Mergi direct la conținut »
Ghid antipăcăleală. Ce trebuie să știi ca să nu iei țeapă la promoțiile de vară
Ştiri Libertatea > Ştiri > Ghid antipăcăleală. Ce trebuie să știi ca să nu iei țeapă la promoțiile de vară

Ghid antipăcăleală. Ce trebuie să știi ca să nu iei țeapă la promoțiile de vară

Cum a venit vara, cum au venit și promoțiile. Fie că este vorba de oferte turistice, fie pentru bilete ieftine de avion, fie că sunt reduceri la electronice și electrocasnice, trebuie să fim atenți la o serie de mici detalii pentru a putea să ne ferim de capcane. Practic, regulile sunt aceleași ca și în cazul cumpărăturilor de Black Friday, de Crăciun sau de Paști. Libertatea vă prezintă tot ce trebuie să știți pentru protecția consumatorilor.

De Daniel Ionașcu,

Reguli de bază

În primul rând, trebuie să aplicați câteva reguli de bază: citiţi cu atenţie caracteristicile produsului și verificaţi dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră.

Pentru cumpărăturile de pe internet trebuie să verificați stocul existent și dacă prețul afișat pe site conține sau nu TVA. De asemenea, trebuie văzut dacă prețul include și costul cu livrarea.


Citește și: Culmea plagiatului. Un celebru europarlamentar român a scris un roman de dragoste cu pasaje de pe Wikipedia


Comparatoare de prețuri

De asemenea, există site-uri specializate care sunt comparatoare de prețuri. Între acestea se regăsesc compari.ro, price.ro sau shopmania.ro. Dacă vă hotărâți exact asupra unui produs, puteți introduce exact modelul preferat, iar aceste site-uri vă găsesc alte oferte de preț, unele dintre acestea putând fi mai mici decât cele ale retailerului inițial.

Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora, adică fie că se cheamă soldare, lichidare sau oferte promoţionale, trebuie să respecte, la rândul lor, o serie de reguli de fixare a prețurilor și de prezentare a lor.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a prezentat în mai multe rânduri pe propriul site o serie de ghiduri privind prețurile oferite la promoții sau lichidări de stoc. Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. De asemenea, preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării preţului redus.

Medicul militar Mihai Mărginean: „Pacienții sunt niște eroi. Hai să ne imaginăm cum se vede terapia intensivă prin ochii lor”
Recomandări

Medicul militar Mihai Mărginean: „Pacienții sunt niște eroi. Hai să ne imaginăm cum se vede terapia intensivă prin ochii lor”

 

Capcanele de pe internet

Tot legat de prețuri, trebuie să fiți atenți și la altceva: atunci când adăugați un produs în coșul de cumpărături, acesta poate apărea cu un preț pentru ca la finalizarea comenzii acesta să apară mult mai mare. Acest lucru este ilegal și trebuie contactați inspectorii ANPC.
Trebuie evitate și ”ofertele speciale” în care prețul vechi nu apare și nici reducerea procentuală.

Doi jurnaliști polemizează în legătură cu românii din diaspora. „Nu sunt «sclavi» și nici «mână de lucru ieftină»”
Recomandări

Doi jurnaliști polemizează în legătură cu românii din diaspora. „Nu sunt «sclavi» și nici «mână de lucru ieftină»”

 

La fel de ilegale sunt și situațiile în care nu poți comanda un produs de pe un site decât dacă aplici în mod automat la un card emis de o anumită bancă. Același lucru este valabil și în cazul în care vi se refuză de mai multe ori plata produsului cu un card în rate sub pretextul unor ”probleme tehnice”, care dispar în mod miraculos odată cu expirarea promoțiilor.
În cazul în care comandați de pe site-uri din afara Uniunii Europene, cum ar fi cele din China, trebuie să știți că acestea nu oferă garanție și că practic sunteți la mâna producătorului sau comerciantului.

Protecția consumatorilor

”Promoțiile, în primul rând, ar trebui să respecte legislația în privința perioadei. A doua problemă este că primim reclamații de la oameni care au comandat ceva online și apoi li se spune că produsul nu se află pe stoc, fie în ideea că apoi îl comandă retailerul de la furnizor, fie că vor să te facă să cumperi un alt produs care există pe stoc, dar mai scump.
De asemenea, când discutăm de garanție nu înseamnă că are garanție mai mică. Orice produs electronic achiziționat în Uniunea Europeană are o garanție de doi ani. Foarte multe magazine online vor să vândă extra-garanție și acreditează ideea că garanția inițială ar fi mai mică. Orice extra-garanție trebuie să pornească de la doi ani în sus”, avertizează Sorin Mierlea, președintele Infocons, o asociație pentru protecția consumatorilor.

INTERVIU | Ambasadorul Emil Hurezeanu: Germania are cel mai mare număr de vindecări din lume dintre pacienții cu coronavirus
Recomandări

INTERVIU | Ambasadorul Emil Hurezeanu: Germania are cel mai mare număr de vindecări din lume dintre pacienții cu coronavirus

 

Manuale în română

Acesta mai spune că toate informațiile afișate clientului trebuie să fie în limba română, iar clienții să fie atenți și la consumul de energie. ”Toate informațiile trebuie să fie în română, nu să i se ofere manualul în română doar când se face garanția. Adică trebuie să putem vedea specificațiile și cât consumă. La televizoare trebuie să fim atenți pentru că au un anumit număr de ore de funcționare. Dacă decidem să cumpărăm telefoane, trebuie să ne uităm și la un indicator numit SAR. Acesta arată cantitatea de radiații emisă. Cine vrea să se intereseze poate să verifice pe site-ul Infocons, unde am lansat o serie de teste comparative efectuate de către laboratoare independente”, mai spune Mierlea.

Dreptul de a returna produsul

Pentru achizițiile efectuate pe internet, consumatorii mai trebuie să știe că au la dispoziție 14 zile pentru a putea returna produsele achiziționate, dacă sunt nemulțumiți de ele, fără să invoce vreun motiv. În acest caz, retailerul online de la care le-a achiziționat este obligat să returneze sumele primite de la consumator, inclusiv costurile livării, plata trebuind efectuată în maximum 14 zile de la momentul în care este notificat de utilizator.
Foarte important este și un alt aspect: termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a precizat în mod expres în termenii și condițiile de funcționare a magazinului online despre existența dreptului de returnare.


Citește și: EXCLUSIV/ O analiză completă. Cum ar trebui impozitată Biserica în România

Close
Închide
  Close