Încă din luna februarie, Comisia Europeană a ameninţat România că nu va mai aloca bani pentru construcţia de autostrăzi, pentru perioada 2014-2020, până nu avem un masterplan în acest sens. Menţionăm că UE ne-a ajutat şi ne ajută cu aproximativ 80% din investiţiile în infrastructură – nu trebuie decât să le luăm. Dan Şova, ministrul transporturilor, a declarat în luna martie că, fiţi atenţi!, documentul ar fi trebuit finalizat până la sfârşitul lui 2013. Însă din cauza nerespectării acestui termen a fost necesară prelungirea unui contract de consultanţă (!) încheiat de Ministerul Transporturilor cu Banca Mondială, în cadrul unui proiect de suport pentru punerea în aplicare a unei strategii generale în sectorul de transport şi infrastructură.
Prima formă, pe site-ul CNANDR
Doar că masterplanul pe care autorităţile din România “nu au reuşit” să-l creioneze în 2013 – lucru care a dus, desigur, la prelungirea contractului de consultanţă – este postat pe siteul CNANDR de câţiva ani şi este gândit încă din 1977, de pe vremea lui Ceauşescu. Aşa se explică faptul că masterplanul lui Şova seamănă izbitor cu hărţile proiectului TEN, vechi de câteva decenii, doar că Şova a folosit, în câteva locuri, linii punctate în loc de linii pline.