Inițial, greva de exces de zel de la metroul din București fusese anunțată pentru luni, 10 februarie, însă ea a fost amânată în ultimul moment.
Măsura vine după ce Ordonanța trenuleț a impus restricții privind angajările, promovările și alte drepturi negociate în Contractul Colectiv de Muncă.
Ce înseamnă greva de exces de zel de la metroul din București
În timpul acestui tip de protest, angajații respectă cu strictețe toate instrucțiunile de muncă, fără a face nimic în plus.
„Metroul înseamnă 700.000 călători aproape zilnic şi trebuie să garantăm că atunci când folosesc metroul sunt în siguranţă”, a spus liderul de la Uniunea Sindicatul Liber din Metrou (USLM), Marian Artimon.
Această atitudine poate duce la blocaje în funcționarea companiei.
„Dacă nu am două persoane cu care să fac lucrarea, cum spune la Instrucțiune, nu fac lucrarea. Nu am responsabilitățile cu trenul efectuate, nu ies cu trenul, chiar dacă mă roagă orice șef”, spune liderul sindical Marian Artimon.
Ce vor sindicaliștii de la metroul din București
Acesta vorbește de un deficit de peste 900 de angajați. Situația este deosebit de gravă pe Magistrala Corporatiștilor, unde mai mulți mecanici au ieșit la pensie fără a fi înlocuiți.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_17180fc5d48413c0cf07b95cf6f5bea5.jpg)
Principalul motiv de nemulțumire al sindicaliștilor de la metroul din București este anularea, prin ordonanța-trenuleț, a creșterilor salariale negociate în decembrie 2024.
Potrivit secretarului general al Sindicatului din Metrou, Cristian Bratu, ordonanța a anulat toate drepturile negociate de sindicat atât cu conducerea Metrorex, dar și cu premierul Marcel Ciolacu, care le-a propus sindicaliștilor majorarea salariilor cu suma fixă de 1.050 de lei.
Mai mult, angajații de la metrou au pierdut și tichetele de masă, anunță sursa citată. De asemenea, cei de la USLM acuză și subfinanțarea companiei de metrou.
În acest context, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, are programată o întâlnire cu reprezentanții sindicatului de la metroul din București.
Efectele protestului se resimt deja. O călătoare a spus că în stația Obor, în jurul orei 7 dimineața, „era exact ca-n cutia de sardine”, neputând să urce în primul tren.
Sindicaliștii au anunțat că vor face și o reclamație la Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) privind lipsa acută de personal.
Sindicaliștii de la metroul din București au mai făcut proteste și în ianuarie
Pe 5 februarie, metrourile din București au circulat la intervale mai mari decât cele din programul normal de lucru pe Magistrala 2, din cauza lipsei de personal, după ce mai mulți mecanici s-ar fi îmbolnăvit, potrivit Metrorex.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_0da087fbd115ee14bc67a36dce52308f.jpg)
Pe 3 februarie, angajații Metrorex au făcut grevă japoneză, sindicaliștii atenționând călătorii şi personalul de decizie că, dacă solicitările nu le vor fi ascultate, vor face o grevă.
În 21 și 22 ianuarie, USLM a organizat pichete de protest la Ministerul Finanțelor și Guvern. Sindicaliștii cer respectarea Contractului Colectiv de Muncă și finanțarea corespunzătoare a metroului din București.
Călătoria cu metroul s-a scumpit din 1 ianuarie 2025
Prețurile cartelelor și abonamentelor de metrou au fost majorate în prima zi din 2025, după ce ordinul semnat de ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a fost publicat în Monitorul Oficial chiar înaintea Anului Nou.
Astfel, tariful pentru o călătorie cu metroul a crescut de la 3 la 5 lei, o cartelă cu două călătorii costă acum 10 lei în loc de 6 lei, iar o cartelă cu 10 călătorii nu mai costă 25 de lei, ci 40 de lei.
Abonamentul pentru 24 de ore a fost majorat de la 8 lei la 12 lei, abonamentul pentru 72 de ore a crescut de la 20 de lei la 35 de lei, iar abonamentul lunar la metrou a fost majorat de la 80 de lei la 100 de lei.
Ultima majorare a prețului la cartelele și abonamentele de metrou a fost în 2021.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_a25ef83be6cf74a4c636b5a407f5e198.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_c22d5bbdea50c385ca5dcfa1eee92313.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_e9a51afda4df509f16aed1a2a534a94b.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_23436f60d6054fb4c83902b67bcf503a.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_3c5512c58c05c0c282e31a8624161e6f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_86bccd2302218e49851da2ca3d74b937.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_b9271f793a7eb01eee820644a49abd8e.jpg)