Libertatea a vorbit cu o parte dintre marinari, care spun că sunt la capătul puterilor.

”Suntem la nici doi kilometri de mal, vedem cum trec maşinile şi ne uităm ca mâţa la peştele de pe masă, cu aceeaşi poftă”, spune un navigator român.

Abigail Joseph este o navă care aparţine companiei norvegiene Yinson Production. Transportă hidrocarburi, cu un echipaj de 97 de marinari, dintre care 15 sunt români, inclusiv comandantul. Trei dintre aceşti marinari au contractele expirate şi vor de câteva luni să revină acasă, dar nu au reuşit.

Oamenii nu pot fi repatriaţi din cauza pandemiei şi acuză că firmele care îi reprezintă şi ambasadele că joacă ping-pong cu ei.

Părăsiţi pe vapor. Marinari români, blocaţi de pandemie în largul Africii: ”Fizic şi psihic suntem la pământ. MAE nu ne-a răspuns, suntem ai nimănui”
Ţărmul Africii, văzut de la bordul navei Abigail Joseph

La nivel mondial, se estimează că aproximativ 200.000 de navigatori sunt blocaţi acum pe nave din cauza pandemiei, potrivit Camerei Internaționale de Navigație.

De şase luni pe vapor

Pentru patru dintre marinari, voiajul a început în decembrie 2019, iar pentru ceilalţi, la începutul lui 2020. Nava a ajuns în Singapore, unde contractele unora dintre marinari au expirat.

Un candidat PNL la primărie amenință un șef de spital cu o intervenție la Orban: „Nu te mai lua de omul meu!”
Recomandări
Un candidat PNL la primărie amenință un șef de spital cu o intervenție la Orban: „Nu te mai lua de omul meu!”
 

„Eu am cerut debarcarea când am terminat contractul de două luni, la termen normal. Mi s-a refuzat, spunându-mi că trebuie să-mi plătesc biletul de avion. A trebuit să plec iarăşi în voiaj internaţional, către Namibia”, povesteşte unul dintre marinari, care se află din ianuarie plecat în voiaj.

Părăsiţi pe vapor. Marinari români, blocaţi de pandemie în largul Africii: ”Fizic şi psihic suntem la pământ. MAE nu ne-a răspuns, suntem ai nimănui”
Coasta Namibiei

În drum spre Namibia, au mai rămas blocaţi în Mauritius, apoi au reuşit în mai să ajungă la destinaţie. Namibia nu îi primeşte însă pe marinari la ţărm, din cauza reglementărilor locale privind pandemia.

Ad placeholder

Nu primim aprobarea de intrare în port. Ne aduc provizii la 3-4 săptămâni şi atât. Contractele sunt expirate de mult. Şi mie mi-a expirat. Dacă păţesc ceva, mă accidentez, nici asigurare medicală nu mai am.

Un navigator:

1.500 de euro doar pentru a vorbi cu familia

Abigail Joseph urmează să plece în iulie/august în Golful Walvis, din largul Namibiei, astfel încât mutarea navei pentru debarcarea în altă parte a celor din echipaj care vor să fie repatriaţi nu este o soluţie practică pentru companie, spun navigatorii.

Părăsiţi pe vapor. Marinari români, blocaţi de pandemie în largul Africii: ”Fizic şi psihic suntem la pământ. MAE nu ne-a răspuns, suntem ai nimănui”
Unul dinte dormitoarele în care stau românii de cinci luni.

”Fizic suntem terminaţi, pentru că vaporul fiind FPSO (mijloace plutitoare de producție, depozitare și descărcare – n.r.), se lucrează 12 ore pe zi, 7 zile din 7. Fizic şi psihic suntem la pământ”, spune marinarul.

Un nume greu din PSD și-a dat demisia. „Epoca Dragnea a fost o adevărată tragedie”
Recomandări
Un nume greu din PSD și-a dat demisia. „Epoca Dragnea a fost o adevărată tragedie”
 

Oamenii nu se plâng de condițiile de pe navă, ci doar de oboseală și de faptul că nu știu când și cum pot să se întoarcă acasă.

Banii pe care i-au strâns sunt cheltuiţi acum ca să poată vorbi măcar la telefon cu familia.

Internetul e foarte prost. Cred că am cheltuit 1.500 de euro doar pe cartele telefonice, ca să pot comunica cu familia.

