Cuprins:
O autostradă începută în 2003 și neterminată după 30 de ani
La peste 20 de ani de la începutul lucrărilor, Autostrada Transilvania este încă departe de a fi finalizată.. Contractată inițial în 2003 de compania americană Bechtel, aceasta ar fi trebuit să lege Brașovul de fosta vamă Borș, pe o distanță de 415 kilometri. Între timp, traseul a fost redus la 275 km, între Târgu Mureș și Borș, iar astăzi doar jumătate din acest drum este circulabil.
„Lucrările vor fi autorizate cel mai probabil pe bucăți, dar efectul major va fi în momentul în care poți evita acele dealuri”, spune Ionuț Ciurea.
În prezent, șoferii pot folosi doar 135 de kilometri de autostradă:
- 114 km continuu, între Târgu Mureș și Nădășelu (aproape de Cluj-Napoca)
- 13,5 km și 5,3 km pe segmente izolate între Cluj și Borș
Până în 2027 alți 100 de kilometri ar trebui să fie gata, însă rămâne problema lotului Meseș, singurul necontractat până acum.
Cel mai scump lot de autostradă din România
Tronsonul Poarta Sălajului – Nușfalău, care include și tunelul Meseș, este cel mai costisitor segment din țară. Cu o valoare estimată de 1,35 de miliarde de euro fără TVA, acest lot are o complexitate ridicată, necesitând 13 kilometri de viaducte, poduri și pasaje.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_7a7f48dc9a7e24dfb4ed0eec993ee315.jpg)
După multiple amânări și contestații, licitația a fost câștigată în noiembrie 2024 de asocierea turcă Makyol – Ozaltin. Alte două companii, Mapa Cenghiz și Webuild, au contestat rezultatul la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), însă fără succes.
„Vom semna contractul după ce compania câștigătoare va prezenta toate actele necesare, cel mai târziu până la finalul lunii aprilie”, a declarat purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, pentru Europa Liberă.
Încă șapte ani de așteptare pentru o autostradă completă
Chiar dacă contractul va fi semnat curând, termenul de finalizare este extrem de lung. Conform contractului, lucrările vor dura șase ani și jumătate. 18 luni pentru proiectare și 60 de luni pentru execuție. Ordinul de începere a lucrărilor este estimat pentru vara acestui an, ceea ce înseamnă că segmentul nu va fi finalizat mai devreme de 2032.
„Având în vedere cât de complexe sunt lucrările, nu doar la tunel, ci pe aproximativ 20 din cei 41 de kilometri, plus birocrația, devansarea celor șase ani și jumătate este exclusă”, a explicat Ionuț Ciurea, președintele Asociației Pro Infrastructură.
În timp ce lotul Meseș rămâne marea problemă, celelalte segmente ale Autostrăzii Transilvania ar trebui să fie gata în următorii doi ani. Cele mai avansate lucrări sunt pe tronsonul Nădășelu – Mihăiești – Zimbor (30 km), realizat de UMB, care ar putea fi finalizat chiar în acest an.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_c97ddc17eaf1afd00816f56ff46e39d0.jpg)
Alte loturi aflate în execuție:
- Zimbor – Poarta Sălajului (12,2 km) – finalizare estimată în 2025
- Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,3 km) – termen de finalizare: iulie 2026
- Chiribiș – Biharia (28,5 km) – lucrările încep în mai 2025 și trebuie finalizate în 2027
Lucrările pentru acest segment sunt incluse în Programul Operațional Transporturi, cu fonduri europene. Cu toate acestea, având în vedere strategia României de supracontractare, există posibilitatea ca proiectul să fie mutat pe următorul exercițiu financiar al UE, 2028-2034.

Ttyy • 13.03.2025, 14:38
Nici un cuvant despre zecile de site-uri arheologice distruse pentru totdeauna, nimic despre blocarea migratiei faunei. Daca tot asteptam din generatie in generatie si facem sacrificii iremediabile cand ungurii spun ca nu au existat romani in transilvania pana 2005, macar sa iasa ce trebuie.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_b561b3218fba7a344e31fde522cf86c4.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_f99e3287af49652c72d88369630d0562.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_c88ba091638839b7a0cea7a71b9cf5ad.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_c8f57001611f0a0f3fcdecd97efdd800.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_31b794dcfac0426cbe4ace85dcc071db.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_977ae7a613c185fff00174de53b4c553.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_ed6d4c5fb56d083b0dfe2cd6344a0b17.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_8f93aa321984730fce45c6d5437d00d5.jpg)