“Anul trecut, Centrul Regional de Studii Francmasonice Paris-București și Marea Lojă Națională a României, Loja de Ritualitică Comparată și Cercetări Masonice, au participat la sărbătorirea a trei secole de masonerie, la Marea Lojă Unită a Angliei. Cu ocazia acestei reuniuni am susținut și o conferință masonică cu tema «Influența Francmasoneriei asupra Marii Uniri», ceea ce a provocat o discuție amplă. De asemenea, am lăsat cadou ducelui de Kent, Marele Maestru al Marii Loji Unite a Angliei, un tablou reprezentând simbolurile vinului și rodului pământului din România. Un tablou identic a primit și președintele Klaus Iohannis”, ne-a dezvăluit Viorel Dănacu, Mare Maestru al Marii Loji Naționale a României, Loja de Ritualistică Comparată și Cercetări Masonice.
Teoretic, Francmasoneria este o organizație secretă, sau “discretă”, care lucrează în ateliere. Atelierele primelor grade se numesc loji simbolice. În fruntea fiecărei loji se află un “venerabil”.
Pe linie ierarhică, Masoneria funcționează piramidal. Gradele înalte și cele “invizibile” conduc din umbră vasta organizație, în mod unitar.
Ridicarea într-un grad superior nu se face prin alegerea de jos, ci prin selecția de sus. Intrarea în orice grad se face printr-un jurământ privind păstrarea secretelor masonice și o inițiere.
Din Masonerie nu se poate demisiona
Poate deveni mason orice om liber și de bune moravuri, indiferent de rasă, etnie sau religie. Este bine, totuși, ca la intrarea în Francmasonerie să aibă recomandarea unui mason.
Jurământul se face cu mâna pe Biblie, Coran, Tora sau alt text sacru, în funcție de religia celui care este inițiat. Pentru a nu exista disensiuni, divinitatea tutelară este numită Marele Arhitect al Universului. Intenția Masoneriei este de a apropia între ei oameni inteligenți, cu religii diferite.
Din Marile Loji fac parte personalități ale vieții politice, științifice și culturale, care pot influența societatea în sensul idealurilor de umanism și universalitate: “libertate, egalitate, fraternitate”.
Masonul nu poate renunța cu de la sine putere de la statutul pe care îl are. Adică nu poate demisiona. Inițierea masonică este similară cu hirotonisirea preoților, iar harul trimis de Marele Arhitect al Universului se pogoară în inițiat și nu se mai poate pierde.
Există întruniri anuale la nivel înalt ale masoneriei mondiale, unde se dezbat problemele globale ale omenirii. La aceste întruniri participă personalități politice ale statelor, dar, teoretic, aplicarea deciziilor luate în cadrul acestor întruniri nu este obligatorie pentru statele lumii. Reamintim că una dintre aceste consfătuiri, sub auspiciul Comisiei Trilaterale, a avut loc la București, în anul 2010. Unul dintre reprezentanții României la acest nivel foarte înalt este Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naționale.
Prima lojă românească a fost condusă de Constantin Mavrocordat
Ideile masonice au pătruns în țările române pe două căi: prin Vest, importate de la francezi, și prin Sud, aduse de domnitorii fanarioți. Prima lojă română a fost înființată de Constantin Mavrocordat, cel mai luminat domnitor fanariot.
Conform unor documnete masonice, răscoala lui Horea, Cloșca și Crișan ar fi avut la bază o ideologie masonică. De asemenea, revoluțonarii de la 1848 au fost francmasoni, iar Unirea lui Cuza s-a înfăptuit și ea sub aceleași auspicii.
A urmat momentul 1918… Imediat după Primul Război Mondial, Regatul României a fost la un pas de a rata unirea cu Transilvania. În timpul Conferinței de pace de la Paris, românii au dus crâncene bătălii. Unele au fost pe câmpul de luptă, ocupând Budapesta, de exemplu, iar altele s-au petrecut în culisele politice, pentru a determina marile puteri care conduceau tratativele, Anglia, SUA, Franța și Italia (Consiliul celor patru), să accepte cererile teritoriale ale românilor: Basarabia, Bucovina, Banatul, Cadrilaterul și Transilvania. Aceste bătălii de culise au fost duse pe linie masonică.
”La masa Conferiței de pace, toți erau masoni!”
“Membrii delegației României la Conferința de pace, care a început pe 18 ianuarie 1919, au fost initiați, încă de când au sosit la Paris, la Marele Orient al Franței. De ce? Pentru că era necesar să se facă cunoscută și să se accepte recunoașterea juridică a Marii Uniri. La masa Conferinței, să nu uităm, erau prezenți președintele Franței, al SUA, premierul Marii Britanii, precum și reprezentanți din estul Europei, Polonia, Cehoslovacia, Ungaria, care toți erau francmasoni. De aceea, Ionel Brătianu, care conducea delegația României, a predat ulterior ștafeta lui Alexandru Vaida Voievod, care a și devenit venerabilul Lojei românești, pentru a putea vorbi de la egal la egal cu ceilalți participanți de la masa tratativelor”, ne-a spus Viorel Dănacu, Mare Maestru al Marii Loji Naționale a României, Loja de Ritualistică Comparată și Cercetări Masonice.
În final, eforturile politicianului ardelean Alexandru Vaida Voievod s-au materializat prin semnarea Tratatului de la Trianon (4 iunie 1920), care consfințea includerea Transilvaniei în România Mare, pe plan internațional.
Implicare masonică și în anul 1999
Între 1945 și 1989, activitatea masoneriei din România a fost interzisă de comuniști. După 1990, masonii au ieșit din “adormire” și au început să se implice din nou în viața politică. Astfel, în primăvara anului 1999, premierul britanic Tony Blair a sosit la București pentru o vizită oficială. În culisele acestei vizite, Blair s-a întâlnit cu fruntașii masoni ai țării noastre și a promis să deschidă ușile Marii Loji-Mamă a Lumii, cum mai este cunoscută Marea Lojă a Angliei, pentru noua Masonerie românească. Această deschidere însemna posibilitatea de a influența, în zonele înalte ale conducerii mondiale, intrarea României în NATO și Uniunea Europeană. Lucru care s-a și întâmplat.
Francmasoneria își are originile în Anglia
Primele mențiuni despre francmasonerie apar în jurul anului 1350, când în actele Parlamentului Angliei se menționează numele de Free-mason sau Free-stone-mason, pentru lucrătorii pietrei ornamentale, în opoziție cu Rough-mason, prelucrătorii pietrei brute sau simpli zidari. Acești mari maeștri în arhitectură aveau acces liber în toată Britania, iar organizația lor, “masoneria constructivă” din sânul atelierelor (loji), urmărea protejarea secretului profesional. Mai târziu, alături de meseriași au aderat și alți membri, din clasa mijlocie, clerici și chiar nobili – în special cei din Ordinul Cavelerilor Templieri. “Masoneria constructivă” devine “Masonerie speculativă”, consacrată reflecțiilor și discuțiilor.
În 1717, lojile Angliei aleg primul Mare Maestru. În 1723 este întocmită o Constituție a acestei organizații, care a rămas până astăzi legea fundamental a Francmasoneriei.
În 1725 ia ființă prima lojă franceză, iar la 1733 se nasc loji în Florența și Boston. În următorii 4 ani apar aderenți în Haga, Suedia și Scoția. În 1737 ia ființă prima lojă germană.
A urmat întocmirea Enciclopediei franceze, eliberarea coloniilor americane, Revoluția franceză și celelalte evenimente care au dus la făurirea lumii modern. Toate dirijate “din umbră” de masonerie.
Citește și: