madrid.
Wizz Air conduce la numărul de pasageri pe „Henri Coandă”
Anul trecut, compania low-cost Wizz Air a transportat cei mai mulți pasageri de pe Aeroportul „Henri Coandă” spre alte destinații. Pe doi este tot o companie low-cost, Rynair, iar pe poziția a treia a clasamentului, Tarom!
Top 10 este completat conform datelor oficiale de la Compania Națională Aeroporturi București de Hisky, Lufthansa, Turkish Airlines, Australian Airlines, KLM, LOT și AIR France.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Ttyy • 19.02.2025, 19:40
Suntem o tara de bugetari, fosti brigadieri, colectivisti, care ne socotesc pe noi, ceilalti, ca fiind cartofi. Cine pune prize la cartofi!?

JotheMo • 19.02.2025, 17:49
Ar mai de adăugat o chestie care deranjează de mulți ani. Apa de la toalete e marcata ca nefiind potabilă. Ăsta mă duce cu gândul la 2 variante. 1 Chiar nu e și ma întreb cum dracu într o capitala europeana sa nu tragă o conducta cu apa potabilă. 2 este potabilă dar o marchează ca nepotabil ca să vândă aeroportul apa la 5 euro litrul. Oricum suntem originali rău la faza asta.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_12be16174928c1de7d1582f9b566c51e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_7bc0d47865e02ed03e31714f889ef01a.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_3919cdbed5ec5f680fe9d199cc31eb0c.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_2e0169700b74fae675b44d40e7efcc08.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_b97905c0079984d5ca989d258bf6a06b.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_abb79e55a53807b7234568fd0c991b14.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_facdb690d6ef9d95ebe5c41845ea9ae3.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_70494323ae60372a9da79d0f1a4c7720.jpg)