Mici, în loc de burgeri

„Vreau să fac din micul tradițional românesc un business de multi-million pound. Planul este să deschid restaurante în toată Marea Britanie, unde, în loc de burgeri, să vând mici”, spune, entuziast, Daniel Țăruș.

Momentan, călărășeanul, care lucrează ca șofer de Uber, comercializează mititei la un stand din centrul orașului Nottingham (East Midlands, 300.000 de locuitori).

Micii ii vinde la porție mică – 4.99 lire sterline, circa 30 de lei (3 bucăți) și porție medie – 8.49 lire sterline, circa 51 de lei (5 bucăți). Porția include pâine și muștar.

Cât costă micul românesc în Marea Britanie. The Mik Co, afacerea unui român din Nottingham: „Vreau să devină mai popular ca kebapul turcesc sau curryul indian”
Daniel Țăruș

Mititei gratuit, pentru „popularizare”

Tânărul lucrează „intens” la planul său și, în acest sens, îi servește deseori gratuit cu mititei pe britanicii din orașul în care locuiește.

Să împart mâncare românească gratuit pe stradă este al doilea pas din călătoria asta extrem de lungă la care am pornit. Micul românesc trebuie să devină la fel de popular în Marea Britanie precum kebapul turcesc, curryul indian sau cho-mein-ul chinezesc.

„În 8 ani de când sunt în Anglia am fost în 3 restaurante românești de aici, din zona Nottingham, dar am apucat să mănânc doar câte o singură dată în fiecare dintre ele. A doua oară când am mers erau deja închise. Faliment!”, a constatat Țăruș.

„Și asta în timp ce la fiecare colț de stradă în orice oraș din UK este de zeci de ani câte un restaurant indian, chinezesc sau turcesc”, mai spune el.

Cum a ales The Mik Co

„Nu poți să vii aici să deschizi o prăvălie cu mâncare și să îți numești afacerea șaorma românească sau papanași românești, iar când îți prezinți meniul, să fie scris în limba română, așa cum fac majoritatea conaționalilor… E absurd. Ca să îl cucerești și să devii popular aici, trebuie să alegi un nume de afacere care rezonează cu britanicul”, spune tânărul, care și-a numit afacerea The Mik Co.

„De aici a plecat ideea mea. Am sesizat problema încă din primii mei ani de Anglia. Englezii nu au habar de mâncarea românească. Românii noștri se adresează cu mâncarea lor doar comunității de români, dar este greșit. Nu este sustenabil! Scopul lui The Mik Co este să împărtășească o mâncare tradițional românească cu oamenii. Să creăm gust, bucurie și momente de neuitat”, a mai spus Daniel Țăruș.

Daniel își face reclamă pe Instagram, TikTok, YouTube și Facebook: „Folosind carne britanică premium, preparată în Regatul Unit, pe baza unei rețete transilvănene vechi de 200 de ani din patria lui Dracula, The Mik Co introduce în lume cârnatul la grătar fără piele, care dă senzație de dependență, cu ambiția de a deveni un gigant global”.

Articolul Anunțul UK a dus la sute de comentarii, unele dintre ele critice. „Felicitări pentru ambiție și idee. O mică sugestie: dacă vrei să ai succes cu adevărat, cumpără mici de la un producător și ai să vezi atunci clientelă! Altfel, cu mici congelați și grătar electric, nu cu grătar pe cărbuni, o să fie greu”, l-a avertizat cineva pe Daniel.

Citesc și mă minunez câte comentarii de hate și foarte puține comentarii de încurajare. Baftă, omule!! E normal să nu le faci perfect la început, dar înveți pe parcurs. Anunță-mă când explodează, poate iau și eu o franciză!

„Prețul nu e relevant, britanicii încă nu știu ce e micul românesc”

„The Mik Co nu este un simplu proiect culinar, ci o construcție pe termen lung. De aceea nici prețul porției nu este relevant în acest moment, pentru că publicul britanic, cel căruia ne adresăm în proporție de 99%, încă nu știe ce este micul românesc. Suntem în faza de awareness, în care scopul nu este profitul, ci educarea pieței”, a explicat Daniel, pentru Libertatea.

„Mulți m-au întrebat de ce nu am început direct cu un restaurant. Răspunsul e simplu: dacă deschideam un takeaway indian sau chinezesc, englezii ar fi intrat automat, pentru că știu ce găsesc acolo. Dar cu un produs complet nou, venit dintr’o cultură culinară care nu le este familiară, intri pe o piață rece, cum se spune. Și, dacă investeam mult încă din prima zi, aveam toate șansele să intru în faliment din prima lună”, a continuat antreprenorul.

Totul a început acum 2 săptămâni

Am pornit acum două săptămâni cu o tarabă în piața din Nottingham. Sâmbăta viitoare va fi abia a treia zi de operare. În perioada următoare vom deschide tarabe în mai multe locații.

Vis:ul lui Daniel: „Să trecem la food-truck-uri, când vom avea și un meniu cu mai multe produse, apoi la locații de tip express, iar în etapa finală la restaurante și drive-through”.

„The Mik Co este o afacere englezească, dar cu ADN românesc”, adaugă Daniel.

„Pentru cine vrea să înțeleagă viziunea mea, recomand filmul The Founder (2016), despre cum McDonald’s a devenit ceea ce este astăzi. Micul românesc are nevoie de timp, poate chiar de o generație, pentru a deveni familiar și iubit”.

Acum, când lucrez dintr-o tarabă, nu vând ca să fac bani. Sunt aici ca să fac micul românesc cunoscut, să promovez România și cultura noastră.

Cât costă micul românesc în Marea Britanie. The Mik Co, afacerea unui român din Nottingham: „Vreau să devină mai popular ca kebapul turcesc sau curryul indian”
Daniel Țăruș
Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI
Comentează
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.