MENIU CAUTĂ
, de Radu Tutulan

Cum verifici o mașină second-hand. 66% dintre mașinile la mâna a doua scoase la vânzare în 2018 au avut cel puțin o daună

Distribuie

Multe dintre mașinile second-hand scoase la vânzare în România, după ce sunt aduse din țări precum Germania, Olanda, Austria, Belgia și Spania, arată foarte bine, deși au 10-15 ani vechime, dar sub tabla lustruită se ascund, de multe ori, defecte tehnice costisitoare.

Peste 12% dintre mașinile verificate de InspectorAuto în 2018, la cererea clienților, au avut o daună serioasă care ar fi trebuit să le țină departe de drumurile publice, însă samsarii le-au reparat și le-au readus în circulație.

În urma verificărilor efectuate de specialiștii site-ului inspectorauto.ro în 2018 mai reiese că 66% dintre mașinile testate au avut cel puțin o daună. Ceea ce înseamnă o creștere față de 2017, când 60% dintre autoturisme fuseseră implicate într-un accident rutier.

De mulți ani statisticile confirmă că românii preferă mașinile second-hand, în special datorită prețului scăzut, riscând totodată să se aleagă cu o rablă în care vor investi mii de euro pentru a o repara.

Valoarea totală de reparație a daunelor a fost, anul trecut, de 10,8 milioane de lei (aproximativ 2,3 milioane de euro). Un șofer român care și-a cumpărat o mașină la mâna a doua fără a o verifica a investit, apoi, în reparații, în medie, peste 15.000 de lei (3.200 de euro). Asta în condițiile în care au fost descoperite, în medie, 3,7 daune per mașină, iar valoarea medie a unei daune a fost de 4.072 lei, precizează reprezentanții inspectorauto.ro

O parte dintre autoturismele din străinătate au suferit daună totală, dar samsarii le-au reparat și le-au vândut fără a preciza că au fost implicate în accidente

Specialiștii recomandă tuturor celor care-și cumpără o mașină uzată să nu se lase păcăliți de prețul mic cerut de vânzător, ci să verifice istoricul de daune al autoturismului și să efectueze o inspecție tehnică amănunțită a mașinii la un service autorizat. Mai ales când automobilul este adus din străinătate.

„Verificarea fizică a daunalității unei mașini ar trebui să facă parte din verificările obligatorii înainte de cumpărarea unei mașini second-hand. Realitatea, din păcate, este că majoritatea mașinilor second-hand vândute de samsari sunt foarte bine lustruite, iar o astfel de mașină «impecabilă» ar putea ascunde daune serioase”, a declarat Mihai Cune, fondatorul InspectorAuto.ro.

Un BMW X6 a avut cele mai multe daune – 13 probleme tehnice, a căror reparație l-a costat pe proprietar peste 11.000 de euro, adică jumătate din prețul de achiziție al mașinii. Dar cea mai costisitoare reparație a fost cea a unui Mercedes-Benz S63 AMG 4MATIC din 2017, care s-a ridicat la aproximativ 100.000 de euro. Mașina a fost declarată cu daună totală, dar samsarii auto au reparat-o și au vândut-o unui român cu peste 90.000 de euro.

Cum verifici o mașină second-hand

Caroseria: dacă mașina este într-o stare bună, toate elementele caroseriei trebuie să se îmbine perfect. Eventualele deformări pe suprafața tablei indică locurile unde mașina a fost lovită. Găurile provocate de coroziune ar putea fi mascate sau astupate cu chit. Dacă a fost chituită bine, nu sunt probleme, dar daca nu, rugina ar putea să atace pe sub vopsea. Cu ajutorul magnetului plimbat de-a lungul caroseriei veți putea stabili zonele chituite și revopsite.

Fiți neîncrezători în fața unei mașini strălucitoare, dacă ea are mulți ani de când a fost fabricată. Deschideți portierele, capota și portbagajul și comparați aspectul vopselei exterioare cu cea din interior, cu zonele ascunse. Dacă exteriorul este mai puțin mătuit, înseamnă că mașina a fost revopsită.

Interiorul: dacă scaunul șoferului este prea uzat înseamnă că mașina a fost mult rulată.

Amortizoarele: împingeți cu forța cele patru colțuri ale mașinii, deasupra roților. Dacă vehiculul se leagană mai mult decât ar trebui, înseamnă că amortizoarele nu sunt în cea mai bună formă.

Actele: cereți întotdeauna să vedeți cartea de identitate a mașinii și certificatul de înmatriculare. Dacă numele din acte e diferit de cel al vânzătorului, întrebați-l motivul, pentru că ar putea fi vorba despre un autovehicul furat. Dacă explicația nu este plauzibilă, renunțați la a mai cumpăra mașina.

Dacă în urma acestor mici verificări totul pare în regulă, următoarea etapă este verificarea amănunțită a mașinii la un mecanic auto.


Citește și: Recomandările culturale ale săptămânii. Povestirile românești de azi și clipurile de pe YouTube pentru copii

Comentarii