Prioritatea rămâne negocierea cu SUA

Comisia Europeană a anunțat miercuri că intenționează să combine două liste pregătite anterior cu bunuri americane care ar putea fi incluse în eventuale măsuri drept răspuns împotriva taxelor vamale impuse de președintele american, informează The Guardian.

Prima listă, în valoare de 21 de miliarde de euro, include produse precum carne de pasăre și alcool. A doua listă, de 72 de miliarde de euro, vizează automobile și avioane. Dacă statele membre UE vor aproba prin vot în zilele următoare, tarifele de 93 de miliarde de euro ar putea fi impuse începând cu 7 august.

„Prioritatea UE este obținerea unui rezultat negociat cu SUA”, a declarat Olof Gill, purtător de cuvânt pentru comerț al Comisiei Europene. El a adăugat că UE va „continua în paralel să se pregătească pentru toate rezultatele”.

Comisarul european pentru comerț, Maroš Šefčovič, urma să discute cu secretarul american pentru comerț, Howard Lutnick, înainte de o întâlnire cu ambasadorii UE miercuri după-amiază.

Atmosfera la Bruxelles, din ce în ce mai tensionată

Diplomații spun că atmosfera se înăsprește la Bruxelles după ce președintele american a respins un acord de principiu în urmă cu 10 zile, amenințând totodată cu tarife generale de 30% de la 1 august în cazul în care nu se ajunge la o înțelegere.

Germania, care a susținut public un acord rapid pentru a pune capăt tarifelor de 27,5% asupra industriei sale auto, este acum tot mai dispusă să utilizeze instrumentul anti-coerciție (ACI) – o reglementare UE considerată „descurajarea nucleară” împotriva coerciției economice.

ACI ar permite UE să riposteze cu un arsenal de măsuri, inclusiv tarife și o potențială interdicție asupra serviciilor americane, care ar lovi puternic sectorul tehnologic. Implementarea sa ar putea dura însă până la un an.

Atât Germania, cât și Franța au discutat despre ACI la o întâlnire a ambasadorilor de vinerea trecută. „A fost cu siguranță o schimbare de retorică, dar nu este clar dacă ar susține apăsarea efectivă a butonului”, a declarat un diplomat de la Bruxelles.

„UE și-a jucat prost mâna”

Industria auto europeană a fost afectată în mod deosebit de tarife. Stellantis, proprietarul Jeep și Vauxhall, a declarat săptămâna aceasta că tarifele lui Trump au costat-o 300 de milioane de euro, iar Volvo a raportat o scădere accentuată a operațiunilor în al doilea trimestru.

Tobias Gehrke, cercetător senior la think tank-ul Consiliul European pentru Relații Externe, consideră că UE a ratat o oportunitate neavertizând că va folosi ACI după summitul miniștrilor comerțului de săptămâna trecută.

„Există sentimentul că blocul și-a jucat prost mâna, deși avea cărți decente”, a spus el. „UE ar fi trebuit să riposteze imediat la tarifele SUA. Deși mantra negociază de pe o poziție de forță a fost adesea repetată în discursuri, acțiunile asociate nu s-au materializat niciodată.”

Gehrke crede că singura modalitate de a ieși din impas ar fi o întâlnire față în față între Trump – care va fi în Scoția în acest weekend – și președintele francez Emmanuel Macron, cancelarul german Friedrich Merz și premierul italian Giorgia Meloni.

China, marele câștigător?

Ultima mișcare a UE vine înaintea unui summit cu China programat joi între președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, președintele Consiliului UE, António Costa, și președintele Chinei, Xi Jinping.

China menține o poziție dominantă în relația comercială – excedentul său comercial pentru primele șase luni ale anului 2025 a fost de 143 miliarde de euro, în creștere cu 20% față de anul precedent. Exporturile de mașini electrice hibride s-au triplat din ianuarie până în mai.

În același timp, restricțiile Chinei asupra pământurilor rare afectează industria auto germană, care are nevoie de magneți pentru mecanismele de deschidere a geamurilor și portbagajelor.

Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI
Comentează
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.