Eurobarometrul despre fake news și surse media a fost realizat în februarie și publicat în martie de Comisia Europeană, potrivit hotnews.ro. La cercetare au participat peste 26.000 de cetățeni din cele 28 de state membre ale Uniunii Europene.
În general, cetățenii au cea mai mare încredere în canalele media tradiționale: radio (70 la sută), TV (66 la sută) și ziare sau reviste tipărite (63 la sută). Portalurile de știri sau publicațiile online nu beneficiază decât de 47 la sută încredere.
Persoanele cu un nivel mai mare de educație tind să aibă încredere în informații obținute din mai multe surse, în vreme ce tinerii, cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani, tind să credă știrile și informațiile pe care le accesează pe Internet.
În România, 66 la sută dintre oameni au încredere în știrile difuzate de posturile de radio și de televiziune. În schimb, ziarele și revistele tipărite beneficiază de 45 la sută încredere. În privința site-urilor de știri și a publicațiilor online, doar 37 la sută dintre românii chestionați au declarat că au încredere în informațiile accesate.
În privința rețelelor de socializare și a aplicațiilor de mesagerie online, 59 la sută dintre românii chestionați în cadrul eurobarometrului spun că au încredere în știrile și în informațiile accesate prin intermediul acestor platforme.
Referitor la fenomenul fake news în Uniunea Europeană, 37 la sută dintre repondenții eurobarometrului afirmă că se confruntă zilnic cu știri false, iar 71 la sută dintre aceștia cred că pot distinge știrile false pe care le citesc pe diverse canale.
Totodată, 85 la sută dintre europeni sunt de părere că fenomenul fake news reprezintă o amenințare la adresa țării lor. 83 la sută dintre participanții la studiu cred că fake news reprezintă o amenințare la adresa țării lor și la adresa democrației (82 la sută în România).
Potrivit sursei citate, jurnaliștii (45%), autoritățile naționale (39%) și managementul din presă și radiodifuziune (36%) sunt cei mai mari trei actori pe care publicul îi consideră responsabili pentru a opri răspândirea știrilor false.
De asemenea, rapiditatea cu care se răspândesc știrile false i-a uimit pe cercetătorii de la MIT, care au realizat un studiu consistent, după ce au analizat 130.000 de știri care au fost distribuite în ultimii 12 ani pe rețeaua socială Twitter.
Citește și #salvatipipera | În Pipera, drumul spre succes se scufundă în noroiul românesc. Corporatist: ”Toţi suntem trişti!”/ VIDEO
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro