Cuprins:
Înmatriculări auto în 2025
Conform datelor actualizate de APIA, înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 10,4% față de martie 2024. Autoturismele electrificate (electrice și PHEV) au înregistrat o creștere de 19,5%, ajungând la o cotă de piață de 25,9%. Cu toate acestea, mașinile complet electrice au suferit o scădere dramatică de 58,8%, cota lor de piață reducându-se la doar 2,7%.
Reacția autorităților
Ca răspuns la această situație, statul a decis să mărească subvenția pentru mașinile electrice prin Programul Rabla 2025. Această măsură vine ca o încercare de a stimula vânzările în acest segment.
Dan Vardie, președintele APIA, a comentat situația: „Luna martie marchează a treia lună consecutivă catastrofală pentru electromobilitate în România, cu o cotă de piață a autoturismelor electrice de doar 2,7%. Este un semnal de alarmă puternic: fără creșterea ecotichetului la 8.500 de euro și fără o etapizare clară a acestuia până în 2030, care să ofere consumatorilor predictibilitate, riscăm să rămânem pe ultimul loc în Uniunea Europeană la adopția vehiculelor electrice. Este esențial să acționăm rapid și hotărât pentru a schimba această tendință.”
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_27fb720bd5c50bdd0ac5599a1d12b06a.webp)
Evoluția pieței auto
În primul trimestru al anului 2025, piața de autoturisme a ajuns la 33.451 unități, înregistrând o creștere modestă de 2,4% față de aceeași perioadă a anului precedent. Dacia rămâne liderul pieței, cu 9.901 autoturisme vândute, marcând o creștere de 2,2%.
Dacia Duster conduce în topul vânzărilor cu 3.187 unități, deși înregistrează o scădere de 9% față de anul trecut. Este urmat de Dacia Logan cu 3.122 unități (creștere de 12,5%) și Skoda Octavia cu 1.228 unități (creștere de 28,2%).
Segmentarea pieței
Segmentul A, unde se încadrează Dacia Spring, a suferit o scădere masivă de 55,7%.
Segmentul D (clasa medie) a înregistrat de asemenea un declin de 14%. În contrast, segmentul B a crescut cu 21%. SUV-urile domină în continuare piața, reprezentând 54,5% din totalul vânzărilor, urmate de hatchback-urile compacte cu 27,9%.
Tipuri de motorizări
Motoarele pe benzină plus mild-hybrid au înregistrat o creștere semnificativă, ajungând la o pondere de 62,5% din totalul vânzărilor. Motoarele cu încărcare la priză (electrice și plug-in hybrid) reprezintă 25,6% din piață.
Dacia rămâne liderul segmentului de mașini electrice, în ciuda unei scăderi de 17,2%, cu 1.013 unități vândute. Tesla a înregistrat o scădere dramatică de 78,4%, vânzând doar 220 de unități în primul trimestru al anului 2025.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_99b7781eb0c6474784bf72bde78b1ee2.jpg)
Pe piața vehiculelor comerciale ușoare, Ford continuă să fie lider, urmat de Volkswagen și IVECO. Modelul cel mai vândut a fost IVECO Daily.
Urmărește în fiecare zi seria de materiale dedicate finalei prezidențiale – „Nicușor Dan vs George Simion”!
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_d0ef0a283cc1be265c01c6c57a895fd3.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_bfb3b8675ac401fa9b627f2a66817c94.png)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_70e3a1bd7af3260b7b7c0edce540985b.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_504ee18886cbbd6c02ec6c5c54a67344.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_3b2ddd42d866d833a6e31317846d6641.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_deb4c477ced5237b81707cdff1dd55ff.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_a354d7d0f12eec18bf8f18648f0bc7c3.jpg)