Mergi direct la conținut »
Știri România Libertatea > Ştiri > Știri România > Fosilă de crocodil pitic, descoperită în Hunedoara. Datează de acum 145 de milioane de ani

Fosila unui crocodil pitic, dispărut acum aproximativ 145 de milioane de ani, a fost găsită în județul Hunedoara. Descoperirea arheologică importantă a fost făcută de o echipă de cercetători ai Universităţii Babeş-Bolyai și a fost făcută într-un sit de lângă comuna Pui, judeţul Hunedoara

De Mihai Niculescu,

Márton Venczel, şeful secţiei de Ştiinţe Naturale a Muzeului Ţării Crişurilor din Oradea, este unul din autorii descoperirii crocodilului pitic.. Descoperirea a fost anunţată printr-un articol publicat de Márton Venczel şi colegul său, Vlad A. Codrea, într-o revistă de specialitate, „Cretaceous Research”, arată ebihoreanul.ro.

Specia descoperită aparţine unei linii evolutive considerate dispărută la limita Jurasic/Cretacic (145 Milioane ani). Craniul noului gen şi noii specii pentru ştiinţă Aprosuchus ghirai (Eusuchia, Family Atoposauridae) este excepţional şi tridimensional conservat. Mandibula s-a păstrat în conexiune cu craniul, iar şirurile dentare sunt aproape complete”, afirmă cercetătorii. Ei au botezat noua specie de crocodil „Aprosuchus ghirai”, numele însemnând „micul crocodil al lui Ghira”, în onoarea herpetologului dr. Ioan Ghira de la Facultatea de Biologie a UBB” a precizat profesorul.

Locul în care oamenii de ştiinţă au lucrat este în bazinul Haţeg, într-un geosit cu straturi roşii de argilă. „Acestea conţin foarte rar fosile, noi am avut noroc. Am descoperit un craniu de crocodil pitic, cu o talie de 50-60 cm”, a explicat Venczel.

Craniul s-a păstrat intact, și a fost supus unor analize complexe tocmai datorită acestui lucru, a mai afirmat cercetătorul. Acum este expus la Muzeul Universităţii Babeş-Bolyai.

În lumina acestor descoperiri, arheologii au lansat o ipoteză despre bazinul Hațeg.

Acolo a fost o insulă, pe care au trăit dinozauri de talie mică şi 4-5 specii de crocodili. Era o insulă înconjurată de apă marină şi cu climă tropicală”, a declarat Venczel.

Sursa foto: ebihoreanul.ro