Aproape 75% din formatiile si solistii ce isi taraie existenta prin prafuitul nostru show-biz s-ar face cu sigu-ranta de ras in cazul propriului spectacol. Reteta succesului subtire de pe la noi suna cam asa: cumperi piese la snop, le multiplici pe casete, iar, daca una din ele se intalneste cu succesul, poti trai linistit un an-doi, cu tot dichisul. Adica invitatii la emisiuni unde invarti cratite, concerte cu caracter umanitar, cat mai multe evenimente mondene „impuscate”, autografe, dar si spectacole marunte, prezente in programul discotecilor de provincie sau in show-uri unde accesul este liber (cum ar fi festivalurile dedicate berii etc.) Am incropit asadar o lista a celor de la care am asteptat (inca un an de zile) o miscare ori vreun semn de profesionalism, nume ce merg aproape din obisnuinta, datorita reclamei.
Topul este sustinut de domnisoare „apetisante” ce au facut un cult din evenimentele mondene.
Jojo, spre exemplu, are o singura piesa lansata intr-un an (e vorba despre un protest muzical impotriva drogurilor, eclipsat din start de grandiosul turneu cu cei de la 3rei Sud Est, intitulat „Muzica Antidrog”, melodie care, pentru a nu fi stinghera pe caseta, se bucura si de o varianta diferita, in limba franceza). Piesa a fost lansata cu mult tam-tam, cu publicitate pe masura relatiilor ce o inconjoara pe solista gratie unui bun impresariat, insa succesul nu s-a aratat la orizont. Incercarile de resuscitare a formatiei Genius (premianta in pionieratul dance-ului romanesc si din punct de vedere al incasarilor) au fost zadarnice si anul acesta. Increderea ca succesele de odinioara pot fi reeditate ii tine pe Cezar si Oana in priza, in speranta ca poate sparg iar gheata. Nici dupa ce au injumatatit trupa Axxa, urmand sa o reprezinte pe viitor, Dinu Maxer si Mihai Onila n-au avut noroc. Totusi este bine ca sunt in Bucuresti si ca televiziuni sunt berechet.
Si Alice Bursuc s-a remarcat in acest nou an, mai putin (adica deloc) grupul al carui solista este, Open. Plecati la drum cu premise generoase, videoclipuri turnate in Marea Britanie, Open a ramas deschis eventualilor sustinatori din biz-ul nostru, anul 2002 fiind de concediu pentru trupeti. Daca acum trei ani au scurtcircuitat scara vedetelor muzicii, sarind din anonimat direct in varful topului (succesul „Caterinca”), in noua formula (de duo), Sotto Inteso inca exista, dar fara succese notabile. Grupul s-a ingropat in acelasi ritm in care s-a lansat, de vina fiind schimbarea genului ce a facut cunoscuta trupa. Sensibile fata de ceea ce se intampla in societatea noastra, dovada „Orfanul”, un imn al celor fara de parinti cu care i-a indemnat la plans pe turistii prezenti pe litoral in 2001, fetele de la Divas au incercat acelasi tratament si in 2002. Doar atat, insa. La randul ei, suava Anda Adam mai des canta in timpul stagiului profesional pe care l-a facut inainte sa incununeze succesul la scara larga (venit nu datorita microfonului si revistei Playboy), „turnee” prin baruri. Cand nu se afla in America, apetisanta pioniera in domeniul implanturilor pe taram romanesc se ocupa cu moderatul petrecerilor, prezenta obisnuita in emisiuni colorate etc., numai de muzica nu. Cazul domnitelor Marinela Nitu si Laura Stone este aparte, cele doua „soliste” de export vin periodic si ne lasa cu gura cascata povestindu-ne de succesele lor repurtate pe plan international). Marilena ne-a amenintat in primavara cu o imagine primenita si o noua atitudine muzicala, mai latino, insa, intre timp a trecut moda si tot nu s-a relansat. De cand s-au lepadat de manele in dorinta de a fi mai moderni („Alin, Alin/Tu esti un baiat fin”, ori „Floare alba, floare neagra”) cei ce-si spun Sweet Kiss n-au mai simtit gustul celebritatii. Pentru Boombastici acest an a fost o continua pendulare de componenta. Cand despartiti, cand ba (dupa cum bate vantul), tinerii se pregatesc de un nou sezon, poate incarcat de noroc. Cat despre piese noi ori activitate, nici vorba. Potriviti din timp de optimistii presei noastre drept revelatii ale anului, baietii de la No Name au tras linie la sfarsit de an la capatul unei foi albe la capitolul realizari profesionale. Vesnic preocupate de scoala (de altfel, o investitie mai sigura) gemenele de la Indiggo se pot lauda ca s-au inscris la un manunchi de facultati. Atat pentru producatori cat si pentru media, anul 2002 a gasit interesant doar ineditul fapt ca sunt gemene. Constelatii ale party-urilor mondene, Bela si Vera ce-si spun Lucky sunt mai mult decat dezamagite din pricina faptului ca piese ca „Buze fierbinti” (ce dateaza de la inceputul anului trecut), nu au interes la producatorii muzicali. Insa cum imaginea trebuie intretinuta, fetele nu rateaza nici o emisiune ori iesire in lumea buna. Aliati pentru a infrunta concurenta, Vegas si Daniel Robu au pasit pe loc in 2002, semn ca nici impreuna nu pot rupe gura targului. Intregiti pentru un segment de public mai putin pretentios, grupul de miniinstrumentisti Amici nu s-a evidentiat chiar daca, pentru ceea ce fac, concurenta a fost inexistenta. Cu mare tam-tam a fost trambitata si noua componenta No Comment, cu un Calin Geambasu venit in locul celui hulit, Razvan Trandafir, insa, pentru popularitatea trupei, vantul a fost potrivnic. Aceeasi situatie a intampinat-o Minodoara, ce s-a specializat in cantari peste granitele tarii, pentru ca romanii au rasauzit piesele ei. De cand au scapat din mana lui Laurentiu Duta, cei de la Country Boys (desi aveau si o domnisoara in trupa) activeaza din amintiri. Nedreptatit de dezinteresul bosilor ce fac cartile in muzica noastra, Rafael sta in cumpana vizavi de ocupatiile sale anterioare (calugar, practicant de arte martiale, poet etc.). Oricat s-ar apela la publicitate, Evrika nici nu creste, dar nici nu scade. Fetele au noroc de un management bun, cat despre piese, in ultimii trei ani nu a rasarit nici macar un succes demn de cazat in topuri. Mai de- graba, Evrika frapeaza doar prin vestimentatie.