MENIU CAUTĂ
, de Cristian Burcioiu, Paul Barbu

EXCLUSIV/ Surprinzătoarea listă neagră din turism. Pe ea sunt rău-platnicii, scandalagii și infiltrații care strică reputația agențiilor

Distribuie

Reclamagiii de profesie, scandalagiii și rău-platnicii sunt doar câteva categorii de turiști sau parteneri de business care ajung pe lista neagră din turism. Toate acestea au la bază motive întemeiate, mai ales că vorbim de un domeniu care mizează foarte mult pe sentiment.

”Agențiile de turism, ca orice firmă din orice breaslă, au o bază de date neoficiale cu furnizorii rău-platnici, parteneri neserioși, dar, pe de altă parte, există și o categorie de clienți, minoritară evident, care vânează pachete turistice pe care să nu le plătească sau pe care să își recupereze banii”, a declarat pentru Libertatea, Traian Bădulescu, consultant în turism.

Potrivit lui, aceștia sunt genul de turiști care încă dinainte de a-și face rezervarea știu că se vor declara nemulțumiți și vor căuta nod în papură tocmai pentru a-și primi banii înapoi.

”Agențiile mai discută între ele și își previn partenerii despre acești clienți. Pe aceștia oricum îi recunosc foarte simplu cei din turism, pentru că sunt genul care trimit foarte multe e-mailuri la agenții cu tot felul de solicitări. Nu sunt cazuri multe, dar operatorii din turism preferă să îi ocolească decât să aibă bătăi de cap, mai ales că au existat precedente”, a mai spus Bădulescu.

Pe de altă parte, Dan Anghelescu, proprietar La Piovra Turista, spune că nu este ușor să refuzi un client, dar mai bine așa decât să ajungi la altele. ”Nouă, celor din turism, ne-ar conveni să avem și noi o entitate asemenea Biroului de credite, cu o bază de date în care să fie băgați toți cei care refuză să plătească sau care plătesc foarte târziu”, ne-a declarat Anghelescu.

Reclamații «fabuloase»

”În urmă cu câțiva ani, am avut un caz în care un client a cerut banii înapoi agenției de turism pe o excursie în Grecia, reclamându-i acesteia că pe toată perioada cât a stat în concediu a plouat. Pentru că a plouat nu a avut concediul dorit, iar clientul s-a simțit îndreptățit să ceară banii înapoi”, a mai spus consultantul în turism.

Unii turiști s-au învățat și vânează reduceri și gratuități, arătându-se nemulțumiți de diverse servicii care, chipurile, nu ar fi fost la standardele plătite.

”Acuză prestația ghidului, calitatea cazărilor și a mâncărurilor. Ba chiar viteza cu care a rulat autocarul. Recent, un turist s-a plâns că nu a primit caviar la micul dejun cu toate că plătise un pachet care nu permitea servirea unei astfel de mâncări. Până la urmă, turistul nemulțumit și agenția ajung la un compromis care nu implică controlul OPC-ului sau al altei autorități de control”, ne-au dezvăluit surse din cadrul unei agenții de turism.

Mortul – sabotajul făcut între agențiile de turism

Privită din exterior, ”plaja” pe care se mișcă operatorii de turism pare să asigure un loc sub soare pentru fiecare. Însă pentru ca succesul afacerilor bazate pe numărul cât mai mare de turiști să fie cât de cât asigurat, în interior se dau lupte grele pentru fiecare turist.

Când argumentul ofertelor, al reducerilor nu mai are efectul scontat, unele agenții recurg la tot felul de atacuri sub centură care îi vizează pe rivali. Așa a luat naștere, ”mortul” – turistul permanent nemulțumit, antrenat să sădească sămânță de scandal în timpul excursiei în care a fost ”plantat”.

În urmă cu destui ani, pe când criza nu mușca serios din buzunarele tuturor – turiști și agenții, deopotrivă -, pierderea unui client nu era o pagubă atât mare. Chiar dacă omul era nemulțumit, supărările sale nu prea erau luate în seamă. Acum însă, lucrurile s-au cam schimbat și orice rezervare, orice euro arvunit pentru o excursie în, să zicem, Istanbul, este o victorie.

În acest context, unii dintre clienți au simțit că pot forța unele lucruri și s-au transformat în turiști cărora nimic nu le convine. Cazarea, mâncarea, transportul, plaja… În schimbul tăcerii lor, adică a renunțării de a mai face reclamații care să aducă pe capul firmei cine-știe-ce controale, oamenii sunt ”cinstiți” cu reduceri substanțiale, care pot să ajungă chiar la gratuități.

«Morții» au misiunea să strice atmosfera printre excursioniști

Există însă și un război paralel pe care agențiile de turism îl duc pentru a câștiga cât mai mulți clienți. Ceva normal într-o economie de piață. Însă atunci când argumentele normale într-o asemenea afacere – cele bazate pe raportul calitate-preț -, nu mai sunt suficiente în fața ”clientului-stăpân”, unele firme recurg la niște strategii nu tocmai ortodoxe, care să le ajute să câștige bătălia în fața rivalilor de pe piață.

Trimit unul sau doi turiști în excursie cu agenția rivală cu o singură misiune: aceea de a fi permanent nemulțumiți și de a crea mici revolte în grupul de excursioniști.

”Noi le spunem «morți». Au excursii plătite de unele agenții concurente care îi trimit să facă numai probleme. Să se arate nemulțumiți de orice și să facă reclamații la autoritățile de control. Conving oamenii în autocar și chiar provoacă mici revolte ale turiștilor care a doua oară nu mai apelează la serviciile respectivei agenții. Chiar dacă nu au dreptate, turiștii ăștia îți aduc controale pe cap. Pe «morți» nu-i poți opri de la reclamație cu vreo ofertă, pentru că ăsta e rostul lor. Liste cu numele lor circulă prin agenții și când vin la rezervare sunt refuzați politicos sub diverse pretexte. De aceea, rivalii schimbă destul de des «morții»”, au adăugat sursele citate.

Un «mort» sub acoperirea pasagerului clandestin

Tot ”morții” sunt personajele-cheie și în cazul unor răfuieli ale patronilor firmelor de transport sau ale agențiilor de turism cu propriii șoferi. Dacă șoferul are reputația unui ciubucar care nu rupe atâtea bilete câți pasageri are și se bucură la o ”atenție” de la câte un client clandestin, șefii lui îi bagă ”mortul” în autocar.

Apoi, anunță o autoritate de control rutier, mașina este oprită în trafic, se cer biletele de călătorie tuturor pasagerilor, iar ”mortul” sub acoperirea unui pasager clandestin este motivul suficient pentru demascarea șoferului ciubucar.

”Așa, omul este dat afară și patronul scapă de el fără nici o obligație. La fel se mai procedează și între firme, care dacă sunt prinse cu «mortul» în autobuz sunt taxate chiar și cu 5.000 de euro amendă. De regulă, asemenea șicane se fac pe cursele interne”, au completat surse din cadrul agenției de turism.

Citește și: Atenție de unde cumpărați următoarea vacanță! Noile riscuri din turism

Citește mai multe despre lista neagră pe Libertatea.

Comentarii