Contribuțiile candidaților

Alegerile din 2025 sunt cele mai costisitoare de până acum. Veniturile totale declarate au ajuns la 180 milioane de lei, iar cheltuielile la 144 milioane de lei.

Transparența procesului rămâne limitată, deoarece public se pot vedea doar sumele declarate, nu și identitatea donatorilor sau a entităților care au furnizat împrumuturi.

Contribuțiile candidaților au atins 71 milioane de lei.

  • Victor Ponta: 34,6 milioane de lei
  • Nicușor Dan: 20,4 milioane de lei
  • George Simion: 12 milioane de lei
  • Lavinia Șandru 2,8 milioane de lei
  • Daniel Funeriu 813 de mii de lei
  • Cristian Terheș 200 mii de lei
  • Silviu Predoiu 80,000 de lei
  • Ion John Banu Muscel 215 mii de lei.
  • Crin Antonescu, Elena Lasconi și Sebastian Popescu nu au raportat contribuții provenite din fonduri primite de la candidați

Majoritatea fondurilor (99%) provin din împrumuturi, totalizând 70,5 milioane de lei.

Transferuri ale partidelor

Șase partide au declarat transferuri de fonduri în valoare totală de 108,9 milioane de lei. Cele mai mari sume au fost transferate pentru:

  • Crin Antonescu (Alianța România Înainte): 80 milioane de lei
  • George Simion (AUR): 26,9 milioane de lei

Suma semnificativă primită de Crin Antonescu de la partide (45% din totalul fondurilor declarate) a afectat echilibrul electoral.

Candidații au cheltuit peste 140 de milioane de lei

Competitorii au cheltuit în total 144 de milioane de lei. Cele mai mari cheltuieli au fost realizate de:

  • Crin Antonescu / Alianța România Înainte: 64,4 milioane de lei (44% din total)
  • Victor Ponta: 34,5 milioane de lei (24%)
  • Nicușor Dan: 20,3 milioane de lei (14%)
  • George Simion (AUR): 20 milioane de lei (14%)
  • Lavinia Șandru (PUSL) – 2,8 milioane de lei – 2%
  • Elena Lasconi (USR) – 1,1 milioane de lei – 1%

Din totalul cheltuielilor:

  • 50% pentru servicii online
  • 26% pentru reclamă în radio/tv/presă
  • 6% pentru tipărituri
  • 17% pentru alte cheltuieli

Cheltuieli în social media

Între 4 aprilie și 3 mai, competitorii au cheltuit:

  • 9,2 milioane de lei pentru promovare pe Meta
  • 3,5 milioane de lei pentru promovare pe Google

Cele mai mari cheltuieli au fost făcute de Crin Antonescu și Nicușor Dan în ultimele zile de campanie.

Probleme identificate

Expert Forum a semnalat mai multe probleme legate de finanțarea campaniei:

  1. Acțiuni de campanie care au încălcat reglementările privind protecția datelor personale, în special în cazul AUR.
  2. Reclame politice difuzate de pagini neasumate pe 3 și 4 mai, când campania electorală nu este permisă.
  3. Dificultăți în identificarea surselor unor pagini de social media care au rulat reclame politice.
  4. Legislație învechită care nu reglementează adecvat publicitatea online și perioada dintre campaniile electorale.

Expert Forum a înaintat sesizări către AEP și BEC privind posibile încălcări ale legislației. BEC a decis că majoritatea conținutului publicat de paginile neasumate încalcă legislația privind publicitatea politică.

Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI
Comentează
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.