În urmă cu un an, Scania demarase un test, înlocuind motorul termic de pe patru camioane ale companiei norvegiene Asko cu pile pe hidrogen.
Acum se pare că testul nu a impresionat prea mult compania. Producătorul suedez de camioane Scania, controlat de grupul german Volkswagen, a afirmat într-un comunicat de presă că hidrogenul va avea un rol limitat în viitor.
E nevoie de trei ori mai multă energie
Motivul: este nevoie de trei ori mai multă energie electrică să conduci un camion pe bază de hidrogen decât dacă ar fi pe baterii electrice.
Multă energie se pierde în procesul de producere, distribuție și conversie a electricității, mai spune Scania.
Hidrogenul are și costuri mai mari în privința reparațiilor și mentenanței. Acest lucru se întâmplă deoarece sistemele sunt mai complexe și includ și o componentă de răcire.
De asemenea, hidrogenul este un gaz volatil și periculos, care poate face explozie. Acest lucru înseamnă costuri mai mari cu siguranța.
Scania recunoaște că hidrogenul este un mod bun de stocare a energiei pe cicluri lungi și că va juca un rol important în viitor. Însă Scania nu este printre cei care vor să joace un rol pentru viitorul hidrogenului în transport.
„Electrificarea‟ transporturilor
Scania are deja două modele electrice pe piață de șase luni. Unul dintre acestea are nouă baterii și o rază de 250 de kilometri.
Scania vrea să introducă mai multe camioane electrice, inclusiv unul care să poată transporta 40 de tone pentru patru ore și jumătate.
Compania se așteaptă ca 10% din vânzările sale să fie „electrificate‟ până în 2025, iar mai bine de 50% din vânzări ar urma să fie electrice din 2030.
Un alt grup suedez de camioane, Volvo, a anunțat de curând lansarea unei game de camioane electrice.
Cine susține hidrogenul
Pe de altă parte, există și susținători ai hidrogenului. În primul rând sunt constructorii auto asiatici Toyota și Hyundai.
Apoi, sunt alți producători de camioane, precum grupul american Paccar – care deține mărcile Kenworth, Peterbilt și DAF, dar și Daimler, cel mai mare producător de camioane din lume.
Avantajele hidrogenului
Avantajele hidrogenului sunt date de faptul că acesta oferă o rază mai mare de acțiune, care ajunge și la o mie de kilometri. Camioanele pe baterii electrice au rază mult mai mică. De asemenea, pentru baterii există problema extracției litiului, care trebuie să fie îndeajuns de mult pentru a produce bateriile necesare în transporturi. Concomitent, nu există riscul descărcării bateriilor la ger sau alte fenomene meteo.
În schimb, hidrogenul este mai scump de produs la acest moment, iar rețeaua de stații de alimentare este mai slab dezvoltată la nivel global.