Marinar român:
Părăsiţi pe vapor. Marinari români, blocaţi de pandemie în largul Africii: ”Fizic şi psihic suntem la pământ. MAE nu ne-a răspuns, suntem ai nimănui”
Sala de mese a navei

Eforturi pentru repatrierea marinarilor

Românii au ajuns pe Abigail Joseph printr-o firmă de crewing din Constanţa, Barklav România. Aceasta reprezintă 13 dintre cei 15 marinari de la bord, ceilalţi doi având contract direct cu armatorul.

Marinarii care au contractele expirate şi care vor să revină acasă spun că s-au făcut eforturi pentru repatrierea lor, dar de fiecare dată au apărut noi probleme şi amânări.

Ad placeholder
Cum își fac bugetarii vile în Grecia, din bani publici: scrumiere stradale, luate cu 939 de lei bucata de ADP și montate în stațiile STB din S 4, au apărut în vila de pe insula Eghina
Recomandări
Cum își fac bugetarii vile în Grecia, din bani publici: scrumiere stradale, luate cu 939 de lei bucata de ADP și montate în stațiile STB din S 4, au apărut în vila de pe insula Eghina
 

”Firma de crewing ne spune că nu are ce face, să vorbim cu comandatul navei, că el e acolo, cu noi. Când ne ducem la comandant, ne spune să vorbim cu birourile, că el nu mai are ce să facă”, povestesc oamenii.

Compania care deține nava: Vrem să rezolvăm problema săptămâna viitoare

Compania norvegiană care deține nava a oferit explicaţii pentru Libertatea. Potrivit acesteia, toate zborurile din Namibia şi ţările învecinate sunt suspendate, aşa încât singura variantă este organizarea unui zbor charter.

”Aceasta a fost prioritatea companiei în ultimele 3 săptămâni. Cu toate acestea, procesul de a obţine toate aprobările necesare, permisele, documentele şi alte probleme neprevăzute s-a dovedit a fi extrem de lung şi birocratic, iar asta a dus la decalarea programului de zbor”, se arată în punctul de vedere transmis Libertatea.

Problemele ar urma să fie rezolvate însă săptămâna viitoare, promite armatorul.

Părăsiţi pe vapor. Marinari români, blocaţi de pandemie în largul Africii: ”Fizic şi psihic suntem la pământ. MAE nu ne-a răspuns, suntem ai nimănui”
Zona de relaxare pentru marinari

Yinson spune că îşi doreşte ca în următoarele zile să poată fi rezolvată şi problema zborului charter. Zborul a fost deja plătit.

Între timp, marinarii au încercat să vorbească şi cu cei de la Ambasada României din Africa de Sud, care se ocupă şi de problemele românilor din zona Namibiei.

”Am încercat să sun ambasada, mi-a spus că ne va contacta cineva, ne-a contactat Papa de la Roma. Efectiv suntem ai nimănui, lăsaţi de izbelişte. Nu m-a sunat nimeni de la ambadasă, nici de la consulat”, spune un marinar.

Ad placeholder
Părăsiţi pe vapor. Marinari români, blocaţi de pandemie în largul Africii: ”Fizic şi psihic suntem la pământ. MAE nu ne-a răspuns, suntem ai nimănui”
Imagine de pe nava Abigail Joseph

Libertatea a contactat şi Ministerul Afacerilor Externe pentru puncte de vedere cu privire la situaţia românilor. Nu am primit deocamdată niciun răspuns.

Citeşte şi:

Muncitorii români din abatorul Tönnies îi răspund lui Ion Țiriac: ”Uitați fluturașii cu cât câștigăm! 1.250 de euro la 180 de ore pe lună! 1.500 la 230 de ore”

Poveștile Mădălinei Hostiuc, psihiatru rezident la clinica din Elveția unde a lucrat Carl Gustav Jung

Șefa serviciului care asigură calitatea medicamentelor din România a prezentat nu o dată, ci de două ori un cazier curat, deși are în curs o condamnare cu suspendare pentru corupție!

Mario Mutu locuieşte în Italia cu mama lui şi face 18 ani anul acesta. Iată cât de mult a crescut fiul cel mare al lui Adi Mutu și cât de frumos este!
PARTENERI - GSP.RO
Mario Mutu locuieşte în Italia cu mama lui şi face 18 ani anul acesta. Iată cât de mult a crescut fiul cel mare al lui Adi Mutu și cât de frumos este!
Horoscop 7 iulie 2020. Berbecii simt nevoia să se apropie de cei mai speciali dintre prietenii lor
HOROSCOP
Horoscop 7 iulie 2020. Berbecii simt nevoia să se apropie de cei mai speciali dintre prietenii lor
RECOMANDĂRI