Are 57 de ani si de cand se stie duce scrisorile cu bicicleta. Nea Ion, asa cum ii spun colegii, este postas de peste 30 de ani. In toata aceasta perioada nu s-a despartit nici o zi la serviciu de vehiculul cu doua roti. Nici macar accidentele pe care le-a suferit de-a lungul anilor nu l-au convins pe angajatul Postei Romane sa renunte sa transporte corespondenta cu bicicleta.
Cel mai mult a tinut la prima bicicleta. A folosit-o 15 ani, pana cand aceasta si-a dat obstescul sfarsit intr-o rapa din zona comunei Pantelimon.
“Ii spuneam Monica. Era un Tohan get-beget. Nu am avut probleme cu ea niciodata. Dar nici nu m-am purtat urat cu ea. O ingrijeam si o ferchezuiam”, ne-a declarat postasul Ion Ierciu. In fiecare zi parcurgea cam 25-30 de km in saua bicicletei ducand in spate zeci de kilograme de povesti ale oamenilor, cum le spunea el scrisorilor. A avut numeroase accidente si schiopateaza si acum.
Prima bicicleta a stricat-o in sant
“Am lucrat mult in zona comunei Pantelimon. Coboram odata cu viteza un deal pentru ca ma grabeam sa duc mai repede pensiile oamenilor. In zona de care raspundeam eu oamenii erau amarati, iar banii pe care ii duceam eu contau. Am cazut, mi-a intrat stutul de la roata in picior si am zacut ore acolo in sant. M-am trezit intr-o casa din apropiere. Nimeni nu mi-a luat insa banii sau bicicleta. Erau alte vremuri”, a declarat nea Ion. Bicicletele de acum, cu zorzoanele lor si accesoriile ciudate, nu ii trezesc incredere. Suspina dupa bicicletele de odinioara si ar lua-o din nou pe campii si dealuri daca ar putea.
Acum munceste la oras si circulatia il omoara. Vremurile in care doar carutele si caii il deranjau s-au dus. Astazi partenerii sai de trafic nu mai poarta nume de animale, ci de masini straine. Ploaia si frigul sunt insa aceleasi, iar tolba este parca mai grea. Traieste insa cu multumirea ca in 30 de ani a facut cu bicicleta atatia kilometri cat ar fi stricat motorul unei masini germane. Vreo 300.000…
Primii postasi biciclisti din Romania, in anul 1896
In acest an se implinesc 110 ani de la atestarea documentara a folosirii bicicletei in serviciul postal. Pe 20 august 1896 se constituia prima unitate speciala de postasi biciclisti, considerati la acea vreme elita acestui domeniu. Pentru ca aceste mijloace de locomotie se stricau foarte des, in 1908 se introduce “carnetul de bicicleta”. Acesta continea detalii despre traseul zilnic al postasului si instructiuni de folosire a bicicletei.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro