Criza provocată de pandemia COVID-19 va avea un impact ce va schimba radical industria ospitalității începând cu acest an, explică pentru Libertatea specialiști din domeniu.
Industria ospitalității este cea mai afectată industrie nu doar în România, ci la nivelul întregii planete, deoarece „căderea” turismului atrage după sine toate celelalte domenii conexe.
Nu vorbim doar de HoReCa, ci și de transporturi rutiere, maritime, aeriene, servicii și produse vândute prin intermediul industriei de profil.
Dar criza poate fi transformată în oportunitate și astfel se pot dezvolta noi tipuri de business.
Acum este momentul să facem mai multă ECONOMIE și mai puțină politică. Este, practic, un tren pe care nu mai avem voie să-l ratăm, așa cum am făcut până acum. Să lăsăm certuri, orgolii și alte prostii. Este timpul să ne așezăm cu toții și să vedem ce este de făcut.
Dan Matei Agathon, fost ministru al Turismului, vicepreşedinte şi purtător de cuvânt al Patronatului Național Român pentru Libertatea:
Mai mult decât atât, angajaţii sezonieri din turism au doar şase luni salariu, iar restul de şase luni trăiesc, de obicei, din şomaj.
În condiţiile actualei legislaţii în domeniu, riscă să nu poată intra în şomaj anul acesta.
Turismul și, în general industria ospitalității, HoReCa sunt cel mai grav afectate, dar nu numai. Întreaga economie va fi zguduită puternic în perioada următoare. Putem preveni o scufundare a corabiei ROMÂNIA printr-un plan coerent, iar turismul oferă toate soluțiile pentru că este cel mai complex domeniu. Aici sunt transporturi, agricultură, economie, comerț … tot motorul țării.
Dan Matei Agathon, fost ministru al Turismului pentru Libertatea:
De altfel, deprecierea monedei naționale în raport cu euro, efectele acesteia în ratele creditelor bancare și facturi, creșterea de prețuri, scăderea puterii de cumpărare, tăierile salariale, concedierile și așa mai departe vor avea efecte în lanț.
Ce este de făcut
Închiderea granițelor din cauza pandemiei de coronavirus poate avea un efect benefic asupra turismului intern și al tuturor domeniilor conexe.
Practic, turismul intern va avea șansa pe care nu a avut-o niciodată, din 1989 încoace.
Dacă afacerile din alimentația publică se pot reinventa rapid livrând online, iar mulți s-au adaptat deja, lucrurile stau cu totul diferit pentru cei care trăiesc din cazare.
Dar online-ul oferă oportunități pentru promovare și pentru hotelierii, proprietarii de pensiuni turistice și cei care închiriază apartamente în regim hotelier – prin platforme ca AirBnB, Xpedia etc.
Prin promovare online – cel mai la îndemână – și oferte de nerefuzat se pot atrage turiștii către piața internă. Apoi se pot păstra și fideliza prin customer service ireproșabil și rezolvarea problemelor reclamate de cei care preferă orice altă destinație în afara României.
Pentru a profita de această oportunitate este nevoie de un „demers comun, de o colectare a ideilor bune, a ideilor inovative, de argumentare a lor de o muncă intensă de informare, evaluare, selecție, analiză, comparații și priorități”, a explicat pentru Libertatea, Corina Martin,
preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Promovare Turistică din România (FAPT).
Alianța pentru Turism: Agroturismul, în topul preferințelor
Un sondaj realizat de ministerul Turismului, cu sprijinul Alianței pentru Turism, fondată recent de toate organizațiile din turism, arată că românii se reorientează și încep să se îndrepte către destinații interne.
Iar asta nu s-ar fi întâmplat dacă se putea călători în continuare în afara granițelor.
Vor fi preferate mai întâi zonele de agroturism, muntele, Delta Dunării, destinațiile care oferă mai multă natură, dar chiar și Litoralul românesc, pentru că sezonul s-a scurtat în acest an. Chiar și așa, cei mai mulți dintre români tot vor alege măcar un weekend la mare în acest an.
Corina Martin, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Promovare Turistică din România (FAPT) pentru Libertatea:
Sunt foarte multe destinații turistice interne apreciate de turiștii străini. Unii dintre aceștia ajung pentru prima oară în România atrași de „Dracula”, iar apoi văd România cu alți ochi și revin.
România este o resursă inepuizabilă dacă vorbim despre destinații turistice. Iar acum putem să transformăm turismul într-o locomotivă pentru întreaga economie. Statul poate să dea niște compensații – plăți directe, nu împrumuturi. Dacă proprietarii de afaceri sunt ajutați, oricum banii se vor întoarce în economie.
Dan Matei Agathon pentru Libertatea:
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro