Ziua de 8 aprilie ca dată a finalizării măsurătorilor a fost avansată în acordul dat de Kiev.
„În aproximativ 10-12 zile vom avea interpretarea rezultatelor şi pe braţul Chilia şi pe celelalte braţe, Solomonov şi canalul Bâstroe, şi vom fi edificaţi vizavi de ceea ce este în teren, din mal în mal, inclusiv pe toate zonele navigabile din partea ucraineană”, a explicat Ionel Scrioşteanu, la Digi24.
Măsurătorile au început la mai mult de două săptămâni după ce Ucraina și-a dat acordul scris, pe 21 martie. Anunțul a fost făcut, la acel moment, de ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, care a transmis că „după săptămâni întregi de controverse este timpul să se facă lumină în această problemă bilaterală!”.
Autorităţile române și ucrainene conveniseră inițial ca experții români să înceapă în 15 martie măsurătorile pe braţul Chilia şi pe canalul Bâstroe, însă verificările au început pe 17 martie doar pe Chilia, între kilometrii 22 și 116, în lipsa acordului Kievului.
Cum a început scandalul Bâstroe
Scandalul canalului Bâstroe a izbucnit pe 15 februarie, după ce ministrul Sorin Grindeanu a declarat că „există semnale că în acest moment, Ucraina face lucrări de dragare a canalului Bâstroe”. Ulterior, Kievul a admis că a adâncit canalul Bâstroe de la 3,9 metri la 6,5 metri.
A doua zi, Ministerul Afacerilor Externe a transmis că nu a fost informat și a transmis că partea română nu este de acord cu aceste lucrări. Ambasadorul Ucrainei a fost convocat ulterior la MAE pentru explicații.
Pe 3 martie au avut primele consultări Ucraina-România pe tema Bâstroe. Pe 7 martie, Ionel Scrioşteanu a anunţat, după întâlnirea care a vizat canalul Bâstroe, că partea ucraineană s-a angajat să oprească orice fel de dragaj până la clarificarea situaţiei.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro