• Dintre cei 3.500 de navigatori, 2.000 reprezintă personalul navelor de pasageri, rămase fără clienți, în vreme ce 1.500 de oameni lucrează pe navele de marfă. Alți 1.500 sunt în România și nu pot ajunge pe navele lor, așa că rămân fără venituri.
  • Cei mai mulți sunt izolați în Bahamas și portul american San Francisco. Alții se găsesc în Singapore, Djibouti, Colombo (Sri Lanka), Dakkar (Senegal) sau Gibraltar (Marea Britanie).
  • Unii dintre ei sunt bolnavi, iar familiile și prietenii apelează la autorități și la sindicate să-i ajute să ajungă acasă cu bine.
  • La nivel global, circa 150.000 de navigatori trebuie să schimbe tura și nu pot, din cauza restricțiilor impuse de pandemia de COVID. Acest lucru poate duce la blocarea comerțului pe mare.

Sub denumirea generică de navigatori sunt cuprinse multe meserii, nu e neapărat vorba doar de marinari. Sunt de la electricieni și mecanici de bord până la ofițeri de navigație, cameriste ori bucătari pe navele de croazieră.

Viața la bordul unei nave nu este deloc ușoară: activitatea ține 24 de ore din 24, la foc continuu, pentru că nava trebuie să ajungă la destinație cu marfa întreagă. Nu există zile libere și ești în mijlocul oceanului. Orice rotiță care nu funcționează ca unsă face ca toată nava să se deregleze.

3.500 de navigatori români, blocați în străinătate din cauza crizei COVID. “Situația e ca la război. Dacă rămâi undeva, poți să și mori”
Cu navigatorii blocați, s-ar putea sista comerțul pe mare, la nivel mondial

În acest moment, trebuie să se întoarcă acasă 1.500 de navigatori de pe navele comerciale, iar alți 1.500 trebuie să îi înlocuiască.

Alți 2.000 de navigatori de pe vasele de croazieră au rămas fără lucru și trebuie repatriați. Problema este că nu există curse aeriene cu care să se poată face asta, aproape toate fiind anulate din cauza pandemiei.

Avem 8.000 de navigatori pe traficul de marfă de pe mare și alți 8.000 acasă. Nu se pot repatria circa 1.500. Oricâți bani ai avea, tot nu te poți repatria. Nu sunt zboruri. Sunt împrăștiați la nivel global, din punct de vedere logistic este imposibil. Unul e în Singapore, altul în Colombo… Trebuie ca guvernele să negocieze curse speciale pentru navigatori.

Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor:

Autoritățile cunosc problema

Potrivit sindicaliștilor, autoritățile cunosc problemele, acestea fiind discutate atât cu Ministerul Transporturilor, cât și cu Ministerul de Externe și ambasadele unora dintre statele implicate.

Mihălcioiu dă și câteva exemple de marinari români blocați chiar în aceste momente în alte țări.

Avem un navigator abandonat în Djibouti. Acolo nu zboară nimic. În Spania a fost un caz când un navigator a avut probleme cu inima, a fost operat, i s-au pus două stenturi. Apoi, când a venit nebunia, de la clinica privată în care era a fost scos în stradă. A ajuns acasă în 5 zile… La Dakkar este o navă cu un navigator român și încercăm să facem ca un doctor să vină la bord. Speranța e ca în Gibraltar să fie debarcat și să ajungă acasă prin escale.

Adrian Mihălcioiu:

Libertatea a contactat Ministerul Afacerilor Externe (MAE) pentru a preciza poziția sa în privința marinarilor blocați în alte țări, dar aceasta nu a transmis până la momentul publicării un punct de vedere.

“Export” de marinari

Pentru cei care nu reușesc să plece de acasă și să ajungă pe navele lor există o altă problemă: lipsa veniturilor.

Pe 5 mai era programată o cursă charter spre Marsilia care să ducă navigatori și, în ultimul moment, Poliția de Frontieră din Franța nu a dat acordul pentru zbor. Armatorii de acolo, francezi, au înnebunit. Apoi autoritățile au dat acord pentru aceeași cursă săptămâna viitoare. Avem înțelegere în România, unde zicem că e plin de corupți, dar nu ne așteptam la Franța să facă așa ceva.

Sindicalistul acuză:

România și-a făcut temele, dar alții ne fac probleme

Sindicatele sunt mulțumite de modul în care au reacționat autoritățile române, însă nu sunt fericite cu reacția statelor de unde trebuie aduși navigatorii.

Pentru prima dată, ne-am făcut temele. Cu alții avem probleme. Există un risc major să se facă greve la bordul navelor. Și atunci, nu vom mai avea țiței, marfă, nu vom mai avea nimic. Se va alege praful de tot globul. Situația este ca la război, ești ca pe front. Dacă rămâi undeva, poți să și mori.

Adrian Mihălcioiu:

Unde sunt marinari români blocați

În acest moment, cei mai mulți navinatori blocați se află în SUA și Bahamas, potrivit lui Mihălcioiu.

  • În San Francisco se află un vapor cu 400 de români la bord și alte câteva cu câte 20-30 de oameni.
  • În Bahamas se află 250 de români care trebuie repatriați.
  • Alți 125 de români sunt pe drum spre casă, cu o navă din Bahamas, care-i va duce până în Olanda. De acolo trebuie să zboare la Zagreb și apoi, la București.

Cei mai mulți navigatori blocați la nivel mondial provin din Ucraina, Rusia, Polonia, România și Croația.

Statele vestice nu au prea mulți, deoarece munca la bordul unei nave nu este ușoară, iar această meserie nu este foarte căutată.

3.500 de navigatori români, blocați în străinătate din cauza crizei COVID. “Situația e ca la război. Dacă rămâi undeva, poți să și mori”
Viața pe mare e grea, iar meseria de navigator nu e prea căutată

Nu poți fi “marinar online”

Alte probleme cu care se confruntă navigatorii sunt cursurile de perfecționare, care, la fiecare 5 ani, trebuie făcute de tot personalul. Acestea sunt acum suspendate. Tot suspendate sunt și examenele de brevet.

De asemenea, mai sunt și studenții, care nu pot face ore.

Nu se poate face marinărie online.

Adrian Mihălcioiu:

Foto: Hepta

Citeşte şi:

“Am venit aici să muncim, nu să mâncăm de la Crucea Roșie”. Disperarea a 45 de muncitori egipteni și tunisieni din Sibiu, abandonați de un afacerist care escrochează dându-se vărul lui Raed Arafat (I)

INTERVIU | Ambasadorul George Maior, intervenție surprinzătoare de la Washington: ”Discuțiile despre originea virusului vor continua foarte intens și ele sunt necesare”

O româncă din Danemarca povestește cum s-a organizat reluarea cursurilor: copiii, împărțiți în grupe cu nume de culori, iar “galbenul” nu se întâlnește cu “verdele”

EXCLUSIV: Importatorul celor 1,2 milioane de măști COVID periculoase, distribuite de Unifarm în 113 spitale din toată România, a avut firmă offshore cu Streinu-Cercel

A fost vedetă în anii 1980, iar acum a ajuns să doarmă de 4 ani într-un cimitir: „Muncești toată viața și agoniseala îți dispare în câteva clipe”
PARTENERI - GSP.RO
A fost vedetă în anii 1980, iar acum a ajuns să doarmă de 4 ani într-un cimitir: „Muncești toată viața și agoniseala îți dispare în câteva clipe”
Fata Stelei Popescu, făcută praf de cine nu se aștepta. Ce se întâmplă după ce a luat moștenirea de 1 milion de euro
Playtech.ro
Fata Stelei Popescu, făcută praf de cine nu se aștepta. Ce se întâmplă după ce a luat moștenirea de 1 milion de euro
Malta continuă să vândă ”pașapoarte de aur” multimilionarilor care vor să obțină cetățenia UE, dezvăluie The Guardian
Observatornews.ro
Malta continuă să vândă ”pașapoarte de aur” multimilionarilor care vor să obțină cetățenia UE, dezvăluie The Guardian
Horoscop 23 aprilie 2021. Gemenii simt nevoia să oprească furtuna propriilor gânduri și propriei minți
HOROSCOP
Horoscop 23 aprilie 2021. Gemenii simt nevoia să oprească furtuna propriilor gânduri și propriei minți
Ce vedem în ultimele clipe înainte de moarte. Dezvăluirile unui medic care a stat lângă pacienți în stadii terminale
Știrileprotv.ro
Ce vedem în ultimele clipe înainte de moarte. Dezvăluirile unui medic care a stat lângă pacienți în stadii terminale
Gimnasta a şocat ţara. Şi-a omorât nou-născutul după ce l-a aruncat la gunoi. Explicaţia e inumană: primele informaţii
Telekomsport
Gimnasta a şocat ţara. Şi-a omorât nou-născutul după ce l-a aruncat la gunoi. Explicaţia e inumană: primele informaţii
Ce vor să știe românii despre negocierea cu banca (Publicitate)
PUBLICITATE
Ce vor să știe românii despre negocierea cu banca (Publicitate)