Examenele orale revin în forță în universități

Un număr tot mai mare de educatori constată că examenele orale le permit să testeze cunoștințele reale ale elevilor, fără ca aceștia să se bazeze pe platforme de inteligență artificială precum ChatGPT. 

Metoda, veche de secole, este redescoperită ca răspuns la provocările educației din era Inteligenței artificiale.

La Universitatea din Wyoming, studenții din seminarul de onoare predat de Catherine Hartmann susțin examene finale care seamănă mai degrabă cu cele ale filozofilor antici decât cu testele moderne standardizate.

Timp de 30 de minute, fiecare student stă față în față cu profesoara sa, răspunzând la întrebări aprofundate. 

Catherine Hartmann, profesor de studii religioase, a început să folosească examenele orale anul trecut.

„Utilizarea inteligenței artificiale este ca și cum ai aduce un motostivuitor la sală, când scopul tău este să-ți construiești masa musculară. Sala de clasă este o sală de sport, iar eu sunt antrenoarea voastră personală. Vreau să ridicați greutățile”, a spus profesoara.

Studenții: de la teamă la entuziasm

Deși ideea unui examen oral poate părea intimidantă, reacțiile studenților sunt, în mare parte, pozitive. Lily Leman, în vârstă de 20 de ani, spune că a fost inițial speriată, dar și-a schimbat rapid părerea:

„Sincer, nu știu cum ai folosi inteligența artificială cu acest examen”.

După experiență, ea afirmă că și-ar dori să fi avut mai multe evaluări de acest tip.

Inteligența artificială schimbă regulile jocului în educație

De la lansarea ChatGPT în 2022, profesorii din întreaga lume se confruntă cu dificultăți în a evalua corect munca elevilor. 

Un sondaj recent realizat de Inside Higher Ed arată că 85% dintre studenți au folosit inteligența artificială în cursurile lor, iar un sfert recunosc că au utilizat-o pentru a-și finaliza temele.

Pentru a preveni fraudele cu inteligență artificială, profesorii încearcă diverse soluții, de exemplu: folosirea programelor de detectare a conținutului generat de AI (care sunt însă nesigure) și revenirea la examenele scrise de mână, în clasă sau examenele orale.

Aproximativ 30% dintre studenți consideră că universitățile ar trebui să adopte metode de evaluare mai rezistente la AI, inclusiv examene orale.

Examenele orale nu sunt o invenție nouă. Ele au fost folosite în Roma antică, Grecia, India și au rămas metoda standard de evaluare la Oxford și Cambridge până în secolul al XVIII-lea.

Stephen Dobson, profesor universitar din Norvegia, spune că nu se aștepta ca această practică să revină: „Nu mi-am imaginat niciodată că examenele orale vor fi șterse de praf și vor căpăta o a doua viață”.

Renașterea evaluărilor orale după pandemie

Interesul pentru examenele orale a crescut în timpul pandemiei, din cauza riscurilor de fraudă online, iar acum este accelerat de dezvoltarea rapidă a inteligenței artificiale.

Tricia Bertram Gallant, directoarea Biroului de Integritate Academică de la Universitatea din California, San Diego, confirmă tendința: „Evaluările orale trec cu siguranță printr-o renaștere”.

Ea subliniază că aceste examene dezvoltă și o competență esențială pentru viitor: „Fiecare departament ar trebui să le ceară studenților săi, la un moment dat, probabil la mai multe momente, să își demonstreze cunoștințele oral”.

Examene orale chiar și pentru cursuri cu sute de studenți

Deși sunt adesea asociate cu grupuri mici, examenele orale sunt testate și în cursuri cu sute de studenți. La Universitatea Western Ontario, o clasă cu 600 de studenți a susținut astfel de evaluări, iar la UC San Diego metoda a fost introdusă în cursuri mari de inginerie, cu rezultate pozitive asupra motivației.

Mark Chin, profesor la Universitatea Vanderbilt, a folosit examenele orale în cursul său de introducere în știința datelor. În timpul evaluării, le arată studenților fragmente de cod și îi întreabă ce fac acestea.

„Ai învățat această abilitate nouă, concretă și dificilă. Acesta este scopul examenului oral”.

Un beneficiu neașteptat, spune el, a fost conexiunea umană: „A fost foarte tare”.

Când cineva încearcă totuși să trișeze

Chiar și examenele orale pot fi uneori ținta tentativelor de fraudă. Jodi Hallsten Lyczak, profesoară la Universitatea de Stat din Illinois, a surprins un student încercând să folosească AI în timpul unui examen oral pe Zoom: „O, dragă, îți văd fața iluminată de ecran”.

Instrumentul de inteligență artificială nu a reușit să răspundă corect, iar studentul a picat examenul.

Jodi Hallsten Lyczak susține că examenele orale „au fost 100% o modalitate de a evita inteligența artificială. Aceasta este calea viitorului”.

Pentru Catherine Hartmann, trecerea la examenele orale a fost și o decizie personală. După ce a descoperit un eseu evident generat de AI, a realizat că rolul ei se schimbase.

„Mă simțeam ca un detectiv în loc de un educator. Nu mi-a plăcut acea relație de adversar”, a spus profesoara.

Acum, cursurile ei sunt structurate astfel încât să elimine tentația folosirii AI și să încurajeze învățarea autentică.

Studenții spun că învață mai mult

Sean Walker, student la istorie și studii religioase, a susținut două examene orale finale și spune că experiența a fost eliberatoare.

„Când există un curs care pur și simplu ocolește totul, am simțit că am învățat mult mai mult”, a povestit acesta.

Într-o eră dominată de inteligența artificială, examenele orale par să ofere ceva rar și valoros: o măsură clară a ceea ce știe cu adevărat studentul.

De altfel, tot mai mulți tineri din Europa aleg să renunțe complet la inteligența artificială generativă, formând o nouă mișcare numită „veganii AI”. Asta și pentru că primele scanări ale creierelor utilizatorilor ChatGPT arată că inteligența artificială erodează memoria și gândirea critică.


Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentarii (1)
Avatar comentarii

Inginer 15.12.2025, 08:45

Acum vreo 15 ani, profesorii din facultate ne puneau să scriem de mână toate materialele, de la referate şi până la lucrarea de licenţă... \"dacă tot copiaţi din cărţi, măcar să munciţi puţin\".

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.