”Curtea Constituțională, prin deciziile 784/26.09.2012 și 683/27.06.2012, a arătat că “regimul politic consacrat de Constituție trebuie să fie calificat ca fiind unul semiprezidențial și că, potrivit art.80 alin.(1) din Constituție, Președintele României reprezintă statul roman, ceea ce înseamnă că în planul politicii externe conduce și angajează statul. Acest text constituțional îi permite să traseze liniile viitoare pe care statul le va urma în politica sa externă, practic să îi determine orientarea în planul relațiilor externe, ținând cont, desigur, de interesul național. O atare concepție este legitimată de caracterul reprezentativ al funcției, Președintele României fiind ales de cetățeni prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat”, se arată în răspunsul oficial.
De asemenea, Curtea a mai arătat că, în planul politicii externe, primul-ministru are competența constituțională de a asigura realizarea politicii externe a țării [art.102 alin.(1) din Constituție], ceea ce înseamnă că, în funcție de orientarea stabilită de reprezentantul statului în plan extern, care este Președintele statului, Guvernul, prin reprezentantul său, urmează să implementeze în mod corespunzător măsurile față de care statul s-a angajat.
”Prin urmare, Curtea a constatat că rolul Guvernului în politica externă este unul mai degrabă tehnic, el trebuind să urmeze și să îndeplinească obligațiile la care România s-a angajat la nivel de stat”. Curtea observă “că acest rol este unul de execuție, așadar, unul derivat, și nu originar, cum este cel al Președintelui României”, precizează instituția.
Mai mult, potrivit art. 91 alin.(2) din Constituția României și a Legii nr. 37/1991, înfiinţarea, desfiinţarea şi schimbarea rangului misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare reprezintă o atribuție a Președintelui României, prin care acesta își exercită prerogativele în domeniul politicii externe. Înfiinţarea misiunilor diplomatice presupune şi stabilirea sediului (locaţiei) lor, element esenţial al misiunii. În consecinţă, orice modificare a sediului trebuie aprobată la acelaşi nivel ca şi înfiinţarea acestora.
”În cazul de față, problema mutării Ambasadei României din Israel de la Tel Aviv la Ierusalim nu este o problemă cu caracter tehnic, ci este o decizie de politică externă cu implicații importante”, mai transmite Administrația Prezidențială.
Guvernul a decis, pe ascuns, mutarea Ambasadei României în Israel la Ierusalim; Anunțul a fost făcut, joi seară, de liderul PSD Liviu Dragnea, al Antena 3. Un astfel de document nu s-a aflat, miercuri, nici pe ordinea de zi oficială a ședinței de Guvern și nici pe cea suplimentară.
Interesant este că purtătorul de cuvânt al Executivului spunea, miercuri, în briefingul organizat după ședința de Guvern că nu știe nimic despre un astfel de Memorandum și că nu comentează acest subiect.
Citește și: Retrocedare de 25 de hectare în Sectorul 2. Stadionul echipei Juventus Colentina și Parcul Motodrom rămân la Primăria Capitalei, proprietarul va fi despăgubit
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!