Abia au trecut trei luni de zile de cand au aparut pe strazile Capitalei si deja acest lucru ”se vede pe fata lor”. Autobuzele cele noi, mandria RATB-ului, nu au scapat nici ele de spiritul creativ al bucurestenilor, care le-au primit cum au stiut ei mai bine – cu gunoaie, carioci, gume de mestecat “uitate” pe scaune, geamuri zgariate. Dezastrul abia de-acum incolo urmeaza, pentru ca a inceput scoala. Elevii sunt asteptati cu groaza de soferii RATB pentru ca, spun ei, cu siguranta le vor lasa “mesaje”.
Au fost frumoase, curate si intacte doar in prima saptamana in care calatorii s-au uitat la ele ca la urs. S-au ingramadit sa le incerce, le-au studiat, curiosi, ca pe niste navete spatiale, dupa care, incet, incet, au prins curaj. Unii au vrut sa lase o amintire, sa stie urmasii ca “ei au trecut pe acolo”. Si-au pictat numele, au lasat mesaje de dragoste iubitilor, iubitelor, mesaje mai putin de dragoste dusmanilor, echipelor adverse de fotbal. Altii au vrut, in schimb, sa ia o amintire din autobuz. “Au furat ciocanelele cu care se sparge geamul in caz de incendiu. Or fi colectionari”, se gandeste Ion Nechita, sofer pe linia 331. Acesta povesteste ca dupa nici o saptamana de la inaugurarea autobuzelor, au si aparut primele “creatii”, plus mizerie, zgarieturi si urme de picioare puse pe lateral. “Eu nu am ce sa le fac, in primul rand pentru ca trebuie sa fiu atent la mers, apoi pentru ca ma trezesc ca mai iau si bataie. Conduc Mercedesul de cand l-au adus, din iunie, si primul soc a fost cand s-a urcat unul cu o teava lunga pe care o ducea la fier vechi. Altul a urcat cu un carucior cu vreo trei saci. In zona Chitila, un coleg care lucreaza pe linia lui 164 mi-a povestit ca s-a urcat un calator inclusiv cu un cal in autobuz. N-a avut ce sa-i faca, de frica. Ma intreb ce ne-om face cu galeriile, la meciuri, pentru ca se lasa cu geamuri si plafoane sparte. Oamenii au mania stricatului, le place de fiecare data sa zgarie, sa murdareasca, sa-si lase amprenta”, adauga soferul.
Elevii – cei mai mari dusmani ai autobuzelor
Conducerea Regiei Autonome de Transport Bucuresti se gandeste, acum, cu groaza, ca a inceput anul scolar si in autobuze vor da iama… elevii. ”Sa vedem acum ce mesaje ne transmit tinerii, cand vin de la scoala, nervosi ca au luat note mici”, se intreaba, pe de cealalta parte, seful autobazei nordului, Ovidiu Georgescu. Ignoranta si proasta crestere a bucurestenilor sunt, in perceptia tuturor, vinovate de situatia autobuzelor. “Saptamana trecuta am vrut sa trag trapa pentru a urca o persoana cu handicap. Dar nu s-a putut pentru ca, fiind autobuzul aglomerat, nici unul nu a vrut sa se dea la o parte, sa-mi faca loc”, povesteste soferul Nechita.
Autobuzele lovite in trafic sunt scoase din circulatie
Devastate in interior, autobuzele Mercedes nu au o soarta mai buna nici la exterior. In trafic – o adevarata jungla.
“Din cele 40 de autobuze ale autobazei nordului, 15 au fost implicate in tamponari. Pe toate le-am reparat in doua-trei zile, de indata ce primeam piesele de la nemti. In tot acest timp, ele „someaza”, pana la reparatie, pentru ca oricat de usor ar fi lovite, nu le putem scoate asa in trafic, ele trebuie sa iasa impecabile, e o chestiune de imagine. Piesele sunt, in schimb, foarte scumpe, numai o oglinda retrovizoare pe care o agata, in graba, un maxi-taxi, costa 12 milioane de lei vechi”, adauga seful Autobazei, Ovidiu Georgescu.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro