Verificați data evenimentului
Verificarea datei la care are loc Black Friday este primul lucru care trebuie făcut. Emag, cel mai mare retailer online din România, a anunțat deja că data pentru Black Friday este de 17 noiembrie. La alți retaileri data poate să varieze sau să nu fie o dată, ci un interval de zile. Spre exemplu, anul trecut Altex și Media Galaxy au avut un Black Friday de 30 de zile. Alți comercianți este posibil să nu aibe deloc reduceri.
Nu cumpărați electronice sau electrocasnice în următoarele două săptămâni
În primul rând, dacă vânați produse cu preț redus nu trebuie să achiziționați produse electronice sau electrocasnice în următoarele două săptămâni.
Prețurile promoționale de Black Friday trebuie să fie mai mici decât cele din ultimele 30 de zile, conform Legii 650/2002, astfel că dacă vă doriți neapărat ceva, este posibil ca acestea să fie mult mai ieftine din data de 17 noiembrie.
Un studiu recent realizat de către compania de cercetare a pieței GfK arăta că prețul mediu al smartphone-urilor a crescut cu 15,7% în Europa Centrală și de Est în trimestrul al treilea.
Pe de altă parte, există magazine care au reduceri și promoții chiar acum, așa cum este cazul Altex, care are o campanie numită ”Nu aștepta Black Friday. Fă-ți de cap cu prețuri mici pentru cumpărături mari”, iar aceasta are loc în perioada 26 – 31 octombrie.
Comparați prețurile la alte magazine
Dacă ați hotărât că vreți să achiziționați un produs de Black Friday, nu trebuie neapărat să îl achiziționați la prima promoție pe care ați pus ochii. Pe internet există mai multe comparatoare de prețuri, precum Compari.ro sau Price.ro, cu ajutorul cărora puteți vedea dacă alți comercianți au prețuri mai mici la același produs. Tot ce trebuie să faceți este să introduceți datele de identificare ale bunurilor pe care doriți să îl cumpărați și puteți găsi oferte alternative.
”Cumpărăturile din perioada „Black Friday” pot fi făcute în siguranţă dacă: citiţi cu atenţie caracteristicile produsului; verificaţi dacă produsul corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră; verificaţi stocul existent (pentru comerţul online); verificaţi preţul afişat pe site şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA), dacă preţul include şi costul de livrare; verificați preţurile, deoarece există site-uri care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs”, spune Paul Anghel, directorul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
”Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoţionale etc.), trebuie să respecte următoarele reguli de fixare şi publicitate a preţurilor. Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării preţului redus”, mai arată acesta.
Verificați condițiile de livrare
În cazul unei achiziții de produse de pe internet, ANPC recomandă utilizatorilor să verifice dacă retailerii informează corect asupra caracteristicilor produsului, despre condițiile de livrare sau modalitățile de plată. Astfel, puteți evita firmele-fantomă, care dispar cu banii fără a trimite produsele.
”În cazul în care doriți să cumpărați produse online, este bine să verificați, înainte de încheierea contractului, dacă pe site comerciantul informează corect şi complet privind: datele sale de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale și cel de înregistrare fiscală etc.); caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalităţile de plată şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului; durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs; existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
De asemenea, clientul trebuie să contacteze comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului”, mai spune directorul ANPC.
Orice produs cumpărat online se poate returna în 14 zile
În fine, consumatorii mai trebuie să știe că orice produs comandat online se poate returna în 14 zile dacă nu sunt mulțumiți de el, fără a fi nevoit să invoce vreun motiv.
”Privind dreptul de denunţare a contractului, consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el, fără să fie nevoit să invoce vreun motiv”, mai spune Paul Anghel.
În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.
Foarte important: consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile în care poate opta pentru returnarea produsului se prelungeşte cu încă 12 luni, în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor.
Vânzări online de 2,5 miliarde de euro în acest an
Vânzările online de Black Friday în 2016 au depășit 120 de milioane de euro, potrivit Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO). Din aceasta fac parte companii ca AVStore, F64, Elefant, FashionUp, evoMAG, SevenSins.ro, eMAG, PC Garage sau Romstal.
Anul trecut comerțul online din România a consemnat un avans de 38% față de 2015, până la o valoare de 2,05 miliarde de euro, conform raportului european privind comerțul electronic realizat de Global Ecommerce Association.
România s-a clasat astfel pe primul loc în Europa după rata de creștere și pe locul doi la nivel global, după Australia, care a înregistrat un avans de 40%.
Pentru anul în curs, ARMO estimează o valoare a retailului online autohton de peste 2,5 miliarde de euro și un potențial de dublare a acestei valori până în 2020.