Automobilul, pentru care Apple a cheltuit miliarde de dolari pentru cercetări, trebuia să fie un rival pentru Tesla, care include deja anumite funcții de conducere autonomă.
Compania le-a spus angajaților, în cadrul unei întâlniri interne de marți, că a renunțat la proiect și că membrii grupului vor fi mutați în roluri diferite, inclusiv în cadrul diviziei de inteligență artificială a Apple, potrivit unei persoane informate despre discuție, care a solicitat anonimatul, deoarece anunțul nu a fost făcut public.
Ca parte a restructurării, Kevin Lynch, un director care a fost implicat în proiectul mașinii, va raporta lui John Giannandrea, șeful strategiei de inteligență artificială a companiei.
Apple a refuzat să comenteze informația. Vestea că Apple pune capăt planului său privind mașinile a fost raportată anterior de Bloomberg.
Secret prost păstrat
Deși Apple nu și-a prezentat mașina consumatorilor, produsul a fost timp de mai mulți ani unul dintre cele mai prost păstrate secrete din Silicon Valley, deoarece a fost testat pe drumurile publice.
Anularea este o mișcare rară din partea Apple, care de obicei nu renunță la astfel de proiecte publice și de profil înalt.
Compania s-a luptat în ultimii ani pentru a găsi noi căi de creștere, deoarece piața smartphone-urilor este saturată. iPhone reprezintă 60% din veniturile Apple, dar vânzările sale nu mai cresc ca odinioară, deoarece oamenii își schimbă telefoanele mai rar.
Tim Cook, directorul general al Apple, a dat de înțeles în mod public că Apple este interesată să intre în domeniul auto. De asemenea, compania a testat în public sute de vehicule echipate cu tehnologie de conducere autonomă timp de mai mulți ani. În ultimii ani presa a scris că Apple căuta un partener pentru producerea mașinii sale, având negocieri cu Hyundai și Nissan.
Automobilul, cu nume de cod intern Titan și Project 172, a fost un produs dificil de dezvoltat, deoarece părți ale diviziei au fost închise, planurile au fost abandonate și reluate, iar zeci de muncitori au fost concediați pe parcurs.
Automobilul, pentru a cărui cercetare Apple a cheltuit miliarde de dolari, fusese conceput ca un rival pentru vehiculele electrice ale Tesla, care includ funcții de conducere autonomă.
Elon Musk, șeful Tesla, a scris în trecut de mai multe ori pe Twitter că Apple îi fură angajați. Ideea originală pentru realizarea unei mașini Apple îi aparține lui Steve Jobs, cofondator al companiei, care a decedat în 2011.
Moștenirea lui Tim Cook
Produsul era important pentru moștenirea lui Tim Cook, deoarece ar fi contracarat percepția că Apple și-a pierdut capacitatea de a inova și de a veni cu produse importante.
Sub conducerea sa, Apple a lansat un număr mic de produse hardware noi, precum Apple Watch – care acum este lider pe piața ceasurilor inteligente, boxa inteligentă HomePod – care a eșuat, și Vision Pro – ochelarii de 3.500 de dolari pe care i-a lansat luna aceasta pentru a rivaliza cu căștile de realitate virtuală ale Facebook.
Piața mașinilor electrice dă semne de oboseală
Piața mașinilor electrice, deși a crescut în ultimii ani, a început să aibă la rândul ei probleme din cauza creșterii prețurilor și a dobânzilor, și a competiției acerbe între producătorii consacrați, precum Tesla, și grupurile chineze care beneficiază de subvenții masive din partea Beijingului.
Nu a ajutat nici faptul că iarna grea a arătat oamenilor limitele mașinilor electrice, acestea neputând fi încărcate la temperaturi scăzute.
Boom pe inteligența artificială
De asemenea, trendul tehnologic din ultimii ani s-a mutat spre inteligența artificială, odată cu lansarea ChatGPT de către OpenAI. Microsoft, care deține 49% din OpenAI, a depășit Apple la capitalizarea bursieră la începutul acestui an.
Acum Microsoft are o valoare de 3.027 de miliarde de dolari, iar Apple – de 2.820 de miliarde de dolari.
De asemenea, Nvidia – care are o cotă de 80% pe piața cipurilor folosite la antrenarea inteligenței artificiale, a depășit recent 2.000 de miliarde de dolari capitalizare.
Apple nu a anunțat produse sau servicii bazate pe inteligența artificială, dar a lăsat să se înțeleagă că lucrează la unele.