Cuprins:
La aproximativ șapte minute după decolarea din Texas, uriașul booster din oțel inoxidabil al rachetei Starship de la SpaceX va reveni, conform planului, la platforma de lansare și va încetini pentru a fi prins în aer de brațe mecanice puternice.
Aceasta este abordarea SpaceX pentru recuperarea booster-ului Super Heavy al Starship. Dacă reușește, această metodă va face reutilizarea rachetei mai rapidă și mai ușoară decât reciclarea boosterelor de la vehiculul de lansare mai mic Falcon 9.
Boosterele Falcon 9 coboară de obicei pe o navă dronă plutitoare, situată la sute de mile în larg, necesitând returnarea rachetei la mal pentru recondiționare.
VEZI GALERIA FOTOPOZA 1 / 2Testul marchează un moment important pentru industria aerospațioanlă
Testul de zbor de duminică va fi a cincea lansare a rachetei Super Heavy/Starship de la SpaceX, cel mai mare obiect zburător care a decolat vreodată de pe Pământ.
Lansatorul complet asamblat are o înălțime de 121 metri și o lățime de 9 metri. Cele 33 de motoare Raptor alimentate cu metan ale booster-ului Super Heavy au o forță mai mult decât dublă față de puterea rachetei Saturn V de la NASA din programul lunar Apollo.
Administrația Federală a Aviației a aprobat sâmbătă o licență de lansare pentru SpaceX pentru a lansa aeronava Starship, încheind o revizuire de reglementare prelungită a planului de zbor al SpaceX. Compania s-a concentrat în mare parte pe impacturile boom-ului sonic creat de revenirea booster-ului Super Heavy.
Programul testării
Cu aproximativ 50 de minute înainte de decolare, SpaceX va începe încărcarea cu metan criogenic și oxigen lichid a rachetei în două etape.
Fereastra de lansare de 30 de minute se deschide la ora locală 7.00, cu aproximativ o jumătate de oră înainte de răsăritul soarelui la baza de lansare Starbase a SpaceX, lângă Brownsville, Texas.
Cele 33 de motoare Raptor ale rachetei vor funcționa mai mult de două minute și jumătate pentru a propulsa Starship în straturile superioare rarefiate ale atmosferei. A
poi, booster-ul Super Heavy, având o lungime de 71 metri, se va detașa de etapa superioară Starship, se va întoarce pentru a-și îndrepta motoarele în direcția de deplasare și va re-aprinde unele dintre motoare pentru a inversa cursul și a reveni la Starbase.
Coborârea supersonică a booster-ului Super Heavy se va încheia cu o altă repornire a unor motoare pentru a se poziționa pentru ca cele două brațe ale turnului de lansare, cunoscute uneori ca „brațele mechazilla” sau „bețele chopsticks”, să se închidă în jurul rachetei.
Manevra de revenire la locul de lansare este riscantă
SpaceX a avut nevoie de mai multe încercări înainte de a realiza o aterizare lină și precisă a unui booster Falcon 9.
Elon Musk, fondatorul și CEO-ul SpaceX, a dezvăluit pentru prima dată planul de a prinde booster-ul Super Heavy într-o postare pe Twitter, acum cunoscut ca X, în decembrie 2020.
Musk a anunțat abordarea SpaceX pentru aterizarea și reutilizarea boosterelor Falcon 9 în 2011 și a realizat prima recuperare cu succes patru ani mai târziu.
O recuperare de succes a booster-ului Super Heavy duminică ar veni, de asemenea, la patru ani după anunțul lui Musk despre metoda de prindere.
În timpul zborului de testare anterior din iunie, booster-ul Super Heavy a făcut o aterizare precisă în Golful Mexic, chiar în largul bazei de lansare Starbase.
Racheta a efectuat toate manevrele de revenire exact așa cum au fost prescrise, oferind oficialilor SpaceX încrederea de a încerca același lucru duminică, dar vizând platforma de lansare în loc de mare.
Nava Starship a fost îmbunătățită
După analizarea rezultatelor din misiunea din iunie, inginerii SpaceX au decis să refacă scutul termic pentru următorul vehicul Starship.
Compania a declarat că tehnicienii săi au petrecut peste 12.000 de ore înlocuind întregul sistem de protecție termică cu plăci de nouă generație, un strat ablativ de rezervă și protecții suplimentare între structurile aripilor navei.
De la început până la sfârșit, testul de zbor de duminică ar trebui să dureze aproximativ 1 oră și 5 minute. Oficialii SpaceX speră să vadă scutul termic al Starship rămânând intact în timp ce intră în atmosferă. Temperaturile vor atinge 1430° Celsius, suficient de fierbinte pentru a topi aluminiu, metalul folosit pentru a construi multe vehicule de lansare.
SpaceX a ales oțelul inoxidabil pentru Starship deoarece este rezistent la temperaturi criogenice și are un punct de topire mai ridicat decât aluminiul.
În ultimele luni, SpaceX a construit un al doilea turn de lansare pentru Starship în Texas. Compania are în vedere și două platforme de lansare la Cape Canaveral, Florida, pentru Starship.
SpaceX trebuie să ajungă la o rată de zbor ridicată, poate comparabilă cu cea de astăzi a Falcon 9, pentru a îndeplini contractul companiei cu NASA pentru a duce astronauți pe Lună cu o versiune a Starship.
SpaceX dorește, de asemenea, ca Starship să desfășoare rapid versiuni mai mari și mai puternice ale sateliților săi de internet Starlink și să trimită marfă și oameni în spațiul profund.
NASA a acordat SpaceX contracte pentru a livra două module lunare Starship pentru astronauți, pentru a călători către și de pe suprafața lunară în cadrul misiunilor Artemis III și Artemis IV, iar agenția se așteaptă să achiziționeze mai multe.