Printre meseriile considerate apanajul barbatilor este si cea de revizor tehnic de vagoane. In Bucuresti, numai doua femei practica aceasta profesie, dificila atat din punct de vedere fizic, cat si al responsabilitatii. De 20 de ani controleaza rotile si osiile mastodontilor din fier, pentru ca oamenii sa circule in siguranta pe calea ferata.
Le-am gasit noaptea, la datorie, printre sinele de tren de la Revizia de Vagoane Bucuresti Grivita, echipate cu ciocane si lanterne, pregatind garniturile pentru calatorie. Sute de mii de vieti le-au trecut practic prin mana si se pot lauda ca nu le-au pus niciodata in pericol.
Au parcurs sute de kilometri pe jos, printre liniile de tren, pentru a controla rotile, osiile vagoanelor si pentru a verifica starea sabotilor de frana. Suna cam ciudat, fiind vorba de doua doamne, dar se intampla intocmai. Zi sau noapte, viscol sau caldura insuportabila, ele isi poarta halatul bleumarin si cara ciocanul greu ore in sir.
Au o meserie de barbat, dar nu se plang. ‘Este meseria mea de peste 20 de ani si nu mi se mai pare grea’, ne zice Mariana Craciun. Regulile sunt stricte la CFR. ‘Nu avem voie sa consumam alcool, pentru ca suntem verificate cu o fiola in fiecare seara inainte de a intra in tura’, ne-a spus Mariana.
„Raspundem pentru viata tuturor calatorilor”
Viorica Draghici vine la serviciu cu microbuzul, pentru ca locuieste la Videle. A facut de toate, asa ca e obisnuita cu munca fizica si nu se plange ca-si intretine singura copiii. ‘Daca iti faci cu placere meseria, nu mai simti frigul sau oboseala. Responsabilitatea e mare. Noi pregatim trenuri care pleaca la Constanta, la Satu Mare, la M?nchen sau Viena. Daca se intampla ceva de ordin tehnic cu trenul, raspundem pentru viata tuturor calatorilor’, s-a destainuit Viorica, in timp ce urca in vagon.
Am urmat-o. A verificat atent fiecare compartiment: daca se inchid geamurile si usile, daca perdelele si scaunele sunt curate sau daca panoul electric functioneaza.
Mariana Craciun verifica in fiecare seara daca trenurile sunt pregatite pentru a parcurge sute, chiar mii de kilometri. Pentru ea, faptul ca se apleaca la fiecare garnitura nu este dificil, a devenit deja o obisnuinta sau, mai degraba, o
meserie pe care o practica cu foarte multa placere.
Profesia de revizor tehnic nu este o corvoada nici pentru Viorica Draghici. Singura responsabilitate care are ceva in comun cu faptul ca e femeie e cea legata de inventarul interioarelor. Se verifica starea tapiteriilor scaunelor din vagoane sau daca se inchid ori nu geamurile si usile. E foarte important sa functioneze tabloul electric.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro