Această decizie vine după mai bine de 30 de ani de așteptare pentru cei care visau la o Dacie în epoca comunistă. Despăgubirea reprezintă echivalentul a aproximativ 4.370 de euro la cursul din aprilie 2025.

Cine sunt beneficiarii?

Beneficiarii sunt persoanele fizice care au constituit depozite la Casa de Economii și Consemnațiuni (C.E.C.) înainte de 1 ianuarie 1990, cu scopul specific de a achiziționa autoturisme.

După Revoluție, mulți dintre aceștia nu au mai primit nici mașina comandată, nici banii înapoi.

Cum se va face plata?

Ministerul Finanțelor va transfera suma totală către BRD – Groupe Société Générale, banca desemnată să gestioneze plățile. BRD va distribui apoi banii direct către beneficiarii identificați.

Nu este necesară o nouă cerere pentru cei deja înregistrați în evidențele BRD și ale Ministerului Finanțelor.

Totuși, persoanele care cred că sunt îndreptățite, dar nu au fost notificate, pot solicita clarificări la sucursala BRD care a gestionat contul inițial sau la Ministerul Finanțelor.

De ce a fost aleasă această metodă de plată?

Emisiunea sub formă de titlu de stat permite o programare financiară sigură și un cadru legal stabil. Această abordare evită dezechilibrarea bruscă a bugetului statului și oferă o evidență clară a beneficiarilor și sumelor.

Cum ar putea arăta motivarea CCR în cazul secretizării declarațiilor de avere. Profesorul de drept Cristian Clipa: „Procurorii nu trebuie să fie serviți ca la restaurant”
Recomandări
Cum ar putea arăta motivarea CCR în cazul secretizării declarațiilor de avere. Profesorul de drept Cristian Clipa: „Procurorii nu trebuie să fie serviți ca la restaurant”

Colaborarea cu BRD este justificată istoric, aceasta fiind singura instituție bancară care deține evidențele relevante, preluate după restructurarea post-1989.

Ce pot face beneficiarii cu suma primită?

Deși suma de 21.719 lei nu este suficientă pentru achiziționarea unei Dacia Logan noi, aceasta poate fi utilizată pentru:

  • Cumpărarea unei Dacii Logan second-hand în stare bună
  • Acoperirea unei părți semnificative din prețul unei mașini noi prin programul Rabla
  • Orice alt scop personal, nefiind condiționată de achiziția efectivă a unei mașini.

Contextul istoric al depozitelor CEC pentru Dacii

Înainte de 1990, mulți români deschideau depozite speciale la C.E.C. pentru a economisi suma necesară achiziționării unei Dacii, modelele 1300 sau 1100 fiind cele mai populare. Suma necesară ajungea la 70.000-80.000 de lei, o valoare considerabilă pentru acea perioadă.

După acumularea sumei, deponenții erau înscriși pe liste de așteptare, deoarece oferta era strict controlată de stat, iar livrările sufereau întârzieri semnificative.

Revoluția din 1989 și prăbușirea sistemului economic centralizat au lăsat mulți deponenți fără autoturismul dorit și fără posibilitatea de a-și recupera economiile.

Ordinul recent al Ministerului Finanțelor vine să repare această nedreptate istorică, oferind o compensație financiară celor afectați.


Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.